Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: Welke zeilmaker kan een goed grootzeil maken?

Standaard Welke zeilmaker kan een goed grootzeil maken?

Volgend jaar is er een nieuw grootzeil nodig, het oude grootzeil heeft altijd "ruzie" met de mast.
    De verticale verdeling van de diepte is niet goed te krijgen.

Welke zeilmaker kan een goed grootzeil maken?

Standaard

De zeilmakers waar ik goede ervaring mee heb zijn:

• North Sails - top notch en in elk circuit aanwezig, zeer goed aanwezig in AC en Volvo Ocean Race
    • Quantum Sails - top notch en in vele klassen aanwezig en halen ook zeer goede resultaten, onlangs nog nr.1 in het TP 52 med circuit
    • Uk Sails - Heb ik geen persoonlijke ervaring meer mee sinds 2002

En verklaar eens "ruzie met de mast"?
    BoatFinder™ - Zeiljachten, open boten en bootonderdelen verkoop je hier.
    Nautix Shop - Nautix antifouling voor wedstrijdjachten, van Volvo Ocean Race tot clubwedstrijden.
    WaterTrends - nieuws en trends van de toonaangevende watersportbedrijven

Standaard

ruzie met de mast,

het onderste gedeelte van het groot zeil kan goed afgesteld worden door de onderlijkstrekker.
    het middenstuk word na spanning op de achterstag gezet te hebben te vlak.
    een beetje mastbuiging hou je niet tegen.
    het bovenst gedeelte heeft naar mijn mening wel de juiste koorde diepte verhouding.

posities van het hoofd en topwant op diverse plaatsen op het dek getest om de mast zo recht mogelijk te houden.

met een hoofd en topwant spanning van 4% van de breeksterkte het beste resultaat.
    het zeil is van de beste zeilmaker.

Standaard Stijfheid en voorbuiging mast regelen

Heb je de stijfheid van de mast al eens afgesteld met de D1, D2,...?
    Heeft je boot een fractioneel of een masttop tuigage?
    Heeft je boot rechte of gepijlde zalingen en waar staan de puttings ten op zicht van de mast?
    Heeft je boot checkstays?
    Kan je de mastvoet verplaatsen?

Allemaal zaken die invloed hebben op de stijfheid en voorbuiging van de mast. En hoe af te stellen.
    BoatFinder™ - Zeiljachten, open boten en bootonderdelen verkoop je hier.
    Nautix Shop - Nautix antifouling voor wedstrijdjachten, van Volvo Ocean Race tot clubwedstrijden.
    WaterTrends - nieuws en trends van de toonaangevende watersportbedrijven

Standaard

de mast heeft een enkel stel zalingen, 9/10 tuigage, gepijlde zalingen zo lang dat ze recht boven de wantputtings staan .
    er zijn op 5 plekken op de uiterste rand van de boot puttings geplaatst beginnend direct naast de mast tot 50 cm achter de mast.
    alle standen geprobeerd met verschillende hoofd en topwant spanningen.
    de mastvoet met afstelplaatjes de juiste hoek gevonden, de balance van mijn bootje is perfect.
    op het voorzeilval zit een vertraging zodat de mastcompressie verminderd word
    na ongeveer een jaar sleutelen en testen de meest optimale afstelling en snelheid gevonden.
    de mast is nu behoorlijk stijf ook met meer wind en golf slag, als ik even de kans heb loop ik naar voren om te checken het pompen is nihil.

Standaard

Is het een doorgestoken mast of staat ie op dek?
    Wat voor boot is het?
    Is het wel een originele mast?
    Bij onze klasse is de First 31.7 altijd winnaar

Standaard

de mast staat op het dek.
    kievit 680.
    het is geen orginele mast, er is een langere mast op gezet zodat er geen genua 1 meer nodig is.
    de boot zeilde met oude mast het beste met de h.a. fok.
    door iets minder zeiloppervlak a/d wind en een stuk meer zeiloppervlak voor de wind is wel de orc rating iets gunstiger geworden.

Standaard

je schrijft;het onderste gedeelte van het groot zeil kan goed afgesteld worden door de onderlijkstrekker.
    We gaan er even vanuit dat hier niks aan gedaan hoeft te worden.
    het middenstuk word na spanning op de achterstag gezet te hebben te vlak.
    Hier zal het probleem zitten neem ik aan;Dat betekent volgens mij dat het middengedeelte te veel buiging(naar voren of zelfs naar lij) krijgt t.o.v. het bovenstuk.
    De enige manier om dit op te vangen is het onderwant strakker te zetten.
    Het gevaar bestaat dat de mast dan hol staat als je de achterstag los(ser) zet
    Je kunt ook nog eens met een losser topwant proberen maar dat zal met meer wind niet safe zijn denk ik.
    Vergeet niet dat gepeilde zalingen je mast al vanzelf naar voren drukken met meer spanning.
    Op de J24 (en andere sportboten)wordt of werd er ge-experimenteerd met instelbare zalingen die dit tegengaan of bevorderen.
    Ik weet dat het dan een stuk complexer wordt maar het is zoals je hebt ervaren niet zomaar opgelost.

een beetje mastbuiging hou je niet tegen. wel bij licht weer

het bovenst gedeelte heeft naar mijn mening wel de juiste koorde diepte verhouding.
    Als het goed is zal bij het aantrekken van de achterstag eerst de bovenkant van het zeil vlakker worden en de voorstag strakker samen met een beetje mastbuiging
    Dit effect is groter met een verjongde mast, het kan best zijn dat jouw mast een beetje stijf is t.o.v. de boot.

blijven testen, kijken en nadenken.
    vrgr
    Bij onze klasse is de First 31.7 altijd winnaar

Standaard

hoi Adri, bedankt voor je reactie.
    er zitten een paar foutjes in maar ik zit aan de zondag middag borrel.
    je krijgt vanavond een reactie.

groet,
    Ton.

Standaard

hoi Adri,

als je in een j 22 mast trim handleiding kijkt heb je voor elke 0.1 beaufort meer of minder een andere want spanning nodig.
    omdat de gewone boot voorzeilen kan wisselen heb ik dat gereduceerd tot 3 standen, bijna geen, lekker en 5+ hardewind.
    de mast buigt precies [het kan een paar cm schelen] tussen dek en bevestiging topwant.
    de spanning van het hoofd want met de achterstag spanning op 50%= gelijk is met de spanning van het topwant.
    als de wantspanning te laag is gaat de mast met golven hol staan. aan de lijve ondervonden snel de spiboom ophouder aan het dek vast gemaakt en op spanning gebracht.
    bij een tuigage met een verjongde mast bijv. 7/10 heb je mogelijkheid om het bovengedeelte vlakker te krijgen maar bij 9/10 tuigage word het gedeelte boven de voorstag nagenoeg gebruikt als hefboom.
    bij licht weer staat de achterstag spanner op 10% aan.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten