Toch maar weer Wild Oats XI, of toch niet...

Met nog 30 zeemijlen voor de boeg wordt Wild Oats XI rond 21u30 lokale tijd voor de vijfde keer als eerste aan de finishlijn aan Battery Point in Hobart verwacht. In de luwte van Tasman Island, ironisch ter hoogte van Stormy Bay, ging de storm liggen en ruimde de afgenomen wind naar het zuidwesten. Onder vol grootzeil, code 2 en een ferme knik in de schoten kon de maxi over haar volledig snelheidspotentieel beschikken en een definitieve kloof slaan op haar eerste achtervolger Investec LOYAL. Maar...

Vroeg in de morgen bleek dat de wedstrijdleiding een protest had uitgevaardigd tegen Ran en ... Wild Oats XI. Wedstrijdleider Tim Cox rapporteerde namelijk dat beide zeiljachten hadden verzuimd om ter hoogte van Green Cape de wedstrijdleiding JBW op te roepen. Dit is de zogenaamde Mandatory Reporting of Declaration of Ability to continue, en is duidelijk beschreven in de zeilinstructies volgens wedstrijdbepalingen 44.1 en 44.2. Het komt erop neer dat iedere schipper ter hoogte van Green Cape, het einde van de kustlijn van New South Wales, moet melden dat hij veilig de oversteek van de straat van Bass kan maken. Eens Flinders Island bereikt is de oversteek volbracht.

In 2001 werd om dezelfde reden destijds de Volvo 60 Tyco gediskwalificeerd. Met de oproep bevestigd de schipper eigenlijk dat zijn VHF volledig naar behoren werkt, dat er voldoende reddingsvlotten aan boord zijn, dat motor en batterijen operationeel zijn, dat de boot en bemanning in staat zijn om veilig verder te varen, dat de schipper over de laatste meteobulletins beschikt en boot en bemanning voorbereid zijn op het komende weer. Indien een zeiljacht noch JBW noch Hobart Race Control kan oproepen, volgt automatisch een Did Not Finished. Woensdag 13u00 lokale tijd worden de protesten behandeld.

Uitleg bij protest door Tim CoxUitleg bij protest door Tim Cox

Ondertussen geselde de storm ter hoogte van de straat van Bass verder de vloot, met nog meer gedwongen opgaven als gevolg. Onder de ondertussen 16 gerapporteerde opgaven is er één opvallende bij, die van Andrew Saies' Two True, de Bénéteau First 40 die vorig jaar overall winnaar werd. Door motorproblemen konden de batterijen niet meer worden bijgeladen. Ook ClubRacer medewerker Yan Trouwen is onverhoopt vroeg aan land. De Salona II waarop hij aanmonsterde moest de strijd staken met stuurproblemen. We kijken uit naar zijn verslag van ginds down under...

Wie dit jaar de Tattersall's Cup als overall winnaar op handicap in de hoogte zal mogen steken is ook nog niet bekend. Er zijn nog een handvol kandidaten en het is dikwijls afwachten tot het merendeel van de vloot is gefinisht. Leider op het moment van schrijven is Secret Men's Business 3.5, een Reichel Pugh 51 op naam van Geoff Boettcher en deelnemer in IRC1. Hij had nog zowat 200 zeemijlen voor de boeg, dus ook daar is alles nog mogelijk. Wordt vervolgd...

Meer beeldverslagen vind je hier.

Foto's: © Rolex/Carlo Borlenghi

    Over de auteur

    afbeelding van Guy C.
    Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.