Commodores Cup - Team Benelux schuift op naar 4de plek na protest

Xcentric RipperTeam Benelux kan terugkijken op een geslaagde Commodores’Cup. Aan het begin van de week leek het Team met de Ker40 Baraka GP, J/111 Xcentric Ripper en de First 47.7 Moana de hekkensluiter te worden van de deelnemende teams, echter de laatste 2 dagen wisten ze door tactisch en technisch zeer sterk te varen drie plaatsen in het klassement terug te winnen.

Terugkijkend op dit evenement kun je zeggen dat dit echt de top van de top is, zowel qua wedstrijdzeilen als organisatie. Dit is met name te zien is aan de zeer geringe verschillen tussen de onderlinge resultaten van de teams en boten. In het eindklassement is het puntenverschil tussen de teams minimaal ten opzichte van elkaar. Zo wisten wij nipt de 4e plaats te behalen met slechts een halve punt voorsprong op het team GBR Blue met 382 punten. Het niveau is zo hoog dat ieder foutje meedogenloos wordt afgestraft, dus iedereen krijgt hier zijn goede en slechte dagen. Je kan hier met al je kennis, inzet, vaardigheden en wat geluk een top drie resultaat varen maar evengoed de volgende race een keer met wat minder van deze vier ingrediënten een van de onderste plaatsen, zoals wij ook allemaal mochten ervaren.

Geluk hebben we niet altijd gehad, met name in de Round the Isle of Wight Race op vrijdag lagen de drie Benelux boten constant voorin, maar viel de uiteindelijke team klassering door uitzakkende wind tegen. Wat een race trouwens, de omstandigheden waren zo sterk wisselend, aan de zuidkant van het eiland bleek bijvoorbeeld na het passeren van de Needles dicht onder de kust, dus vlak onder de hoge kliffen veel meer wind uit het noorden te zitten dan verder op zee. De wind viel hier echt letterlijk over de rotsen naar beneden. Zowel Moana als Xcentric Ripper wisten daar uitstekend gebruik van te maken en konden zich voorin in het veld te positioneren, terwijl boten verder op zee zoals de Ker 40 Magnum III van team GBR White volledig geparkeerd lagen. Bij de ronding van Catherines Point lag Moana bij de top 3 boten en Xcentric Ripper en BarakaGP daar net achter. Op handicap was het Team Benelux toen echt koning. Na het ronden van de ZO punt van het eiland waarna ook de stroom tegen zou gaan lopen zakte de wind er echter totaal uit en leek zich een herhaling van de Offshore voor te doen. Het hele veld schoof in elkaar en de door ons opgebouwde voorsprong verdween weer als sneeuw voor de zon! Op zo’n moment is blijven concentreren en weer zoeken naar wind en kleine stroomvoordeeltjes essentieel. Naarmate de boten Cowes weer naderden , na uren strugglen met kleine vlaagjes wind uit diverse hoeken, viel met de kentering van het tij de wind volledig weg en dreven de boten achter de snelle jongens, op de stroom over de finishlijn, sommigen zelfs ernaast..Bij de snelle jongens zit mooi Baraka GP welke een prachtige 1e plaats in deze race behaald. De eerste boten van de volgende groep drijven heel langzaam over de finish maar naarmate het tij doorzet, het stroomt voor Cowes op z’n max wel meer dan 3,5 knoop, gaan de boten achterin het veld veel sneller. Hier werd het tijdsverschil en klassering tussen alle boten totaal omgegooid. Uiteindelijk waren we als team toch 2e over deze dag met een individuele 1e plaats voor de Baraka GP, een 6e voor Moana en een 9e voor Xcentric Ripper en stegen we die dag van de 7e naar de 5e plaats in het teamklassement.

De laatste dag, zaterdag zou voor ons de grote beslissing brengen, slepen we er nog meer uit of zakken we door het ijs. Om 10.30 gestart met een mooie 8 knopen wind, gedrieën liggen we na de start in een uitstekende positie en na 2 rakken ziet het er voor team Benelux zeer rooskleurig uit. Echter het zal niet waar zijn, wederom zakt de wind er net voor de finish totaal uit en schiet het commitee de wedstrijd eruit..
Om 13.00 komt de seabreeze in, eindelijk wind! Met name de Moana welke het de gehele week zeer zwaar heeft gehad in de geringe wind kan nu zijn ware aard laten zien. In de IRC Nationals met veel wind waren ze één van de beste boten, dus nu met deze wind staan de gezichten daar aan boord opeens heel zonnig. Alle drie de boten zijn goed weg en vechten zich een weg naar boven naar het eerste merkteken. Baraka GP rond als een van de eersten met Moana en Xcentric Ripper daar vlak achter. In het eerste downwind rak heeft Xcentric Ripper nog een akkefietje bij de benedenboei met de Premier Flair van team GBR Blue welke geen ruimte geeft waardoor wij gedwongen worden om met een wijde boog om de boei te varen om zo dikke schade te voorkomen. Protest wordt aangeroepen en vlag gezet. Dit zal naar blijkt later nog een belangrijk protestje worden! Weer opkruisend naar boven is het zaak om tegenstroom zo dicht mogelijk langs de ondiepe Bramble Bank te varen. Onder ons zien we de Nutmeg IV van team France net de bodem raken en onder zware helling met deze 20 kts wind vastlopen op lagerwal. Tussen winnen en verliezen loopt hier een heel dun lijntje.

Moana gaat als een raket en wordt gedeeld 2e ,wij eindigen op de 14e plaats en Baraka GP daar net achter op de 16e plaats. Met deze laatste wedstrijd die wordt gescoord met dubbele punten besluiten we het protest zeker door te zetten, ook gezien de mogelijke impact die het incident had kunnen veroorzaken en weten we in de protestkamer het protest te winnen. Hierdoor schuift team GBR Blue achter ons met een halve punt en zijn we uiteindelijk fraai 4de!

Het hele Benelux Team kijkt terug op een fantastisch evenement, een unieke ervaring welke in Europa zijn gelijke niet kent. Ik wil met name de uitstekende onderlinge sfeer tussen de boten en crew´s van het Benelux team vermelden, iedereen kon het super met elkaar vinden, er was onderling respect en waardering en dit heeft ook zeker meegespeeld in de stijgende prestatie lijn. De team barbecue, de gezamenlijke voor en nabesprekingen en ondersteuning waar mogelijk van onze teamcaptain Bouwe Bekking, hebben hier allemaal aan bijgedragen.
Voor de toekomst: wie de kans heeft, zorg dat je er over twee jaar bij bent, het is echt een fantastisch evenement, alles zit erin, inshore offshore, top organisatie en uiteraard dit alles in het prachtige Cowes. Tot over 2 jaar!

Tekst: John van der Starre , Xcentric Ripper.
Alle resultaten: www.rorc.org/raceresults/2012/bdccovos.html

    Over de auteur

    een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.