"Propcontrol" tijdens de laatste Goofies wedstrijden.

Bij de laatste Goofies zeilwedstrijd van het seizoen zal voor het eerst op
het vasteland van Europa een proef worden gehouden met een unieke vinding
voor een eerlijker verloop van zeilwedstrijden.
Zeilwedstrijden van kajuitjachten worden gevaren met een zogenaamde
handicap. Omdat kajuitjachten allemaal verschillend zijn wordt er op de
gezeilde tijd een correctie toegepast om een eerlijke uitslag te krijgen.
Bij het vaststellen van die correctie wordt rekening gehouden met het type
schip, de grote van de zeilen en het soort schroef. Hoe groter de schroef
hoe meer die de snelheid remt. Wedstrijd boten varen dan ook meestal met een
klapschroef die minder weerstand geeft als de boot zeilt.
Voor het vaststellen van de handicap worden alle maten van een boot en de
zeilen gemeten maar niet die van de schroef
Al jaren is er onder de zeilers van wedstrijden in kajuitjachten een roep om
betere handhaving van de regels rond de handicaps.
Het gaat dan vooral om zaken "die er toe doen voor de snelheid" zoals Ab
Pasman van de technische commissie van de Noordzeeclub ( de vereniging van
eigenaren van wedstrijdvarende kajuitboten) bij herhaling opmerkt. Hoewel
het weghalen van tafels en bankkussens ook niet mag is de echte
snelheidswinst te behalen door een ander voorzeil of een andere schroef te
gebruiken dan die waarmee de handicap is bepaald.
Daarom wordt bij grote wedstrijden en bij kampioenschappen nu al
gecontroleerd of alle zeilen zijn "gestempeld" en dus de juiste maat hebben.
Het contoleren of een schipper voor zijn boot de juiste schroef heeft
opgegeven is een stuk ingewikkelder. Daarvoor moet de boot uit het water
worden getakeld of er moet een duiker worden ingezet.

Om dat in de praktijk makkelijker te maken heeft de daarvoor opgerichte
Engelse firma "Propcontrol" met behulp van technieken uit de
duikbootopsporing een uniek apparaat ontwikkeld dat dit werk kan overnemen.
Op zich is zijn de technieken van de Propcontrol dus niet nieuw, al jaren
worden schepen door de marine herkend aan de het specifieke geluid dat hun
schroef maakt. Het werkt als het ware als een vinger afdruk; elk geluid is
uniek. Het bijzondere van de vinding (die inmiddels gepatenteerd is) zit
vooral in het gebruik van deze techniek en de uitgebreide database die er
achter zit. In die database zitten voor de watersport van ongeveer 10.200
motor /schroefcombinaties de specifieke geluidskenmerken.
Daardoor kan met een hoogwaardige onderwatermicrofoon bij de in- en uitgang
van de haven het geluid van een jacht worden opgenomen en vergeleken en de
gegevens uit de database. Op die manier kan van de meeste jachten worden
vastgesteld welke schroef/motor combinatie er wordt gebruikt. Voor jachten
waarbij dat niet kan omdat er nog geen vergelijkingsmateriaal is in de
database kan al wel worden vastgesteld of er een klapschroef dan wel een
vaste twee- of een driebladsschroef wordt gebruikt.

De toepassing is al met veel succes in Cowes (Engeland) getest en wordt nu
voor het eerst op ander water geprobeerd.
De Goofies wedstrijd is voor dit doel uitgekozen omdat er een bijzonder
grote verscheidenheid aan boten aan deelneemt. Het enige probleem dat tot nu
is gebleken is dat er geen waarneming kan worden gedaan als een boot bij de
ingang van de haven zijn motor niet gebruikt.