De Marine Accident Investigation Branch (MAIB) heeft haar rapport klaar en gepubliceerd met betrekking tot de Kielbreuk, kapseizen en verlies van een bemanningslid van het Maxfun 35 jacht Hooligan V, 10 mijl ten zuiden van Prawle Point op 3 februari 2007. Het rapport duidt op enkele veiligheidsaspecten en maakt verschillende aanbevelingen. Deze houden in dat de RORC de aandacht van haar leden en jachteigenaars moet vestigen op de volgende veiligheidsaspecten die in het rapport omschreven worden:
- De noodzaak om nauwlettend de geselecteerde normen voor ontwerpvereisten te volgen, en dan vooral waar zij betrekking hebben op de veiligheisdfactoren.
- Het belang om te verwijzen naar de originele en herziene ontwerpen wanneer veranderingen overwogen worden, om ervoor te zorgen dat de voorstellen de veiligheid niet in het gedrang brengen
- De noodzaak om kwaliteitsgarantiesystemen op te zetten om het product terdege te toetsen aan de ontwerpvereisten
- Het belang om kielen na te kijken op tekenen van barsten ontstaan door metaalmoeheid, voornamelijk in het geval wanneer het holle stalen kielen betreft, en om niet-destructieve testmethodes te overwegen telkens er twijfel is omtrent de integriteit van de kiel
Hooligan V was geen alleenstaand geval
Who Cares, een Nederlandse Maxfun 35 had ook structurele problemen met de kiel, echter werden hier bijtijds de problemen opgemerkt voordat de kiel het volledig begaf. Het feit dat ook een tweede Maxfun 35 ook kielproblemen had confirmeerde dat het Maarten Voogd ontwerp en de daarbij horende constructie van de kiel niet voldoende sterk was voor haar doel.
7 van de 9 Max Fun 35’s hebben ondertussen een nieuwe kiel
De Max Fun 35 zeiljacht ontwerpen werden als gevolg van dit onderzoek herrekend en voldoen nu aan de minimale veiligheidseisen. 7 van de 9 gebouwde Max Fun 35’s hebben een nieuwe kiel gekregen.
Men adviseert ook om de EN-normen te gebruiken
Bijkomend wordt de aandacht gevestigd op hetvolgende commentaar op pagina 7 van de Recreational Craft Sectorial Group (RSG) Guidelines 2007: De RSG beveelt de industrie en de “Notified Bodies” (een door de overheid aageduide instantie die nagaat of het product aan bepaalde Europese richtlijnen voldoet, nvdr.) aan om de EN-normen te gebruiken. Hooligan V had een IRC-certificaat uitgereikt door de RORC Rating Office en nam af en toe deel aan RORC wedstrijden. Noch het RORC Rating Office noch de RORC aanvaarden enige verantwoordelijkheid aangaande de zeewaardigheid van een jacht dat zeilt met een IRC-certificaat of dat deelneemt aan RORC wedstrijden. Het volledige rapport kan je lezen op hun website: www.maib.gov.uk/publications/index.cfm