Groupama en Puma nog als enige in Volvo Ocean Race kopgroep

De Volvo Ocean Race kopgroep welke eigenlijk nog maar uit 2 boten bestaat zijnde de Fransen en de Amerikanen, liggen nu binnen de grens van 500 zeemijl (slechts 30 uur zeilen) van Kaap Hoorn. Tussen leider Groupama en Puma ligt een slordige 50 zeemijl wat schipper Ken Read van Puma niet wil zien vergroten, integendeel.

Team Telefónica zet koers naar Ushuaia voor reparaties, Camper zet koers naar Puerto Mont. Abu Dhabi (Ian Walker) vreet tegen niet normale snelheden haar achterstand op. Zit er een 3de plek in voor Walker? Team Sanya heeft ondertussen Nieuw Zeeland bereikt en het gehele team is druk in de weer om alles te transporteren naar Miami.

2000 mijls match race?
Groupama en Puma varen beide met een gemiddelde van rond de 20 knopen richting Kaap Hoorn. De temperatuur begint echt zwaar te zakken nu en de crew’s doen een paar extra lagen kledij aan. Sommigen zitten aan 6 lagen onder hun zeilpak! Gisteren konden ze op de ijsradar 2 deftige ijsbergen zien welke op nog geen 30 zeemijl lagen (kom dat 's nachts tegen met een snelheid van 20kn…).

Maar na de “Corn” (Cape Horn) is het nog niet gedaan! Dan komt er een stuk van 2000 zeemijl aan de wind, reaching, geen wind, thermische winden, shiften, squalls, etc… Een echt tactisch gedeelte wat hopelijk voor een Volvo Open 70 match race zal zorgen van ongeveer 3704 km.

Meer dan 40 knopen, wijze woorden van Rob en een crash tack
Na dat Abu Dhabi van een enorme golf gleed en al surfend een snelheid van 40 knopen neerzette, deed Rob Greenhalgh er nog een schepje bovenop en klokte 41,5 knopen neer. Momenteel liggen de jongens van Walker nog 5de maar er zit een podium plek in als ze de boel heel houden en voor Telefónica kunnen geraken.

Rob Greenhalgh: “It was not really our intention to be hitting speeds like this.” “We have at least another four days of this weather and we certainly do not want to damage the boat or people right now.”

Het drama gebeurde 's nachts en niemand raakte gewond. Blijkbaar buiten dat de boot op zijn zij lag doordat de wind het grootzeil in de runners (bakstagen) duwde en de kiel die naar de verkeerde kant gekanteld was, zag alles er zeer vredig uit binnen. De crew kon zich rustig aankleden, weliswaar staande op de zijkant van de binnenkant van de boot.

Ian Walker: "It has been an eventful 24 hours with nighttime surfs up to 40 knots (Si Fi claimed that one), helmsmen being washed off the wheel (well that was me and luckily I landed in Craig’s lap) and the piece de resistance the crash tack.
"Nocka can claim this one but had mitigating circumstances as the wind gear blew off the top of the mast and the numbers he was steering to in the pitch black went haywire.

"My last words to him before he started helming were, 'whatever you do, don’t Chinese gybe into windward.' He took me to my word and as the numbers indicated he was going to crash gybe he steered hard up to weather. The net result was an inadvertent tack and ensuing capsize.

Zeer voorzichtig tegen ‘slechts’ 18knopen ...
Telefónica ligt nu 380nm achter de leiders en zeilt “zeer voorzichtig” naar Ushuaia, om aldaar de werkzaamheden aan hun boeg te kunnen volbrengen. Eh…, “zeer voorzichtig” voor die kerels, is nog altijd dubbel zo snel als de gemiddelde Goofy zeiler, mor soit. Het is de bedoeling dit euvel achter de rug te hebben en zo snel mogelijk terug te vertrekken om Abu Dhabi achter hen te houden. Of ze daarin zullen slagen, hangt af van het shore team…

www.volvooceanrace.com

    Over de auteur

    afbeelding van Yan T.
    Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.