De stront waaide van de dijken tijdens de Goofies Race

Goofies RaceGoofies Race zaterdag 5 februari. Stormwaarschuwing Zierikzee van 7 beaufort uit het zuidwesten. Springtij, met laagwater om 11uur. Lage overvliegende bewolking, maar droog. "Droog weer" zo zei tv-weerman Frank Deboosere het ook. Hij leek er wel de nadruk op te leggen.

Wel dat ‘droog’ daar is menig bemanningslid het alvast niet mee eens. Hoog in de rail werden we meer dan een uur lang getrakteerd op buiswater dat dankzij de felle wind met de kracht van machinegeweervuur onze gezichten teisterde. Totdat we eindelijk de SVK 4 bereikten, en onze leefwereld er plots een pak aangenamer op werd.

My sailmaker is rich
Met 42 boten waren we ingeschreven, maar na de wijze woorden van onze Oppergoof Kees besloten slechts 24 schippers om toch te starten. Zij die verkozen om aan wal te blijven en het spektakel van op de dijk te volgen, wel… zij hadden voor een keer misschien eens gelijk.

De eerste start was nog maar pas gegeven of de eerste opgevers spoelden de haven weer binnen op weg naar een veilige box. De meesten met schade aan de zeilen, maar velen simpelweg gewoon uit respect voor ‘de elementen’: Windwanner, Andiamo, Con Spirito Bateleur, Barcarolle, de Pinta, de K-Force, Peer de Schuijmer (met een zwaargewonde aan boord), Olympix, Guanabara en ook de Crossroads moesten de handdoek in de ring gooien.

Olympix gaat zijn wonden likkenOlympix gaat zijn wonden likken

Terwijl de kleinste schepen zich op hun aangepaste parcours een weg naar een podiumplaats zeilden, mochten de grotere schepen zich kruisend tegen wind en stroom en met haast onzichtbare boeien een weg ploeteren naar de SVK 4, waarna het even met de stroom en wind mee naar de Zeelandbrug ging. Dat gleed wel lekker want in plaats van af te nemen deed Aeolus er nog wat schepjes bovenop.

Windvlagen tot 40 knopenWindvlagen tot 40 knopen

Tegen de brug
Op de Touch brak vlakbij de Zeelandbrug het roer af. De bemanning worstelde om het anker nog uit te zetten, maar in een mum van tijd plakte de onfortuinlijke Spirit 32 dankzij de ongemeen felle vloedstroom tegen de brugpijler nummer 5. De mast kleefde tegen de brug, 2 zeilers sprongen op de pijler om de boot af te houden, waarop die met de mast stuiterend tegen de onderkant van de brug zich een weg zocht naar de oostkant van de brug.

De Touch nog net in betere tijdenDe Touch nog net in betere tijden

Met de motor op en dankzij het korte stukje roer dat nog overbleef wist de schipper toch Kats te bereiken. De twee man op de brugpijler werden door de reddingsdienst uit hun hachelijke positie bevrijd.

Goofies Race uitslagen
U wil nog de uitslagen kennen? Dan kunnen we deze keer vrij kort zijn.

In ORC 1 won de Formidable. Geen andere finishers.

In ORC 2-5 was de Elyxir de A Boen, de Jou-Jou en de CTP te snel af. In deze klasse haalden maar 4 schepen de finish.

Bij de kleine ongemeten schepen haalde de Famous Gull het met ruime voorsprong van de Niata en de Marig.

Bij de grote ongemeten schepen was de strijd al aan het eerste merkteken gestreden: de Prince de Pétarcq wist als enige de SVK 7 in één keer te bezeilen, en nam daarbij zoveel voorsprong dat voor de anderen ‘game over’ was. Niks geen discussie over de rating gehoord achteraf. Na een verschrikkelijk slechte start wist de Snelle Vliet nog wel terug te komen, maar aan de minuut overschot aan de finish volstond niet om de Oyster van de zege te houden. De Ulysses klom nog mee op het podium, nipt voor de Reise Reise. De Bolderik legde beslag op de vijfde plaats. Hier eveneens: geen andere finishers.

Wat ons betreft mag het er volgende keer gerust iets rustiger aan toe gaan. Niemand zal het de Goofen kwalijk nemen. En met dank aan Kees voor de titel…

Wij danken Christof van de Sigma 38 "Enigma" voor de foto's.

BijlageGrootte
Uitslag Goofies Race februari 2011.pdf63.31 KB

Over de auteur

afbeelding van Bert J.
Bert J.

Van zeescout tot zeiler, van stil toeschouwer tot actief verslaggever. Even met een kwarttonner, dan rasecht en fanatiek halftonnen. Nu prinselijk op de leukste one tonner van 't Stad.