Wereldkampioenschap DN ijszeilen

Wereldkampioenschap DN ijszeilenEen grote Nederlandse delegatie ijszeilers heeft afgelopen week deelgenomen aan de Wereldkampioenschappen ijszeilen in de DN klasse. Het Zwitserse comité heeft weken gezocht naar een geschikte locatie om deze wedstrijd te organiseren. Op 4 februari werd het Hongaarse Balaton Meer geschikt bevonden. Daarop reisde de Nederlandse afvaardiging richting het grootse meer van midden Europa. IJszeilers zijn wel gewend op het laatste moment pas te horen waar de actie is. De ijsconditie moet perfect zijn; black ice is de droom van iedere ijszeiler.

Op zaterdag 6 februari vond inderdaad de officiële opening van het evenement plaats op het Hongaarse ijs. Echter, in de sneeuw. Iets waar de organisatie niet op had gerekend. De volgende ochtend werd dan ook besloten om het hele evenement naar het Neusiedler meer, in Oostenrijk, te verplaatsen. De bootjes werden weer ingepakt en zo’n 170 deelnemers vertrokken richting de Oostenrijkse-Hongaarse grens en troffen daar prachtige zeil- en ijscondities. Al diezelfde dag werden wat oefenrondjes gedraaid waarbij de ijszeilers snelheden behaalden van meer dan 100 km per uur.

Dennis de Ruiter aan de startDennis de Ruiter aan de startOmdat het niet mogelijk is om 170 bootjes aan de startlijn te hebben heeft de organisatie de vloot in drie groepen verdeeld. De eerste race is een kwalificatie race. Twee Nederlanders (Dennis de Ruiter en Peter de Rooij, plaatsen zich voor de Gold Fleet. De huidige Nederlands kampioen Johan Tolsma vinden we terug in de Silver Fleet samen met drie landgenoten. In de Bronze Fleet vaart o.a. 470 zeiler Kalle Koster. De wereldkampioenschappen kunnen beginnen. Met 55 bootjes in de Gold Fleet is het hard werken voor Dennis en Peter. Tussen het geweld van de ‘grote jongens’ staan zij respectievelijk op de 47e en 50e plaats aan het einde van de eerste dag. Op de tweede, en meteen de laatste dag van de wereldkampioenschappen, weet Dennis de Ruiter zich op te werken naar een 32e plaats, en is daarmee beste Nederlander en uitermate tevreden over zijn prestaties.

Vorig jaar nam De Ruiter ook deel aan de Wereldkampioenschappen. Toen gehouden op Torch Lake Michigan in de Verenigde Staten. Hij zeilde toen nog in de Silver Fleet en behaalde daar een zevende plaats.

Over ijszeilen

IjszeilenIJszeilen is als methode van transport van mensen en goederen rond 1600 ontstaan in Nederland. Als sport wordt ijszeilen sinds ongeveer 1840 beoefend. De eerste belangrijke ontwikkelingsfase van de ijszeilsport ligt tussen 1890 en 1940. In die tijd ontwikkelde de wedstrijdsport zich van een strijd tussen rijke eigenaren met steeds grotere en duurdere jachten tot een sport met goedkope eenheidsklasse ijszeilboten. De XV-monotype uit Estland van 1932 en de DN, ontworpen voor een prijsvraag van de Amerikaanse krant Detroit News in 1937, zijn hiervan de belangrijkste resultaten. Sindsdien is de DN uitgegroeid tot de enige grote ijszeilklasse ter wereld. In 1962 is de DN in Nederland geïntroduceerd en sindsdien zijn er in Nederland ongeveer 800 gebouwd. Het geheim van deze onstuimige groei is ongetwijfeld geweest het feit dat de ijszeiler door een handige "doe het zelver" grotendeels zelf is te bouwen, gemakkelijk op het dak van de auto is te vervoeren en op het ijs snel is op te tuigen.

DN ijszeiler

De lengte van een DN ijszeiler is ongeveer 3,60 m. Het rompgewicht moet minimaal 21 kg zijn, incl. beslag, blokken en helmstok. De loperplank waarop de romp van de ijszeiler rust is ongeveer 2,40 m lang en moet minimaal 9 kg wegen. De mastlengte is ca. 4,87 m en het zeiloppervlak bedraagt 6,25 m2. De lengte van de schaatsen varieert van 0,76 m voor een staalplaatmodel tot 0,91 m voor een houtmodel. Het totale gewicht van een zeilklare DN is ongeveer 65 kg. Afhankelijk van de weersomstandigheden kunnen met deze ijszeilers snelheden van ruim 100 km per uur worden gehaald. In Nederland zijn meer 900 DN ijszeiljachten geregistreerd

Foto's: Margreet Bosker
Tekst: Renate Wildeboer

    Over de auteur

    een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.