In de 48ste editie van de Delta Lloyd 24 Uurs Zeilrace was het duidelijk voordelig om op het Markermeer te starten. Alle negen winnaars sloegen daar hun slag. Vijf begonnen in Volendam, twee in Durgerdam en een in Lelystad Zuid. Slechts een winnaar, de multihull Thrill Seeker, startte op het noordelijk gedeelte. De schipper schutte vrijwel meteen naar het Markermeer om daar een aantal rakken te zeilen.
De 48ste editie kenmerkte zich door uitersten. De deelnemers begonnen vrijdagavond tussen 19.00 en 19.45 uur met windstilte en in korte broek. Ze moesten erg hun best doen om de zeilen vol te krijgen. In de loop van de avond nam de wind toe en kwamen ook de buien, met zo af en toe veel wind en onweer. Bij de finish lieten de weergoden zich van hun slechtste kant zien. ‘Het was een jacuzzigevoel’, aldus een van de deelnemers. ‘Heel nat, maar we kregen tenminste wel warm water over ons heen.’
Venijn in de staart
Ook de prijsuitreiking werd gekenmerkt door zon en regen. Het door de gemeente aangeboden ontbijt moest steeds opnieuw worden afgedekt. Toch lieten de zeilers zich dit gratis ontbijt goed smaken. Meervoudig olympisch medaillewinnares Lobke Berkhout (foto) reikte samen met de burgervader van Medemblik, Frank Streng, de prijzen uit aan de deelnemers. Streng is er trots op een evenement als de Delta Lloyd 24 Uurs Zeilrace in zijn gemeente te hebben. Hij noemde het uitzeilen van de 48ste editie een prestatie van formaat. ‘Jullie hebben het fantastisch gedaan”, zei hij tegen de zeilers. ‘Het was een fikse zeilpartij, waarbij het venijn ook nog eens in de staart zat. Ik ben jullie bij de finish tegemoet gevaren en ben in een half uur tijd drie keer gedoucht. Jullie kijken daar echter niet meer van op. Ik prijs jullie doorzettingsvermogen.”
Van de 621 ingeschreven jachten zijn er 559 gestart en 469 gefinisht, waarvan 427 reglementair. Populaire startplaatsen waren Volendam (92) en Muiden (69). In totaal legde de vloot 55764.55 mijlen af, fors minder dan vorig jaar (67.159). Dit had alles te maken met de windstilte aan het begin van de tocht. De gemiddelde snelheid was 5.43 knoop, de gemiddelde afgelegde afstand was 130.6 mijl.
Overall prijs Tocht: ook Tim van Rootselaarprijs
Schipper Kloos sloeg een dubbelslag met de TH 38 Hemels van der Hart. Hij veroverde de Tim van Rootselaar prijs voor de meeste mijlen in de wedstrijd en de tocht en daarnaast de overall prijs voor de tocht. Het was een revanche voor vorig jaar toen de Hemels van der Hart de strijd moest opgeven met een gescheurde carbon mastvoet. Het acht man sterke team van Kloos startte in Lelystad Zuid en klokte na 24 uur 198.69 mijlen. Bemanningslid Nicholas Heiner vertelt: ‘We hebben negentig mijl op het Markermeer gezeild, voordat we naar het noorden schutten. Het wad hebben we overgeslagen dit jaar, dat kwam stroomtechnisch niet goed uit. Maar we hadden genoeg gunstige rakken op het Marker- en IJsselmeer. De boot bleef gelukkig heel, op een schoot na. Ook in de buien bleven we hard gaan en hielden we de spinnaker op. We wisten niet hoe hard we konden blijven pushen, dat was soms wel spannend.”
Eerste prijs ORC1: Snel weg met de start
De J-133 Batfish van Bart Desaunois (foto) had een geheim wapen. ‘Wij startten in Volendam, omdat we daar altijd een palinkje willen pakken”, vertelt Desaunois. ‘Met de start konden we ondanks de windstilte heel snel wegkomen. We hebben een snelle boot en een hele grote gennaker. Na het eerste verplichte rak wisten we niet wat het volgende rak zou zijn. We zijn gewoon met de gennaker zo hoog mogelijk gaan varen, dat gaf de meeste snelheid. Het bleek naar Enkhuizen te zijn. De wind shifte behoorlijk. Soms moesten we ineens kruisen, omdat we het einde van een rak niet haalden. Ook op het noordelijk gedeelte waren mooie banen. We hebben veel de gennaker gehesen, soms ook voor vijf minuten en dan bleek het toch niet te kunnen.”
Overall winnaar ORC: Je hoeft niet te trainen om te winnen
Schipper van Putten van de Jeanneau Sun Magic White Magic veroverde naast de eerste prijs in de ORC klasse 1 – 4 zonder spi ook de overall prijs in de ORC. ‘Het ging uitstekend”, vertelt hij. Onze winst is het bewijs dat je niet hoeft te trainen om te winnen.
We zijn een gelegenheidsbemanning en we hebben gewoon bier aan boord. We varen verder nooit samen en trainen niet en toch ging het kennelijk goed. We zijn in Volendam gestart. In een klasse zonder spi is het wel apart varen. Ik zeil liever tegen anderen in mijn eigen klasse, ondanks dat we dan geen spi gebruiken. Deze totale klasse is te groot.”
Eerste prijs ORC 2: Nog nooit zo snel een rif gestoken
Schipper Donderwinkel met de Comfortina 42 Jazz won voor de derde keer in de ORC 2 klasse. Daarnaast heeft hij ook al eens de Tim van Rootzelaar prijs mee naar huis mogen nemen. ‘We eindigen altijd wel hoog, maar dit voelt wel goed”, vertelt Donderwinkel trots. ‘We zijn in Volendam gestart en hadden meteen een redelijke vaart, terwijl de rest stil lag. Toch was het een prestatie om de drie knopen aan te tikken. Elke keer als we een knoop harder gingen, juichten we. Maar de wind ging al redelijk snel doorstaan, beter en eerder dan voorspeld. Om 3.00 uur gingen we door de sluis. Daarna zijn we onder de dijk Enkhuizen – Lelystad gebleven, waar wel wind maar geen golfslag was. Als laatste maakten we een lange slag naar het noorden, naar de Sport A. Daar kregen we een regenbui met behoorlijke wind, we hebben nog nooit zo snel gereefd. Voor tien minuten weliswaar, toen kon het rif er weer uit. Met het laatste kruisrak naar de finish hadden we goed rekening gehouden. We hadden wel wat strafmijlen, maar de extra mijlen leverden meer op.”
Eerste prijs Rond en Platbodem: Navigator op afstand
De Lemmeraak Wadwaai van schipper Van Hilst had dit jaar niet zijn vaste navigator aan boord, maar op afstand. Van Hilst: ‘Hij had een heupoperatie ondergaan en was in Italië. Maar doordat hij precies via internet kon zien wat we deden en verder alle weersinformatie had, kon hij mee navigeren. We kozen bewust voor Volendam om te starten, Muiden ligt te veel dan in een gat en bij Volendam kun je meteen alle kanten op. We hebben 82 mijl op het zuidelijk deel gevaren en zijn daarna op het noordelijk gedeelte van Enkhuizen naar Urk heen en weer gezeild. Daar was wind en geen golfslag, dus tactisch goede slagen.”
Eerste prijs Multihull: Alle ideale rakken waren op
De multihull Thrill Seeker startte als enige winnaar op het noordelijke gedeelte, in Enkhuizen Noord, maar zeilde na het eerste verplichte rak linea recta naar het naviduct. ‘Naar de KG heen en weer waren twee halve windse rakken die we met een screecher (groot licht weer voorzeil) goed konden varen”, aldus schipper Molenaar. ‘We haalden alle eerder gestarte boten nog voor de boei in. Op het Markermeer zeilden we naar Volendam heen en weer en schutten weer naar het noorden. Op het IJsselmeer konden we nog een flink aantal rakken pakken, maar om half twee raakten de ideale rakken op. Dat was een misrekening. Daarna ging het met meer dingen mis. De wind draaide niet zoals was voorspeld, het navigatiesysteem hield er mee op en het grootzeil scheurde steeds verder. We moesten rif een steken, daarna het tweede rif en uiteindelijk brak het blok van de smeerreep, waardoor we een derde rif moesten steken. Alles viel uit en ging mis. We bleken in een van de laatste rakken op de verkeerde boei af te stevenen, dus moesten we oploeven en kruisen naar de goede boei. Ondanks dat hebben we goed gevaren.”
Overige winnaars
In de ORC 3 won de Magic Woman, een Waarschip 1010, van schipper Visser. In de ORC 4 was dat C. Woord in de Flyer, een Friendship 43 en bij de VKSJ won de Muschka, een 75 m2, van Schipper Van Leeuwen.
Voor de volledige uitslagen, ga naar www.deltalloyd24uurszeilrace.nl
Tekst: Edwin Lodder
Foto: Ronald Koelink www.foto-nautiek.nl.