ROLEX SYDNEY-HOBART:<br>Na te veel wind nu te weinig voor de rest van de vloot

AERA’S (Kerr 55) greep op de Tattersalls Cup wordt sterker en sterker. De Tattersalls Cup is de IRC overal prijs van de Rolex Sydney Hobart Yacht race. De huidige windsterkte maakt het voor de kleinere schepen bijna onmogelijk om AERA nog van de IRC troon te stoten. Wanneer de Britse 55 voeter gisterenmiddag Derwent River opvoer mocht zij nog genieten van een 20 knopen sterke thermale wind die haar "very smooth" over de finishlijn bracht. Enkel een handvol ander jachten speelde het klaar om voor de avondval in Hobart aan te komen, daarna viel de wind kompleet weg tot de ochtend.

Deze ochtend kreeg ik ook nieuws over mijn Belgische zeilvriend Frederique de Mesel aan boord van ABBOTT TOUT (Mumm 36), zij gaan volgens de laatste ETA vanavond finishen.

"Hi Ice,
The news are that Abbott Tout is arriving this evening. They reported winds of 55knots and 8 to 9 meters waves. They even faced frost onboard on their way down to Hobart. All crew are fine but really tired.

Regards, Alex Bocage - Regatta office

Ondertussen is ook de recovery operatie gestart van de gekapseisde SKANDIA.

Ze is door een zeesleper op sleeptouw genomen en zal naar de vissershaven Lady Barron op Flinders Island in Bass Strait gebracht worden. "We're confident the boat is in good enough shape to recover and refit" zei SKANDIA’s eigenaar Grant Wharington.

Wharington wil dan zijn boot per vrachtwagen naar zijn thuishaven in Melbourne brengen, daar waar de refit zal starten ter voorbereiding van een Europese campagne in 2005.

Top 5 Line Honours

1. Nicorette finished at 05:10:44 hours, 29/1/04

2. AAPT - finished at 11:40:42 hours, 29/1/04

3. Brindabella - finished at 13:56:50 hours, 29/1/04

4. Aera - finished at 15:43:43, 29/1/04

5. Seriously Ten - finished at 16:16:38 hours, 29/1/04

Provisional IRC standings, recorded at 1800 (AEDT), 30 December 2004

1. Aera

2. Nicorette

3. Ichi Ban

4. AAPT

5. Brindabella

Meer foto's en uitslagen:

www.rolexsydneyhobart.com

www.regattanews.com

foto's © Daniel Forster