Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: T-kiel versus vinkiel

Standaard T-kiel versus vinkiel

In de waterkampioen wordt de A31 getest:

Quote: .... Een van de trucs is een gewone vinkiel in plaats van een moderne T-kiel. ten eerste omdat zo'n kiel binnen de IRC gunstig uitpakt, maar het heeft zeiltechnisch ook z'n voordelen. Een T-kiel kan weliswaar beter geoptimaliseerd worden dan een vinkiel, maar stelt ook hogere eisen aan de stuurman en bemanning. Een "conventionele" kiel levert aanzienlijk meer lift dan een T-kiel (die een vin met een veel kleinere koorde -de afstand tussen voor- en achterzijde van de vin- heeft). Dat vaart een stuk makkelijker, zeker als je veel overstag gaat; op een wedstrijdbaan bijvoorbeeld. Bovendien heeft een T-kiel een veel smallere groove waardoor het een stuk lastiger wordt om de boot optimaal te varen.

Mijn boot is met en T-kiel uitgerust, en ik ben het hier niet helemaal mee eens.
    -Hogere eisen aan stuurman en bemanning?!?
    -Lift ben ik het wel mee eens, maar dan alleen op lage snelheid. Onder 8 knopen wind merk ik duidelijk dat de boot minder hoogte loopt. Ik denk altijd dat dat komt door de te lage snelheid en daardoor minder efficiency/lift van de kiel. Hoewel ik dan even hoog point als de andere schepen kom ik lager uit, meer drift dus. Met meer wind zijn er weinig schepen die ons qua hoogte er uit lopen. Eigenlijk moeten we dan een grote genua zetten maar dat doen we niet ivm de rating.
    -Vin vaart makkelijker als je veel overstag gaat?
    -T-kiel een smallere groove? Je kan de Groove erg beinvloeden door de zeiltrim. We varen veel op golven, en dan trim je meer groove dan op glad water. Nooit last van de kiel gehad!

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Verderop in het blad worden bij een Hanse 350 soortgelijke opmerkingen gemaakt.

Standaard

vuurflits,

hoe is het met de inhaulers?
    wat betreft Vin vs T: ik hoorde juist altijd dat een T makkelijker overstag gaat (minder weerstand onder water) dan een Vin kiel.....kan me wel voorstellen dat ivm de iets mindere hoogte je iets vaker moet tacken.....

benieuwd naar de meningen van de experts!

Standaard

@Ned28

De inhaulers gaan we zeker maken, maar door het ijs is het allemaal vertraagd. Eerst eens iets provisorisch maken vanaf de mastvoet, we hebben nog wel een paar vrije klemmen bij de piano.
    Afgelopen zaterdag lag hij nog dik in het ijs, de wedstrijd van zondag is afgelast.
    A.s. weekend gaan we met de zeilclub naar Hagoort, ik zal de snit van de HA daar zeker ter sprake brengen.

Ik hoop zeker nog op wat reactie over de kiel. Er is wel veel naar gekeken maar nog geen reactie geplaatst. Ik wil ook nog met de waterkampioen zelf erover praten, maar wilde eerst hier eens peilen. Er zijn toch wel meer mensen met T kielen hier?

Standaard T-Kiel versus vinkiel

Beste vuurflits,
    Ik denk dat er enkele dingen door mekaar gehaald worden: Op zich zijn er geen verschillen in lifteigenschappen tussen een conventionele kiel en een T-kiel. Een T-kiel is eigenlijk een bulbkiel waarvan de bulb langerekt is om de frontale oppervlakte te verkleinen en dus de weerstand ( ten koste van een kleine toename van het nat oppervlak). En met veel meer gewichtsstabiliteit dan de gewone vinkiel. En met dan weer andere nadelen: constructie, netten en fuiken,..

Wat wel de lifteigenschappen beÔnvloed zijn:
    * De oppervlakte: ligt ongeveer vast door zeiloppervlakte en grootte schip.
    * De aspect verhouding: verhouding diepgang/ koorde
    * Het gekozen NACA profiel: in functie van de snelheid van het schip.
    * De afrondingsstraal van het voorste deel van dat NACA profiel: Een grote ronding zorgt voor meer tolerantie in koersvastheid ten koste van een iets grotere weerstand, een scherp aanstroomprofiel geeft minder weerstand maar verreist nauwkeurig sturen ( de groove).

Kortom: Als bovenvermelde parameters dezelfde zijn, is het stuurgedrag ook hetzelfde.

Standaard

Hallo Black Molly,

Bedankt voor je inbreng! Zo veel verschil zal er dus niet zijn, mits ontworpen op de eigenschappen die je wilt.
    Mijn boot heeft niet echt een t-kiel, maar een L kiel. Verticaal is het een plaat gietijzer in Naca profiel, onderaan zit er een torpedo van 500 kilo lood, die alleen aan de achterzijde uitsteekt, maar ik neem aan dat dat niet zo veel anders zal zijn dan een t-kiel. Ik heb dus nog nooit last gehad van netten enz. Ik heb overigens ook wel eens een foto gezien van een zusterschip gezien met een T-kiel.
    Het gekozen profiel in functie van de snelheid: Zoals ik al schreef: als de snelheid te laag is merk ik duidelijk dat de prestatie terugloopt tov andere schepen. Bij het ontwerpen van schepen zullen altijd bepaalde compromissen gesloten worden, het zou kunnen dat dat hier bij mijn schip het geval is.
    De voorzijde van het gietijzer heeft een vrij ronde straal, dus dat zal er misschien aan meewerken dat ik nooit problemen met de groove heb ervaren. De achterzijde loopt dun uit en is zelfs een beetje concaaf. Bedankt voor deze inbreng, hier had ik nog niet over nagedacht.
    Dat neemt niet weg dat ik de opmerkingen in het artikel van de waterkampioen te veel vind generaliseren.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten