Casper, met betrekking tot de betekenis van de groene vlag voor een wedstrijd: die staat nergens geschreven. Toch weet eenieder (ook in dit topic op dit forum) dat het betekent dat er rechtsom gevaren moet worden. Ik laat even in het midden of het alleen het eerste merkteken is of niet. Vervelend, maar het is niet anders. De RRS vermeldt alleen groen bij een koerswijziging. Dus ik kan je verwarring wel plaatsen als het gaat om het zoeken in RRS of NOR, dat helpt hier niet. Desalniettemin, ook jij weet: groene vlag op startschip = mark one rechtsom. Ik heb me laten vertellen door een zeer betrouwbare bron (bekend jurylid) dat dit ook niet hoeft. Ook ik was daarover enigszins verbaasd. Aan de nadere kant: er zijn wel meer zaken in de zeilwereld niet verwoord in het RRS.
In een wedstrijd is veel communicatie, via het palaver, via de marifoon soms, via schoten vanaf het startschip, toeters, noem het maar. Uiteindelijk zijn de visuele seinen (a.k.a. vlaggen) bepalend. Een stotteraar vertelt je via de radio een verkeerde baan?: als de vlaggen het goed aangeven ligt je eventuele protest eruit. Op het palaver zegt de RC iets over groene vlag en tweede race? De vlag hangt en die is bepalend. Altijd.
HARDER!! HARDER!! HARDER!!
Favorieten/bladwijzers