Bijna alle zeilers keken er niet naar uit om het “extreme” gedeelte van de Vuurschepen Race in de North Sea Race te herhalen en hun wens werd dan ook met veel dank ingewilligd. Wie zich niet insmeerde tegen de zon kon je er zo uithalen. We hebben niet meer dan (heel even) 20kn wind gehad, en niet minder dan 2kn. De Pleomax van Harm Prins zeilde een eenzame strijd tegen zichzelf in de IRC Z klasse, maar kreeg op het water toch een sparringpartner aan Tonnerre de Breskens.
Koud maar mooi weer
Leuk om horen als je om Smiths Knoll gaat wie er voor je ligt, en op wie je terrein gewonnen hebt. Iedereen die oproept, de verschillende soorten stemmen en de coast guard die blijkbaar niemand hoorde. Grappig dat er ook sommige boten waren die ook de boei Smiths Knoll opriepen. Je kan maar eens antwoord krijgen eh?
Zonder de juiste thermische lagen aan moet het een koude bedoeling geweest zijn. Ik had mijn slaapzak afgegeven, en toen ik s’morgens toch wat aan de koude kant wakker werd ging er het volgende door mijn hoofd: Zou een dakloze zich in de winter ook zou voelen? Doet je toch wel even stilstaan. Soit, de zon kwam er door en onze gebruinde gezichten vertaalden wat we er van vonden.
IRC Overall voor Elke
De IRC overall werd gewonnen door de First 40 Elke van Frans Rodenburg gevolgd door de Engelse J105 Fay J van Stan Fenton op een 2de plek (welke trouwens double handed vaarde), en de J122 Junique van Chris Revelman. Het valt ons op dat er 7 J’s in de top 10 staan. Het was duidelijk een 30-40 voeter race, want de eerste 40ft + boot (de 42ft’ers effe niet mee gerekend) die we op het lijstje zien staan is de Tonnerre de Breskens van Piet Vroon op een 17de plek.
IRC 1, gewonnen door een IMS ontwerp
De Engelse Rodman 42 Phosphorus van Mark Emerson kwam niet als eerste binnen, maar zijn IMS design boot behaalde wel de overwinning op de J133 Assarain IV van Angus Baites welke de 2de plek pakte. De Baraka GP van Piet de Graaf werd knap 3de en verankerde zijn plek voor het overall klassement. De offshore wedstrijden tellen namelijk dubbel… De jongens van TU Delft geschipperd door Pieter van Notten behielden deze keer hun grootzeil heel en eindigde op een 5de plek, net na de Tonnerre de Breskens.
IRC 2, volgende week zonder Nutella
Ze kwamen eerst over de lijn in hun klasse, ze werden ook berekend eerste in hun klasse en winnen de overall in de IRC klasse, dat worden een hoop met prijzen om mee naar huis te nemen voor Frans Rodenburg en zijn team van de First 40 Elke. Knap gevaren mannen! De Junique van Chris Revelman kwam 2de over de lijn en werd ook 2de in zijn klasse en de Xcentric Ripper van Robin Verhoef eiste de 3de plek op het podium. Winnaar van de Vuurschepen Race Willem Schopman grijpt op 4 min na net naast een 3de plek, maar is wel ontzettend tevreden van de resultaten van het voorbije weekend.
Bericht aan Willem Schopman van de Intention: We hebben enkele Trek’n Eat vriesdroog maaltijden achtergelaten voor de volgende offshore race vanwege je reactie: “Dit is onwijs lekker man!” Maar de pot Nutella ben je kwijt kerel.
John Van der Starre (schipper Xcentric Ripper): “Het was een veel aangenamere trip dan de heenreis, maar toch nog best koud. We kijken al uit naar de inshores volgende week waar we zullen varen met het volledige Commodores Cup team.”
IRC 3, Diablo-J zeilde resoluut een eigen baan
Paul van der Pol is de koning van de IRC 3 klasse. Zijn J109 Yeti kwam een klein kwartiertje voor de andere J109 Captain Jack van Bert Visser over de lijn. De Belg Vincent Willemart of misschien moeten we ‘Le Belge’ zeggen omdat hij Fransprekend is, werd knap 3de met zijn JPK 10.10 Wasabi. De Britse J-105 Diablo-J van Nick Martin wordt vrij bizar als je het ons vraagt 4de terwijl hij op de tracker blijkbaar vind dat hij de boei Smiths Knoll als enige niet hoeft aan te zeilen…? Hij gaat dan ook bijna direct naar de MSP boei en wordt 4de. Hij misschien nog kunnen winnen als hij direct naar Scheveningen voer? Maar ja het leven zit vol moeilijke keuzes eh…
IRC 4, een J/105 op 1 en 2
De Brit Stan Fenton, je weet wel die kerel die 2de overall werd met zijn J105 Fay J wint de IRC 4 klasse (dubbel handed!) voor Harry Rek die eveneens met een J105 vaart en 11 minuutjes na de Stan binnen komt wordt 2de in zijn klasse. De Sun Fast 3200 Amazon van Tony en Chuffy (Chuffy???) Merewether werd 3de. En de Belgen (lees: Antwerpenaren) Franz Hauwer en Gwyn Hagenaers werden met hun Pogo 8.50 7de in IRC 4.
ORC Overall long course, Lenco for President
Net zoals de Vuurschepen Race wint de Salona 37 ibc Lenco nu ook de North Sea Race. Pas 4 dagen terug van de warmere oorden waar Erik van Vuuren in de Global Ocean nog mooi na 6000 mijl een 3de plek behaalde, kaapt hij nu met zijn team 2 paaltjes weg bij temperaturen die soms survival mode eisten. Team Redan een Dehler 39 van Hein van Schaik wordt berekend 2de 25min achter de Lenco, en is de B&H 41 Soulmate (de oude Checkmate) zelf 24 minuten berekend te snel af.
ORC Overall short course voor Nico Hoefnagel
De Nada (klinkt raar als je het zo schrijft) van Nico Hoefnagel slaagt de nagel perfect op de kop en wint deze overall voor Zeilmakerij.com van Wessel Van Der Werf. De Spirit 36 Nymphea van Jan Bruijn wordt 3de.
ORC 1, Bashford Howison 41 Soulmate scoort paaltje
De Soulmate van Leon Westerhoeve behaalde niet alleen de Line honours in de ORC overall, maar won ook zijn klasse voor de XC 45 Shiva van Herman Schaap. Op een 3de plek zien we de IJsvogel (een Maxi 1300) van Marcel Schuttelaar. 3 boten gaven op of kwamen niet aan de start in deze klasse.
ORC 2, all 4 Lenco and Lenco 4 (over)all?
Wie dezer dagen aan ORC 2 denkt, denkt aan Lenco. Deze Salona 37 ibc wint niet alleen de overall in ORC, maar wordt ook dominant eerste in zijn eigen klasse. Het wordt nu nog uitkijken naar de inshores of ze hun trend kunnen voort zetten. 33 minuten in reële tijd, en `25min corrected staan ze voor de Dehler Team Redan welke net zoals in de Vuurschepen Race weer 2de wordt. Het team van Erik van Vuuren heeft 2 Dehlers 39 achter zich staan in de top 3, de Redan op 2 en de Griel van Robert Jockin op 3.
ORC 3, zal er nog om spannen volgende week…
Een 2de plek in de Vuurschepen en nu een eerste plek in de North Sea Race voor de Nada van Nico Hoefnagel met zijn OOD34. Voor Zeilmakerij.com zijn de rollen een beetje omgekeerd, zij wonnen de heenrace en worden nu 2de met hun Dufour 34. Dit is een gevecht wat zeker en vast nog een staartje gaat krijgen in de inshores volgende week. Op een 3de plek de Spirit 36 Nymphea van Jan Bruijn.
IRC Dubbelhanded, Rebellion van 3 naar 2?
Chris Nevelman en zijn zeilpartner haalden het goud binnen met hun Junique J/122 voor de J/105 Diablo-J van Nick Martin (je weet wel die kerel die als enige kortere banen mag zeilen). Op een 3de plek staat de Nederlandse First 35 Rebelion van Chris Schram. Maar als de tracker klopt, denken wij dat de Diablo-J nog wel een vervolg verhaaltje zal krijgen…
En tot slot is er nog volgend weekend…
Op vrijdag 25 mei zullen de inshores van de North Sea Regatta van start gaan met de Yeoman Cup als toch wel een van de meest begeerde Cups in zeilend Nederland. Woensdag eerst nog Twilights, om dan vrijdag terug in Scheveningen aan de start te verschijnen. Let the games begin!
www.nsr.nl