Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: A-Brevet zeilen - is het belangrijk?

Wink A-Brevet zeilen - is het belangrijk?

Ik was uit pure nostalgie nog eens gaan neuzen in mijn 'zeil'-lectuur thuis en kwam een oud boek over het A-brevet tegen: "Zeilen-handleiding A-brevet" uit 1982... zeker een verouderd boek waarschijnlijk.

Zo mijmerde ik even over de periode waarin ik dat brevet wou halen. Ik vraag me af of het nu nog zin heeft om voor dat brevet te gaan. Ik bezit een Laser, terwijl het examen A-brevet in en tweemansboot plaats vind, dus dat is wel een obstakel. Met mijn 43 lentes op de teller ben ik alvast oud genoeg om tot de examens toegelaten te worden.

Kortom: is het A-brevet belangrijk genoeg om me daar eens een jaartje mee bezig te houden?
    En natuurlijk: mijn boek uit 1982 kan ik in dat geval best vervangen door een nieuwe editie zeker?

Standaard

Welke zeilplannen heb je waarvoor dat A-brevet een vereiste is? Monitor worden, Olympische spelen meedoen...? :-)

Standaard

Akkoord, Geert!
    Ik had zelf meer aan het stuurbrevet. Alhoewel onbelangrijk op een zeilboot maar des te belangrijker tussen andere waterweg gebruikers. Als zwaardzeiler kom je niet zo vaak in zulke situaties maar maakt je zelfzekerder en je kan je 'zeilplan' verruimen naar andere (lees: grotere) boottypes op ander (lees: groter) water.
    Theorie kennen is goed maar volgens mij zijn er zoveel parameters die je tegelijk goed moet hebben dat het de vele uren in de boot en het opsteken van weetjes door met andere watersporters te praten die je sneller doen varen. Wie denkt er nog zo over?

NB Geert, wat bedoel je met 'being on a distinguished road'?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoist0 Bekijk bericht
    NB Geert, wat bedoel je met 'being on a distinguished road'?
    Dat is een kwalificatie die de vBulletin forumsoftware toevoegd op basis van je forum 'reputatie'. Die reputatie is het resultaat van andere leden die je berichten scoren.

Cool

Het was voornamelijk door het vastnemen van het oude boek dat ik weer aan het bestaan van dit A-brevet dacht.
    Maar als ik dan jullie reacties lees is het veel beter om gewoon veel te gaan zeilen en kennis op te doen uit allerhande boeken en van andere zeilers, dan voor dit brevet te gaan.
    Het A-brevet is zowel theorie als praktijk, dat wel.

Ik heb geen ambities in de richt van Monitor, en ik vrees ook voor de 'Olympische Spelen'...
    Het A-brevet is dus tot nader order niet vereist.

@Hoist0: wel, Sam, van jou kan ik alvast nog veel leren, dat heb ik intussen al in het snuitje

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Krabke Bekijk bericht
    Het was voornamelijk door het vastnemen van het oude boek dat ik weer aan het bestaan van dit A-brevet dacht.
    Maar als ik dan jullie reacties lees is het veel beter om gewoon veel te gaan zeilen en kennis op te doen uit allerhande boeken en van andere zeilers, dan voor dit brevet te gaan.
    Het A-brevet is zowel theorie als praktijk, dat wel.

Ik heb geen ambities in de richt van Monitor, en ik vrees ook voor de 'Olympische Spelen'...
    Het A-brevet is dus tot nader order niet vereist.

@Hoist0: wel, Sam, van jou kan ik alvast nog veel leren, dat heb ik intussen al in het snuitje
    ik heb zelf ook het nieuwe boek van het A-brevet, ik heb door stom toeval kunnen vergelijken met een oud boekje (ook ergens in de jaren 80).
    ik kwam echter tot de conclusie dat er bijna exact hetzelfde in stond.....het nieuwe is iets meer opgepoetst en er staan andere afbeeldingen in...al de rest is exact hetzelfde.
    dus als je voor een A-brevet wil gaan kan je gewoon het oude boek gebruiken.

Vraag: is het A-brevet niet verouderd en kan er niet beter een nieuw systeem komen om mensen te "certificeren" om les te geven? ik denk aan het Nederlands model als voorbeeld.....

grtz

steven

Standaard

Je kan 'modules' volgen bij zeezeilscholen en laten noteren in je logboek en zo certificaten bijeen varen? Ik heb zo 's bij Zeezeilschool Scheveningen een kursus 'Sea survival' gevolgd: 1/2 dag theorie en 1/2 dag, letterlijk, in de noordzee. Dat mag je anders nooit en op eigen houtje zouden ze je dat nooit toelaten om te doen :-))

Standaard

Toch begrijp ik het niet helemaal..... Volgens mij mag ik best, als ik dat wil, met een bootje de noordzee op en vervolgens op de noordzee mijn reddingsvlot uitgooien, mijn survivalsuit aan doen en in het water springen, in het vlot klimmen oefeningetjes doen en dan weer terug aan boord, mijn spul opruimen en terug naar de haven varen. Wie zou mij moeten tegen houden?

De sea survival training zie ik trouwens wel als een hele nutige training die je eigenlijk elke 3 jaar zou moeten herhalen om voorbereid te zijn op noodsituaties op zee en je laksheid te voorkomen.
    Zo zijn er natuurlijk ook vele zeilscholen die hele nuttige cursussen geven. Deze cursussen ondersteunen je in het gemak en plezier waarmee je met de boot kunt varen. Het wordt daardoor veiliger maar vooral ook leuker omdat je beter kan inschatten wat de gevolgen van je gedrag zijn.
    Ik ben niet zo voor een 'brevet' die je zou moeten hebben om iets te mogen.... als je dat wil ga je maar autorijden.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoist0 Bekijk bericht
    Je kan 'modules' volgen bij zeezeilscholen en laten noteren in je logboek en zo certificaten bijeen varen? Ik heb zo 's bij Zeezeilschool Scheveningen een kursus 'Sea survival' gevolgd: 1/2 dag theorie en 1/2 dag, letterlijk, in de noordzee. Dat mag je anders nooit en op eigen houtje zouden ze je dat nooit toelaten om te doen :-))
    Met 'ze' bedoel ik moeder de vrouw (authoriteit ten huize Peeters)

Standaard

"Ze": een zeer herkenbare stoorzender

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten