Drie op een rij voor Wild Oats XI tijdens Rolex Sydney Hobart Yacht Race

Wild Oats XIMaxi zeiljacht WILD OATS XI, geschipperd door Mark Richards, heeft vannacht onze tijd geschiedenis geschreven door de beruchte Sydney Hobart voor de derde keer op rij met line honours te winnen.

Het enige andere zeiljacht dat hierin ooit slaagde was de MORNA in de jaren ’40. De maxi WILD OATS XI eist haar plaats op tussen de groten van deze bekende offshore zeilrace met drie opeenvolgende line honours zeges, één overall zege en houder van het wedstrijdrecord.

Deze editie had de 30 meter lange zeilmachine 1 dag, 21 uren, 24 minuten en 32 seconden nodig om het 628 zeemijl tellende parcours af te leggen. En dat is toch maar mooi de derde snelste tijd ooit. Ook niet vergeten dat slechts in de eerste week van december de mast er terug op ging en dat dan pas de training en tuning van de boot opnieuw kon beginnen. Een paar weken later alles in orde hebben is toch wel knap!

Favoriet van start tot aankomst aan de leiding

Bob Oatley’s 30 meter maxi WILD OATS XI was vooraf al afgeschilderd als de te kloppen favoriet voor de zege aan de finishlijn. Aan boord was de volledige bemanning goed voor in totaal 233 deelnames aan de Sydney Hobart. Van een ervaren bemanning gesproken! Ze lag van start tot aankomst ongenaakbaar aan de leiding, dus kan men rustig stellen dat ze haar favorietenrol ten volle heeft waar gemaakt.

City Index LeopardCity Index LeopardIn de eerste 10 wedstrijduren stuifde ze ervandoor tegen een bootsnelheid die meermaals de 22 knopen overschreed, in nagenoeg perfecte condities. Daarna kwamen de lichte zuidwestenwinden roet in recordeten gooien. De noordelijke winden in de nacht lieten nog even de hoop oplaaien voor een nieuwe recordtijd, maar het mocht niet zijn. Op de Derwent River liet de wind het opnieuw afweten, zodat er alleen nog een derde opeenvolgende overwinning op line honours in zat.

Grote rivaal CITY INDEX LEOPARD was dankzij de lichtweercondities nog serieus genaderd, maar moest het kanonschot afgevuurd vanop het historische Battery Point op zo’n 4 zeemijlen afstand aanhoren.

Pech bij Skandia en Ichi Ban

Ondertussen was er aan boord van die andere maxi SKANDIA de top van de mast gebroken. Op dat moment lagen ze zo’n 15 zeemijl achter CITY INDEX LEOPARD en zeilden ze aan een snelheid van 22 knopen onder spinnaker. Een lichte broach deed de spi tweemaal klappen en luttele seconden later hoorden ze een oorverdovend gekraak bovenaan de carbonmast. De bemanning kon al gauw een noodtuig installeren, zodat er onder een genua 4 verder kan worden gevaren en Hobart zonder probleem moet kunnen bereikt worden.

Ichi Ban voor de roerbreukIchi Ban voor de roerbreukOok aan boord van de Jones 70, ICHI BAN, zijn er problemen opgedoken. Klaarblijkelijk is bij hen het bakboord roerblad gebroken. Schipper Matt Allen wist niet of hij iets geraakt heeft. Ze hoorden een luide knal en 20 seconden later zagen ze het grootste deel van het roerblad achter de boot wegdrijven. Allen hoopt nog zijn tweede overall plaats op handicap te kunnen verdedigen, maar dat zal heel moeilijk worden aangezien hun bootsnelheid nu om veiligheidsredenen toch wat lager wordt gehouden. Tijdens de morgen voorafgaand aan het ongeval had ICHI BAN nog topsnelheden van 24 knopen genoteerd. Ook daar is de ontgoocheling groot.

De Farr STP65 ROSEBUD VAN Roger Sturgeon is bij het schrijven van dit artikel in een fel gevecht gewikkeld met de Cookson 50 QUANTUM RACING voor de overall overwinning op IRC handicap.

Meer info:
http://rolexsydneyhobart.com
Sydney to Hobart Yacht Race