Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: De CR reglementen kritisch bekeken

Standaard De CR reglementen kritisch bekeken

De CR klasse is zoals altijd beweerd wordt, bedoeld voor de beginnende wedstrijdzeiler.
    Of deze stelling waar is daar heb ik de grootste twijfels over, maar dat is een andere discussie.
    Feit is wél dat de meeste beginnende wedstrijdzeilers in CR varen (dat is niet hetzelfde).
    Daarom moeten de wedstrijdregels zo duidelijk mogelijk zijn en geen ruimte laten tot interpretaties en vergissingen.
    Niet altijd zo evident....

Materiaal van de zeilen
    Het materiaal waaruit de zeilen bestaan is in CR opgedeeld in 3 groepen

1- In duidelijke panden doorgestikte witte zeilen
    Geen idee over welk materiaal het hier gaat. Ik vermoed Dacron, maar dat wil de commissie blijkbaar niet gezegd hebben.
    Bovendien legt men de nadruk op witte zeilen als zouden deze minder snel te zijn dan zeilen van een andere kleur.
    De kleur van een zeil penaliseren lijkt mij echt wel hilarisch.
    Klassiekere schepen met donkerrode zeilen zijn er dus aan voor de moeite en moeten categorie 2 opgeven naar ik vermoed => exotische (kleur)stoffen.
    Volgens mij maken ze ook een taalfout door “gestikte” zeilen te verwarren met “geweven” zeilen. De panden van de meeste zeilen gestikt (en gelijmd).
    Weven doe je met fibers om een zeilstof te bekomen, bv Dacron.
    Stikken doe je met een bestaande zeilstof, om er bv panden van aan elkaar te zetten.
    Het blijkt bovendien ook te gaan over dóórgestikte zeilen, wat dat dan ook moge betekenen.
    Ik zie echter niet in hoe je een zeil kan stikken zonder er dóór te stikken, willen de panden niet om je oren vliegen.

2- Zeilen uit alle andere stoffen

Dit is de tweede categorie.
    Vermits de CR commissie het echter nergens heeft over een stof in categorie 1, vraag ik me af wat dan wel bedoeld wordt met andere stoffen.
    Andere dan wat? Andere dan witte stof?
    Let wel, onder categorie twee vallen ALLE andere stoffen. Onder ALLE versta ik ALLE en dus ook om maar iets te zeggen, ijzer, hout, karton, aluminium en…carbon.
    Carbon blijkt echter geen “andere stof” te zijn want daarvoor is er categorie 3.
    Als we echter carbon wél als een andere stof beschouwen (nogal evident), dan past het zowel in categorie 2 als categorie 3.

Om een minimum aan logica te behouden zou ik dus in categorie 2 “alle” vervangen door “ alle behalve carbon”.

3- Carbon zeilen:
    De enige duidelijke groep, maar overbodig zonder aanpassing van categorie 2.
    Bovendien wordt in hoofdstuk 8 onder “Zeilbeperking en zeilvoering” dan weer met geen woord meer gerept over carbon.

Er zijn 3 CR klassen, maar eigenlijk 6:

Op de home page van de CR website staat volgende tekst:

"De jachten voor de CR rating 2010 onderverdeeld volgens hun rating in drie klassen: CR 1-2, CR 3-4, en CR 5-6. Klasse CR 1-2, Cr 3-4 en CR 5-6 kunnen verder enkel gesplitst worden in Cr-1 en CR-2 of Cr-3 en CR-4 of CR-5 en CR-6 indien er voldoende deelnemers zijn en dit mogelijk is in de wedstrijdbepalingen van de wedstrijd zelf."

Let op de het zinsdeel: “…kunnen verder ENKEL gesplitst…”
    De splitsing is dus beperkt zou je denken.

Verder bij de CR reglementen staat echter:

De CR rating 2010 is in 6 klassen opgedeeld ipv de vorige indeling A,B,C en laat de wedstrijdorganisaties toe hun wedstrijden vrij te organiseren in maximaal 6 verschillende klassen naarmate het aantal deelnemers in de wedstrijd.

Let op het zinsdeel: “…VRIJ te organiseren in maximaal 6 verschillende klassen…”

Volgens deze tekst zouden dus alle 6 klassen naar believen samengevoegd mogen worden.

Wat is het nu?
    Is het nu “Vrij” of is het 1-2,3-4 en 5-6?

Verder lijkt mij een splitsing in 6 klassen alleen nuttig bij een teveel aan boten en niet bij een tekort zoals dit het geval is in de kleinere CR klassen.
    Bij een tevéél was er al altijd CRA-1 en CRA-2.
    Bij CRB en CRC heeft dit probleem zich helaas nooit gesteld.

Blijkbaar heeft het VVW /VYF een enorme sensibiliserings actie in petto waardoor het aantal CR-B en CR-C deelnemers schrikbarend zal toenemen en een opsplitsing levens noodzakelijk zal zijn.
    Lovenswaardig!

Spi of geen spi:

"Indien u wenst te varen zonder spinnaker zal dit ook specifiek vermeld staan op je meetbrief en geldt uw TCF zonder spinnaker als je rating voor de duur van het hele zeiljaar."

Hopelijk wordt deze regel dit jaar serieus genomen en krijgen we geen boten meer die nog gauw van rating veranderen omdat de wind tegen zit. Of boten met twee meetbrieven; één zonder spi en één met spi.

Wedstrijden:

Jaarlijks wordt een overall CR klassement opgemaakt op basis van een bepaalde selectie van wedstrijden. Voor 2010 wordt dit de Schelderegatta, Goese Sas Throphy, CR Throphy in Blankenberge, de Antwerp-race en de ONZK – races aan de kust

Als we de kalender raadplegen op de CR site blijkt er echter geen enkele ONZK race in te staan.

Waarschijnlijk een vergetelheid.

Protest:

“Een wedstrijdcomité mag tegen een CR-schip protesteren als er een onjuistheid is in de CR-meetbrief tov het CR schip dat de wedstrijd heeft gevaren.”

Hier had ik toch liever “mag” vervangen gezien door “moet”.
    Mij lijkt het de evidentie zelve dat als een wedstrijdcomité een fout ziet tegen haar eigen regels, dat daar dan een protest op volgt .
    Anders wordt het een “à la tête du client” verhaal.

Wat nu wel eens gebeurt is dat zeilers willens nillens de regels overtreden en er dan op hopen dat er geen protest komt van de andere boten vanwege de ongemakken die zo’n protest afhandeling meebrengt. Van het wedstrijdcomité kwam toch geen protest.
    In 2009 lukte dat nog ook.

Kielen:

Op de meetbrief is het de bedoeling zelf het type kiel in te vullen hoewel dit in 99% van de gevallen een vaststaand gegeven is eigen aan het boottype.
    Maw, als je bv een J24 opgeeft, heeft het geen zin om ook het kieltype te specifieren. Iedereen weet (ook de CR commissie) welk type kiel daar onder hangt.
    Zo is ook een X-102 nooit met een ophaalkiel en een Melges 24 nooit een kimkieler hoewel je dit wél zou kunnen invullen in de aanvraag.
    De mogelijkheid laten aan de zeiler om zelf het type in te vullen leidt alleen maar tot discussies en vergissingen. Dat hebben we vorig jaar gezien.
    Natuurlijk bestaan er ook moeilijke gevallen zoals de Archambault Surprise bv die te verkrijgen is met ophaalkiel, vaste kiel of kimkielen.

Een keuzevakje “standaard kiel” / “zie hieronder” zou uitkomst kunnen brengen.
    In geval van “zie hieronder” kan de eigenaar dan de specifieke uitvoering toelichten in een tekstvakje.

Verder is er natuurlijk nog de IRCC klasse (de wát???)
    Maar daarover later meer ;-)

Standaard

Heeft er iemand een fel-oranje stormfok nodig?
    The 6th Half Ton Classics Cup will be sailed in Boulogne-sur-Mer (FRA) in AUG 2013 - check www.halftonclasseurope.net

Standaard

verkoop dingen ergens anders, niet hier

Standaard

Zo'n gekleurde stormfok verhoogt de CR-rating...
    The 6th Half Ton Classics Cup will be sailed in Boulogne-sur-Mer (FRA) in AUG 2013 - check www.halftonclasseurope.net

Standaard

Ik mocht een verduidelijking ontvangen van de CR commissie betreffende zeil materiaalsoort:

De reglementering inzake de materiaalsoort van de zeilen, zowel grootzeil als voorzeil, dient als volgt te worden begrepen:

1. 80% van de gebruikte zeildoeken. Het gaat hem over de doorstikte zeilen, gemaakt uit panden met dacron - mylar basis.
    (hieronder vallen doeksoorten als softnorlam etc…let wel er zijn uiteraard diverse zeilmakers dewelke hun ‘eindproduct’ telkens een andere naam geven) De basis materie is wit, deze kleur indicatie staat er aldus met een daadwerkelijk doel.
    2. De andere stoffen zijn dus diegene die niet dacron – Mylar gerelateerd zijn. Bv. 3dl North (niet de 850 versie met Carbon) Tape drive UK, Sobstad primium, kevlar,...
    3. Bijzondere penalisatie voor Carbon zeilen. (zwarte schijn in de zeilen) gelet op hun vormvastheid en niet behorende binnen de CR gedachte.

Wat mij daarbij opvalt is een duidelijke verschuiving tov vroeger wat betreft de gebruikte materialen.

Waar vroeger "penalty 1" voorbehouden was voor zuivere Dacron zeilen, behoren daar nu blijkbaar ook alle combinaties bij met Dacron als basis.

Ipv "in duidelijke panden doorgestikte witte zeilen" zou "Zuivere Dacron zeilen en zeilen met Dacron als basis"
    daarom een duidelijkere beschrijving zijn voor groep 1.

"De basis materie is wit, deze kleur indicatie staat er aldus met een daadwerkelijk doel." zegt de commissie

Volgens mij is de basis materie "Dacron" ipv "wit".
    Wit staat er dus zonder enig doel. Meer zelfs, het sluit de eerder vernoemde donkerrode klassieke zeilen uit.

3DL in dezelfde categorie onderbrengen als Tape drive lijkt mij ook niet echt correct en is voer voor discussie.

Op de CR web page staat te lezen:
    "De componenten tot uitsluiting situeren zich in de bootconstructie, de afwijkingen van de standaard typeschepen, de uptuning via karbon, de overmaatse uitbouw van Zeil -mast - kielconstructie, de zeilvoering in 3dl zonder beschermfolie of gelijkaardige doeksoorten, etc...zonder exhaustief te willen zijn."

Waarom dan 3DL en carbon niet gewoon verboden worden in CR is mij een raadsel.
    Ze horen daar tenslotte ook niet in thuis. De CR commissie zegt het zélf!
    Veel moeite gespaard lijkt mij én een categorie minder.

Talking

Haha, Da's pas goe gelachen! Het hangt er vanaf bij welke zeilmaker je de set besteld hebt. Eindelijk duidelijkheid in het systeem. Daar moest het 2010 voor worden!
    WD
    BEL 707
    www.bolderik.be

Standaard

En als we nu op den Bolderik groene zeilen met roze bollen optrekken mogen we dan in CR-A starten dit jaar. Of is het CR 1 en 2 intussen????
    WD
    BEL 707
    www.bolderik.be

Standaard

Inderdaad, en niet toevallig wijst een snuggere WD op dit pijnlijk probleem: Groene zeilen met roze bollen zoals je ze tegenwoordig vaak ziet opduiken in het professionele circuit.

Vooral het roze schijnt opgang te vinden in Zeebrugge.

De CR commissie maakt hier alsnog geen melding over ondanks de vele vragen uit de zeilwereld.
    Uit wel ingelichte bron vernemen we echter dat hierover pittige discussies plaatsgrijpen binnen de VYF en het VVW.

Het VYF was namelijk voorstander van roze zeilen met groene bollen en had liever groene zeilen met roze bollen ingedeeld bij 3DL.
    Het VVW heeft navraag gedaan en blijkbaar wordt WIT gebruikt als basis voor de groene bollen en groen als basis voor het roze zeil. Dat zou het zeil indelen ergens tussen categorie 1 en 2.

De oplossing zou erin bestaan voor deze nieuwe categorie “1,5” de klasse CR7 in het leven te roepen.
    Opgelet, er moet uitdrukkelijk op gewezen worden dat CR7 enkel en alleen mag samengevoegd worden met CR6, tenzij de wedstrijdleiding er anders over beslist.
    In dat geval mogen ze hun zin doen.

Standaard

moeten jullie dan ook allemaal een witte spinakker hebben , of mag dit juist niet omdat dit er te professioneel uit ziet?

Standaard

Ja, dát zou nog eens iets zijn: Dacron spinakkers!

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten