Graham Dalton: held naar ons hart!

Hij is de enige Nieuwzeelander in de race, de enige die met een 50-voetertje vecht tegen de vloot 60-voeters, hij werkt met de kleinste shore-crew en dito budget van de hele vloot, ... allemaal mooi en wel, maar dat is niet waarom Graham Dalton het predikaat ‘held’ verdient.

Waarom dan wel? Wel, hij is gewoon de meest gedreven van de hele vloot, en de passie die achter het project van de stugge zeiler zit, is daar niet vreemd aan: Graham zeilt de Velux ter ere van zijn overleden zoon, wiens foto als eerbetoon op de romp prijkt en op die manier met z’n vader meezeilt.

Pech, schade en oponthoud

Graham blijft niet van pech gespaard, al van voor het begin van de eigenlijke race, waarvan hij de start met een paar dagen mist omdat zijn mast niet tijdig klaar geraakte. Toen hij nieuwe verstaging aan het zetten was, viel de mast, die op de wal op enkele schragen stond, met veel geweld tegen de grond, en moesten er herstellingen worden uitgevoerd. Verder kreeg hij te kampen met windstiltes, gescheurde zeilen, nukkige apparatuur, en na de ronding van Kaap Hoorn en 48 uur oponthoud in de Falklands, bleek een van de dozen waarin zijn roeren aan de spiegel zijn opgehangen, zwaar beschadigd. Hij moest uitwijken naar Fortaleza, en uit ons vorig artikel weet u hoe het hem daar verging...

Nieuwe bulb

Onze onverzettelijke held is er temidden de Braziliaanse wanorde, corruptie en chaos toch in geslaagd om een nieuwe bulb te gieten en aan zijn kiel te bevestigen. Vraag ons niet hoe hij daar in geslaagd is: communicatie is niet de sterkste kant van de Nieuwzeelander. Met een geleende Iridiumtelefoon belt hij af en toe met de wedstrijdleiding, en dat volstaat wat hem betreft.

Na een laatste stuiptrekking van Murphy (de autopilot weigerde dienst tijdens de testvaart met de nieuwe bulb), kon Graham Dalton zich donderdagochtend met zijn A SOUTHERN MAN – AGD eindelijk onttrekken van de Braziliaanse kust: hij heeft nu nog 3220 zeemijl voor de boeg, tot in Norfolk, waar de andere 4 deelnemers zich opmaken voor de start van de derde en laatste etappe naar Bilbao op 15 april. Dalton moet vóór 19 april in Norfolk aankomen om nog reglementair te kunnen starten in de 3de etappe. Dat betekent dat de A SOUTHERN MAN – AGD een daggemiddelde van meer dan 10 knopen moet aanhouden om binnen de tijdslimiet te blijven.

Laat ons hopen dat de weergoden onze held goed gezind zijn, en dat Murphy de komende weken op vakantie trekt naar verre oorden. Héél verre oorden, want een Tabarliaanse zeiler zoals Graham Dalton (met zijn stugheid, doorzettingsvermogen en communicatief onvermogen heeft hij inderdaad veel weg van de Franse zeilheld) verdient het niet om voortijdig uit de race te verdwijnen. Als hij te laat in Norfolk zou aankomen, dan rust er een zware last op de schouders van jury en wedstrijdcomité: zetten ze hem uit de race? Of maken ze een uitzondering voor Dalton? Binnen twee weken weten we meer...

Foto © onEdition