Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: A-sym of Sym Spi voor IRC rating

Standaard A-sym of Sym Spi voor IRC rating

Hallo,
    Ik overweeg een IRC rating aan te vragen, alleen zit ik nog met de vraag of ik nu mijn A-sym of Sym spi (of beiden) zou gebruiken voor IRC, wat is het gunstigste voor mijn boot (grand surprise).
    Ik weet dat de grootste opp telt in IRC en dat is de A-sym. en downwind niet ideaal. kortom kan iemand hierop een gefundeert antwoord geven ?
    in bijlage de gegevens van de 2 spi's.

Grt
    Zigzag
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)
    Laatst gewijzigd door zigzag; 3 August 2010 om 11:03

Standaard

Dat lijkt me vooral functie van welke wedstrijden je in IRC gaat varen. Voor gewone baanwedstrijden onder normale omstandigheden heeft een symmetrische spi eigenlijk altijd de voorkeur omdat je met een A-sym veel te veel moet afkruisen. Ga je eerder voor lange afstanden dan denk ik dat een A-sym wat polyvalenter is en daar ben je ook niet echt benadeeld als je niet goed downwind kan, omdat de wind toch nooit hele tijd uit zelfde richting zal waaien.
    Als je voor combinatie van symmetrisch en A-sym gaat moet je wel zorgen dat de zeilen complementair zijn(vb de symmetrische een wat lichtere runner en de A-sym een wat zwaardere reacher) zodat je niet al te veel overlap hebt in hun inzetbereik.
    Sigma 38 OOD "Enigma"

Standaard

De wedstijden ik zou varen zijn eigenlijk de Belgische en Zuid Nederlandse IRC's behalve dan de meerdaagse zeewedstijden, daarvoor is mijn boot niet voorzien. Wat ik me dan afvraag is of er een penalty is voor het hebben van beide spi's ? en wat zou ongeveer het verschil zijn (in rating) tussen de A-sym (79,72 m≤) en Sym (67,24m≤) ?
    Moeilijke vraag omdat de formule geheim is, maar misschien heeft iemand daar ervaring mee.

Quote van Christof:
    Als je voor combinatie van symmetrisch en A-sym gaat moet je wel zorgen dat de zeilen complementair zijn(vb de symmetrische een wat lichtere runner en de A-sym een wat zwaardere reacher) zodat je niet al te veel overlap hebt in hun inzetbereik.

Nu is de grooste Spi de A-sym. en inderdaad als je halve to ruime wind vaart dan kan die minder wind dragen wegens de oppervlakte, het zou beter omgekeerd zijn, maar daarvoor zoek ik nog een sponser :-)

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten