Zwaar weer veroorzaakt ravage in de Sydney to Hobart race

Rolex Sydney to Hobart yacht race 2006 de meest dramatische sinds die van 1998

Zes bemanningsleden van boord gehesen per helikopter,een gezonken zeiljacht en negen andere met genoeg schade om op te geven.
In amper 24 uur na de start lagen er al zes zeilers in het hospitaal wanneer de vloot van 78 zeiljachten tegen een torenhoge zee aan het opboxen was.

Maximus ontmast
Drie bemanningsleden van Maximus werden vanuit een helikopter van boord gehesen met zware verwondingen nadat de mast brak.

Mast laat ABN amro in de steek
ABN amro koos voor open zee en werd kreupel geslagen in golven van 6 meter. Ook hun mast brak. De Nieuw-Zeelandse schipper Mike Sanderson deelt in een officieel persbericht mede dat het materiaal hen in de steek heeft gelaten.

Een teleurgestelde Mike Sanderson: "The fact is something broke on the mast that shouldn't have happened"

UPDATE 2:
In de eerdere versie van dit bericht kon u lezen dat de mast zou zijn gebouwd door Hall Spars en getuigd afgebouwd in Breskens. Dit blijkt na telefonisch contact met Andre Vermeulen niet juist te zijn. Andre licht toe: "De huidige mast die overboord is gegaan is een Southern Spars productie. Er werd slechts een testmast geproduceerd door Hall Spars en werd nooit afgebouwd in Breskens".
Sorry Hall Spars, ik had de foutieve informatie via zeilen.nl gevonden.

Ik citeer zeilen.nl "De mast wordt geleverd door Hall Spars in Amerika en in de Nederlandse vestiging in Breskens afgebouwd".
Ondertussen werd de Zeilen pagina aangevuld met "Later zou het team voor Southern Spars kiezen, Red. 03/01/07".

Komoloo gezonken
Twee helikopters moesten er aan te pas komen om de bemanning te redden van de Komoloo. Het 38 jaar oude houten zeiljacht was de leider op handicap wanneer een massieve golf op dek sloeg en het jacht open scheurde.

Skandia blijft ondertussen in de race maar haar kansen tot een overwinning werden in de hoge zee ook geruïneerd nadat de voorste foil afbrak. Deze foil zorgt ervoor dat de boot aan de wind minder zijwaardse drift heeft. Dit gebeurde op slechts 3 zeemijl afstand van leider Wild Oats XI.

Condities niet zoals in 1998
Ondanks de grote schade aan boten en lichamen zijn de condities niet dezelfde als in de tragische 1998 Sydney to Hobart editie wanneer 6 bemanningsleden het leven lieten.

Commodore Geof Lavis: "The conditions are unpleasant but they're nowhere near '98. It's just boat breaking stuff in these big seas. "

Ondertussen uit de race: Maximus, ABN amro, Komoloo, Endorfin, Living Doll, Sailors with Disabilities, Chutzpah, Pla Loma IV en Mr Kite

Foto: Carlo Borlenghi / Rolex

Meer foto's en insiders info van onze lezers via het ClubRacer forum.

http://rolexsydneyhobart.com/