1 seconde beslist over winst in de Schelderegatta

Schelderegatta 2012Op zaterdag werd op de Westerschelde, tussen Hansweert en Antwerpen de 10de Schelderegatta gevaren. Traditioneel een feest voor de zeilers, met erg uiteenlopende weersomstandigheden. Il Corvo, Meeuw, Stern, CaféRacer en Banzai kwamen als winnaars uit Harry’s opmerkelijke gevederde CR-bus.

De voorspellingen voor Harry’s 10de Schelderegatta waren erg uiteenlopend geweest de week voorafgaand aan het startsignaal. Van een zwakke 2-3 beaufort tot een uiterst straffe 5-6. Op de dag zelf kregen de zeilers… alle wind. Zowel straf als zwak.

Krachtige tegenstroom bij de start
Zoals gebruikelijk bij wedstrijden in de Lage Landen mochten de kleine boten uit de CR 5-6 klasse de debatten openen. De Capuccino vond het nodig om al meteen wat voorsprong te pakken door er bij het 1 minuutsein al vandoor te gaan. Een DSQ is dan ook het logische gevolg. De Lecas nam met veruit de beste reglementaire start en nam de vloot op sleeptouw naar het eerste merkteken.

Tien minuten later vertrokken de deelnemers van de CR 3-4. De Meeuw, de latere winnaar, nam een perfecte start onderaan het veld bij de startboei, en schoof met vrije wind en minder harde tegenstroom onder het startgedrum bij de startboot door. Daar werd geloefd dat het een lieve lust was, en dat kostte de daders steeds méér meters, met dank aan de nog steeds krachtige vloedstroom.

Start CR 1-2Start CR 1-2

Het derde en laatste startschot was voor de CR 1-2: het speelterrein van de grote jongens (Grand Soleil 43, Swan 56, Dynamic 43, X-41, IMX-40, …) plus één kleintje: de Melges 24 CaféRacer. Om niet in de vuile wind van de grote boten te verzeilen, rekende die op haar hoge snelheid, zowel voor als aan de wind.

Hiken, nog méér hiken, … krak & plons!
Het eerste rak langs de rode boeien bij Walsoorden was aan de wind, en bij boei 50 mochten de spinnakers en andere voordewindse zeilen (slechts 1 per boot volgens de CR-regels) gehesen worden. De schijnbare wind nam dramatisch af, en deelnemers zonder spi voelden de figuurlijke bui al hangen.

Zonder spi nefast voor de snelheidZonder spi nefast voor de snelheid

Gelukkig volgde nog een ferm aandewinds rak na de Schaar van de Noord, waarbij de windvlagen van over het Verdronken Land de passanten van de Schelderegatta trakteerde op hevige uitschuivers. Op de Caféracer werd er volop ‘gehiked’ met benen en armen en nog andere niet specifiek genoemde lichaamsdelen. Helaas was de sluiting van de hangband (of heet het relingdraad) hierop niet berekend, en een bemanningslid maakte een duik in het koude Scheldewater. Twee minuten later was de onfortuinlijke zwemmer-zeiler opgepikt en de sluiting hersteld, zodat de achtervolging kon ingezet worden.

De White Dolphin
Ter hoogte van Doel wou deze witte cargo mordicus door de vloot stomen, en de begeleidende RIBS hadden de grootste moeite om de zeilers aan de rode kant te houden. Tegenstrijdige aanwijzingen zorgden voor grote verwarring en potentieel gevaarlijke situaties.
De Lecas werd tot overstag gaan gedwongen hoewel ze nog ruim voor de verroeste boeg van de witte dolfijn over had kunnen steken. Dat zou haar, zo bleek later, een podiumplek kosten. Eén bocht verder had het vrachtschip intussen zijn sleepboten aangepikt, en nam ze opnieuw, nu aan de rechteroever net voor de ingang tot de Boudewijnsluis, nog eens enkele deelnemers in de tang: de Idefix verloor hier wellicht een dikke minuut, Baloe de zege in CR 3-4.

Weer die bomen
Ter hoogte van het St-Annabos zorgde de wispelturige wind weer voor zeilers-kopzorgen. Zoals steeds wil iedereen vrije wind en zoekt daarbij een positie aanloef van de andere. Alleen … op deze plek is er bij ZW-wind helemaal aan loef geen tot weinig wind. Daar zorgen immers de hoge bomen van het St-Annabos voor. Gelukkig voor de onwetenden plant ‘de politiek’ straks een massale kaalslag in dat bos, waardoor alleszins de wind weer ‘gunstig’ uit die hoek kan komen.

Kenners bleven daarom zaterdag aan de rechteroever en gleden tot ontzetting van hun tegenstrevers onder de hele vloot dobberende schepen door.

Na dit laatste spi-rak ging het nog even hoog aan de wind tot aan de finishlijn tussen de RYCB-mast en het Loodswezen. Een korte droge knal voor de ene, een sein met de toeter voor de ander, en een weerom erg geslaagde Schelderegatta zat er weer op.

Laatste meters tot de finish aan de windLaatste meters tot de finish aan de wind

De winnaars kregen op de prijsuitreiking weerom de meest fantastische prijzen in de handen gestopt. Harry & Karin hadden daarvoor niemand minder dan Kris Peeters weten te overtuigen om acte-de-présence te geven. De deelnemers en organisatoren vielen vele woorden van lof te beurt vanwege een duidelijk goedgemutste minister-president.
Het was écht áf Harry & Karin… Bedankt en tot volgend jaar voor de 11de Schelderegatta.

Harry Van den Bergh en Kris PeetersHarry Van den Bergh en Kris Peeters

De top 3:

CR 1-2 (28 starters)

1. Il Corvo (net terug van een wedstrijdje in Cowes en hier even gechartered door Patrick Mac Xiffé)
2. Caféracer (van ClubRacer-founder Ice die nog steeds baalt om het minieme verschil met nummer 1, welgeteld één seconde!)
3. The Untouchables

Il CorvoIl Corvo (GS 43)

CR 3-4 (29 deelnemers)

1. Meeuw (Herman Goossens)
2. Baloe (Dimitri Bratkowski)
3. Avanti (Jacques Van Diest)

Meeuw (Winner)Meeuw (Winner)

CR 5-6 (23 deelnemers)

1. Stern (de boot met de meest enthousiaste crew tijdens de prijsuitreiking)
2. Tita (een moedige Spirit 28 vol oude KLYC-gloriën die bewijzen dat ze het nog steeds kunnen)
3. Banzai (vader-en-zoon crew)

Sportboot (7 deelnemers)

1. CaféRacer (Ice & de caféracers)
2. B&B (Bart Thiery & Bart Houben)
3. Bolero (Haerbos Andre)

CaféRacer (Melges 24)CaféRacer (Melges 24)

Shorthanded-klasse

1. Banzai (Piet Nees)
2. Bolero (André Haerbos – wie anders!)
3. Hartendief (Patrick Snijders)

Alle uitslagen en meer foto's via: www.schelderegatta.be
ClubRacer forumreacties: www.clubracer.be/zeilforum/threads/1757-Schelderegatta-2012
Foto's © Georges Janssens