Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Grevelingencup ORC comite

Standaard Grevelingencup ORC comite

Laat ik beginnen met het bedanken van de organisatie van de grevelingencup voor hun inzet gedurende de winter. Naar mijn mening is de grevelingencup nog steeds de leukste winterserie van NL.

Toch wil ik nog reageren op de misverstanden tijdens race 13 van de ORC 1&2 klasse. Uit het verslag op de voorpagina van de clubracersite begrijp ik dat het de bedoeling van de wedstrijdleiding is geweest om de boten stuurboord rond de merktekens te sturen;

- de hele winter ronden we bakboord bij de up/down banen, waarom nu ineens stuurboord?
    - de groene vlag op het startschip die aan moet geven dat het 1e merkteken stuurboord gerond had moet worden, hing naar schatting 50 cm boven de reling. Dat hoort hoger. Wij hadden de vlag wel degelijk gezien maar niet geïnterpreteerd als 'gehesen' vlag (aanname; zal wel voor race 2 bedoeld zijn, aangezien daar wel de 1e boei rechtsom gerond moet worden).
    - zodra er een groene vlag hangt op het startschip geeft dit alleen de ronding van het 1e merkteken aan, zeker niet van de gehele baan zoals 'the untouchables' deed.
    - zoveel boten op zo'n korte baan stuurboord laten ronden is volgens mij vragen om brokken, schade en ellende.

In februari wordt er na 4(!) algemene terugroepen voor de 5e startprocedure een zwarte vlag gezet, vervolgens verschijnt er op 4 minuten ook nog een P-vlag. Hoe kan dit? Een ILM een scheepslengte achter de comiteboot. Hoe kan dit? Ook lag de baan er deze winter vaak scheef in..

Hopelijk heeft de organisatie volgend jaar de beschikking over een wedstrijdcomite voor de ORC met wat meer ervaring, dan zijn wij zeker weer van de partij!

Standaard

'Waarom ineens rechtsom?' Waarom niet? Het feit dat er meer links- dan rechtsom wordt gestart is toch geen reden dat altijd te doen?
    De groene vlag hing gewoon in het hoogste want. Ook wij twijfelden, met name omdat we niet zeker wisten of het een bewuste keuze was of een foutje. De wedstrijdcommissie van de Grevelingencup is onderbemand, waardoor er soms foutjes doorheen sluipen. Ze hebben bewezen heel snel te leren (en ze willen meer mensen met ervaring inzetten), maar het gaat niet altijd Hollandia/Breskens-netjes. Dus vroegen we ze gewoon of het bewust was en of de consequenties duidelijk waren. Dat werd met een volmondig 'ja' beantwoord. Bovendien, als ALLE ORC 3,4 en 5 boten zonder nadenken of discussie rechtsom gaan (de vlag is tussen de starts nooit verdwenen), waarom dan zoveel moeite bij ORC 1? Als het iets zegt, dan is het over de zeilers en niet over het RC in dit geval.
    Groene vlag betreft inderdaad het eerste merkteken, maar i.t.t. een kamelenrace, houdt dit bij een windward-leeward in dat alle boeien rechtsom gaan, tenzij expliciet anders vermeld in NOR. Weer verwijs ik naar ORC 3, 4 en 5 in deze.
    Waarom zouden er brokken ontstaan als we (allemaal!) rechtsom ipv linksom gaan? Het gaat pas mis als we allemaal een andere kant op gaan.

Je laatste twee puntjes zijn waar. Ik ben ervan overtuigd dat de RC zich daarvan bewust is en het beter wil doen. Maar heren, lees zelf de boekjes ook nog eens goed door?
    Laatst gewijzigd door Mark Soetman; 16 March 2010 om 19:26
    HARDER!! HARDER!! HARDER!!

Standaard

Reactie op het bovenstaande,
    Eerst ook van mijn kant grote dank aan de organisatie voor het verzorgen van een aantal mooie wedstrijd dagen. Maar toch op het moment dat het wedstrijd commitee iets onlogische of verkeerd doet moet je dit niet gelijk bij de zeilers leggen maar gewoon zeggen sorry volgende keer..... .Toch op aan raden van het vorige commentaar ben ik nogmaals even in de boekjes gaan lezen. conclusie : er wordt in de wedstijd bepalingen voor de winterwedstrijden 2009-2010 niet verwezen naar de betekenis van een groene vlag, in de isaf rrs 2009-2012 wordt in regel 33 nog wel iets gezegt over een driehoekige groene vlag welke alleen en richting van het verplaatste merkteken aan geeft, verder kan ik niets over deze vlag vinden. Wel weet ik dat er tijdens palaver over de groene vlag bij de tweede race rond de boeien gesproken is en alleen over het eerste merkteken zeker niet het dat we het hele rondje andersom moesten varen en bij de mededelingen stond ook niets geschreven over het feit dat er een verzoek kwam van het commite of wij met z'n alle graag mee wilde werken aan de levensgevaarlijke wedstrijd om een up en down wind baan te gaan varen met de klok mee!! ik had me terug getrokken!! gelet op deze feiten had de vlag dus totaal geen betekenis in de eerste race en hing hij zeer laag waarschijnlijk voor de sier of al klaar voor race twee om gehesen te worden.Algemeen bekend is ook dat up en down banen bij fleet races bb rond gaan en dat er alleen bij match races sb gerond wordt om dat dit tactiche iets toevoegd. Dat een start lijn niet recht ligt of liever de pin iets naar boven maakt het voor het commite zelf veel moeilijker en zij lossen dit op door de inner mark roaal weg te leggen (tip: leg de pin iets hoger en we blijven weg bij de start boot). Zie het als leer moment maar aanvaar je eigen tekorten wel eeeeerg jammer dat het ons een 1 kost en iedereen een aftrek.
    nogmaals bedankt en ben er volgende winter weer bij.

Standaard

Voor de goede orde: ik ben GEEN organisatie, maar gewoon één van de zeilers in jouw klasse.

Smile

Beste Mark,

Dan kan ik niet anders dan concluderen dat u bij the Untouchables aan boord zit, deze gingen met groots machtsvertoon rechts rond en riepen (nee schreeuwden) naar iedereen dat we een protest aan ons broek kregen.
    Je spreekt over 'het hoogste want' maar dit kunt u niet menen, of je bedoeld het lopend want? Ook trek je de parralel met de ORC 345, waar ze met alle respect a. met minder boten varen en b. het verschil onderling vele malen groter is.
    Zoals 7097 al memoreerde, op het mededelingenbord stond groen voor de tweede race.
    Rechtsom kan natuurlijk gevaren worden maar dan komt iedereen over bakboord volgas binnen, wel lekker voor de reparatie bedrijven.
    Anyway, ook van deze kant een groot dankuwel voor de organisatie en hopenlijk doen ze hier weer hun voordeel mee voor volgend jaar. Wil nog wel even beleefd vragen geen medium of long distance meer te doen als het erg koud is. Gewoon up-down lekker warm blijven. Ook leuker is om gewoon op een vaste tijd +- 1,5 uur na de finish de uitslag te krijgen, maakt de dag toch wat echter en kun je antwoord geven als je 's avonds thuis komt "wat heb je gedaan schat?" dat vertel ik je over 4 dagen, haha,

Ook wij zijn volgend jaar weer van de partij, en hopenlijk zie ik jullie allemaal weer op de Van Uden Reco.

Standaard

Mark,

Uit je reactie begrijp ik dat je kennelijk, net als het RC, geen idee hebt van de gevolgen die stuurboord ronden met zich mee brengt. Er is namelijk wel degelijk een reden waarom up/down banen normaliter bb rond gaan. Pak een papiertje en teken de situatie maar eens uit, dan wordt het snel duidelijk. In een veld met veel spreiding (zoals ORC 345) zou dit nog kunnen, maar zodra het echt druk wordt bij de ton... In aanvulling met 7097, om dezelfde reden wordt bij het matchracen [U]wel[U] sb gerond omdat dit juist dat tactische element toevoegt en er met 2 boten gevaren wordt.

"De vlag hing gewoon in het hoogste want, ook wij twijfelden". Dit kan je serieus niet menen. Bovendien, als het voor jullie duidelijk was dat groen hing, waar twijfel je dan over?

"Groene vlag betreft inderdaad het eerste merkteken, maar i.t.t. een kamelenrace, houdt dit bij een windward-leeward in dat alle boeien rechtsom gaan, tenzij expliciet anders vermeld in NOR". Ik ben erg benieuwd waar je dit gelezen hebt. Ook ik heb naar aanleiding van je reactie de NOR en de RRS doorgenomen en ik kan er niks over vinden. Nogmaals, WAAR STAAT DIT?

Standaard

Bij deze een reactie namens de organisatie:

Wij betreuren het hoe gelopen is met race 13, dit was zeker niet de bedoeling. Hoewel de veelbesproken groene vlag juist werd geïnterpreteerd door de 'Untouchables', had deze er nog niet moeten hangen. De groene vlag had er alleen voor de tweede (lange baan) wedstrijd moeten hangen, geldend voor het eerste merkteken.

Het is duidelijk dat er een fout is gemaakt, en wij trekken ons dit ook zeker aan. Het is bekend, blijkend uit dit topic dat het startschip enkele malen onderbemand is geweest. Wij zijn dan ook bezig met het KNWV het startschip voor de ORC vanaf komend jaar professioneel te bemannen. Dit uiteraard met de bedoeling fouten en slordigheid in de toekomst te voorkomen. Hier hebben wij het volste vertrouwen in.

Wij rekenen op jullie begrip, en natuurlijk jullie deelname komende zomer en winter!

Standaard

Na de reactie van Frits namens de organisatie neem ik aan dat we de discussie over de groene vlag en haar betekenis kunnen laten rusten? We hadden rechtsom gemoeten. Punt. Wij twijfelden niet aan de groene vlag of diens betekenis, maar aan de vraag of dit van de RC een bewuste keus was of een foutje. Op het water was het antwoord vrij stellig, nu bij monde van Frits een stuk genuanceerder.

Met betrekking tot de horrorverwachting bij stuurboord rond varen: natuurlijk moet je het bakboordtreintje missen bij je ronding. Dat weet iedereen van tevoren. Het risico is groter dan bakboord rond, dat klopt.
    Wat betreft de boeirondingen na de eerste, bij getoonde groene vlag en upwind-downwind: je stelt de vraag verkeerd, NED 250. Als er UD gevaren wordt en er geen specifieke tekst in de NOR te vinden is (en men laat een groene vlag zien op het startschip), wat zou dan de reden moeten zijn om na de eerste ton terug linksom te gaan varen?
    In het algemeen: wat er ook aan tekst opgehangen wordt of gezegd is tijdens het palaver of wat er in het verleden ook als ingesleten 'normaal' beschouwd wordt: de visuele seinen (a.k.a. vlaggen) op het startschip zijn ALTIJD bepalend.

Standaard

Dit is mijn laatste reactie, verder commentaar voegt niks toe aan de boodschap van dit topic, zeker naar aanleiding van de reactie van Frits waarin ik lees dat er gewerkt wordt aan een professioneel wedstrijdcomite voor de ORC, top!

De discussie over of groen nu wel of niet hing laat ik zitten, het feit dat zowel 7097, Casper als ik aangeven dat de vlag zeer (te) laag hing zegt in principe voldoende.

Uit jouw reactie en die van Frits (die stelt dat jullie groen goed interpreteerde door alles rechts te ronden) begrijp ik ook dat er nog steeds onduidelijkheid is over de betekenis van de groene vlag. Volgens mij is het heel simpel; in de RRS en de NOR is niets te vinden over de groene vlag. 's Ochtends is tijdens het palaver vermeld dat als er een groene vlag op het schip zou hangen, dat deze alleen de richting van het eerste merkteken aangeeft. Vervolgens vaart de Untouchables stoïcijns de gehele baan rechts rond.

Jij beweert dat bij up/down wedstrijden alle boeien rechtsom gaan en dat daarom jullie keus de juiste is geweest. Hoe kom je hierbij? Waar staat dit?? "waarom niet" is een slecht argument en weinig betekenisvol. Als je kunt aantonen dat dit een officiële regel is of als zodanig in de NOR is opgenomen geef ik je direct gelijk en ben ik overstag. Zo niet, dan beschouw ik het als een verzinsel en heeft de Untouchables als enige de gehele baan verkeerd gevaren.

Standaard

Wil ik ook er graag weten waar dit alles te vinden is, daarnaast vind ik de conclusie van Frits erg prematuur: "Hoewel de veelbesproken groene vlag juist werd geïnterpreteerd door de 'Untouchables', had deze er nog niet moeten hangen" Sorry Frits maar dan had jij ook met een copie tekst uit de 'sailing instructions' moeten komen.

En Mark sorry, maar jij maakt er zelf een hele zaak van door op de voorpagina van Clubracer als een stelletje blinden te betitelen en dat het zo duidelijk was omdat de ORC 345 al rond gingen?
    Overigens gingen die ook door elkaar de boeien om maar dat terzijde.
    Ook op dit topic vindt ik je erg uitgesproken maar kom je niet met bewijzen ondanks dat daarom netjes wordt gevraagd.
    Misschien zijn ze er wel, begrijp me niet verkeerd maar wij hebben ze niet kunnen vinden. Doel is van dit alles dat we hier allemaal wat kunnen leren

Graag nog reactie van Mark en Frits en dan op naar het nieuwe seizoen,

grt,
    Casper

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten