Een terugblik op de laatste Volvo open 70 Ocean Race

Franck Cammas met de VOR trofeeSinds de geboorte van de Volvo Ocean Race in 1973 is er veel veranderd in deze zwaarste zeilrace voor teams rond onze aardbol. Het tijdperk van de Volvo open 70 V3 box rule komt aan zijn einde. Om het brede zeilpubliek terug geïnteresseerd te krijgen voor hun race, zijn er alweer veranderingen doorgevoerd. Zo zal de volgende editie worden gevaren in een eenheidsklasse, de Volvo 65 OD.

Wat deze editie het meest heeft gekenmerkt? Kijk even ons forum na en je merkt meteen dat het aantal niet-finishers per leg voor alle liefhebbers zeer opvallend waren. Opvallend en onbegrijpelijk. Hoe kan het dat er zoveel averij te noteren viel op zeilboten die zouden moeten uitblinken in uithouding en materiaalsterkte? En wat nog meer opvalt is dat Groupama van de favorieten zowat het meest schade heeft geleden en toch nog met de eindoverwinning wist te gaan lopen.

Groupama & Franck Cammas
Het Franse team kende het geluk dat veel van hun averij opgelopen werd vlakbij een haven of in het zicht van de eindstreep. Delaminatie van de romp een dag voor de finish in Auckland. Ontmast vlakbij een Braziliaanse haven. Grootzeilproblemen tijdens leg 8 werden pas echt problematisch de dag van de finish. In leg 1 blunderden ze op tactisch vlak, maar door 3 opgaven van anderen viel de puntenschade nog mee.

Onverdiend winnaar? Dat ook weer niet. Groupama werd trouwens vooraf getipt als grote kandidaat op de eindoverwinning. Zij hadden immers een heel goed bootontwerp. Dat gekoppeld aan een mega-ervaren bemanning, met niet in het minst schipper Franck Cammas. Zij gaven gas als het kon en vaarden behouden als het moest. De ervaring van tal van rond-de-wereld recordpogingen en trans-atlantische wedstrijden bleek uiteindelijk van doorslaggevend belang.

Leg 1 - 6500 Nm van Alicante tot Kaapstad
De openingsetappe was vooral een tactische strijd en een nachtmerrie voor de shoreteams. Sanya en Abu Dhabi moesten nog voor het eerste etmaal was verstreken al de handdoek gooien met rompschade en een gebroken mast. Ook Puma zou later in de etappe in 'the middle of nowhere' haar mast breken en moest liftend op een cargo op tijd Kaapstad zien te bereiken. Telefonica won, op de hielen gezeten door Camper. Groupama was een gelukkige derde.

Leg 2 - 5430 Nm van Kaapstad tot Abu Dhabi
Deze etappe werd omwille van piraterijgevaar in 2 delen gesplitst, ook nog nooit gezien. Telefonica won het eerste deel, 57 seconden voor Camper. Sanya moest met want-problemen alweer vroegtijdig de strijd staken. Voor het tweede deel werden alle boten op een cargo gezet en werd koers gezet naar een geheime startplaats. Groupama kon 10 zeemijlen voor de finish nog net Telefonica voorbijkruipen.

Leg 3 - 4600 Nm van Abu Dhabi tot Sanya
Nog maar eens gesplitst, nog maar eens op een cargo voor deel 2. Is dit nog wel een zeilwedstrijd rond de wereld? Het zal Iker Martinez worst wezen, want ondanks een kapotte code zero staat zijn Telefonica alweer op het hoogste podiumplaatske, gevolgd door Groupama. Puma breekt een steekzwaard maar kan toch als vierde finishen. De finishlijn wordt deze maal zelfs door iedereen bereikt.

Leg 4 - 5220 Nm van Sanya tot Auckland
Na de start, die werd uitgesteld vanwege een naderende storm, splitst de vloot zich in 2 delen. Telefonica, Camper en Sanya kiezen voor een westelijke route. Foute keuze zou later blijken. Groupama kan haar eerste etappewinst vieren, ondanks grote schade aan de boeg. "Als we niet zinken, winnen we" zou Yann Riou meedelen. Puma eindigt op de tweede stek, gevolgd door Telefonica.

Leg 5 - 6705 Nm van Auckland tot Itajai
De Zuidelijke Oceaan voldoet aan haar reputatie en lost alle verwachtingen in. Behalve Puma lag iedereen in de lappenmand. Sanya gaf op met roerbreuk, Abu Dhabi moest een beschadigde romp herstellen, Camper hield samen met alweer Abu Dhabi een pitstop voor allerlei nodige herstelwerken, evenals Telefonica die ook nog een gekwetste van boord lieten, Groupama brak haar mast maar kon een noodtuig opzetten. Puma won haar eerste etappe, Telefonica en Groupama volgden. Abu Dhabi had alweer transport nodig om op tijd aan de volgende startlijn te kunnen verschijnen.

Leg 6 - 4800 Nm van Itajai tot Miami
Snelle reach-koersen wisselden af met grote windluwtes. Puma koos de snelste weg, gevolgd door Camper en Groupama. Telefonica werd vierde en de top 4 in de algemene rangschikking werd gescheiden door slechts 17 punten. Deze etappe mocht Sanya met een cargo haar route verder zetten.

Leg 7 - 3590 Nm van Miami tot Lisabon
Restanten van Alberto, de eerste tropische storm van het seizoen, zorgden voor zware condities bij het begin van deze transatlantische oversteek. Abu Dhabi bleef welgeteld 1 Nm voor Groupama. Puma werd derde. Het werd de eerste etappe zonder noemenswaardige averij. En de top 4 nu gescheiden door slechts 21 punten. Het zou ondanks alle averij waarschijnlijk de spannendste Volvo Ocean Race ooit worden, tenminste dan toch op punten.

Zware condities tijdens leg 8Zware condities tijdens leg 8

Leg 8 - 1940 Nm van Lisabon tot Lorient
Kort maar krachtig. Na de Azoren zeilde de vloot recht in het oog van een zware storm. Camper klokte de snelste 24 uur met 565,84 zeemijlen op de dagteller. Maar daarnaast liep vooral Telefonica dubbele roerbreuk op waardoor het Spaanse koningskoppel Martinez - Fernandez hun kansen op de eindzege zo goed als volledig kwijtspeelden. Doodjammer. Groupama won en deed voor eigen volk een gouden zaak in het algemeen klassement.

Leg 9 - 550 Nm van Lorient tot Galway
Deze slotetappe was een heuse spurt, langsheen de beruchte Fastnet Rock. Deze rotspunt zag de leidende 4 Open 70's in slechts 6 minuten passeren, met Puma op kop. Abu Dhabi kreeg nog maar eens af te rekenen met averij, dit maal waren het kielproblemen dat hen afremde. Met nog 10 zeemijlen voor de boeg kroop Camper in lichtweer condities naar de leiding. Groupama werd tweede, genoeg voor de eindoverwinning.

Mooie plaatjes aan de beroemde rotsMooie plaatjes aan de beroemde rots

De toekomst
En nu is het afwachten of er voldoende teams - er wordt gefluisterd over 8 teams - zullen inschrijven voor het volgende Volvo Ocean Race - verhaal. En of de Volvo 65 One Design sterker zal zijn dan de boten afgeleverd in de Volvo Open 70 klasse en wat minder in de lappenmand zal liggen. Laat ons hopen dat één van werelds mooiste, heroïsche en spannendste zeilwedstrijden rond de wereld al haar spankracht kan terugvinden in de volgende editie. Wordt hier zeker vervolgd...

Het nieuwe Volvo 65 One DesignHet nieuwe Volvo 65 One Design

Guy C.
Foto's: © Ian Roman/Volvo Ocean Race 2011-2012