Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 13 van 13

Discussie: A-Brevet zeilen - is het belangrijk?

Standaard

Hallo , ik denk er anders over namelijk als je met weetjes van andere zeilers sneller wil gaan ,je steeds 1 bootlengte achter blijft en in de cursus a brevet (of examen) leer je tenminste wat de verschillende krachten met je boot doen en hoe je ze beter kan benutten

Standaard

'k wil toch ook even mn zegje doen;
    ik zelf ben houder van 't a-brevet en denk er als volgt over:

In geen enkele mate is het een weerspiegeling over je kwaliteiten als zeiler, in mijn ogen is het gewoon een toelatingsvoorwaarde voor de initiator cursus.
    Na de update van pakweg een jaar of 5 geleden is het een iets couranter gebeuren; maar ondanks dat blijft het een overblijfsel uit de jaren 60 70 80(exact weet ik niet, "van voor mijnen tijd" zullen we zeggen.)

moest je interesse hebben in de theorie er achter denk ik dat je bovendien veel betere boeken kan vinden; de North-U reeks bijvoorbeeld als het gaat over trim en een inleiding in taktiek.

Ook moet je niet denken dat je een betere bootbeheersing gaat hebben in alle boten.
    OK je zal je examenboot betrekkelijk goed kennen; maar een laser is nog geen 420 qwa gedrag als je snapt wat ik bedoel.

'k denk dat er wel meerdere zullen zijn op het forum; maar als je nog vragen hebt wil ik ze graag beantwoorden.
    Groetjes,

Thomas

Standaard

Bwa ik hem mijn A-brevet gedaan omdat ik monitor wou worden. Door omstandigheden is het er niet van gekomen (student dus examen in januari en theorie voor monitor werd toen ook enkel in januari gegeven : leuk)

In het A-brevet heb ik vooral veel zeil-theorie geleerd : zaken waaraan je eigenlijk niet stilstaat maar die wel heel belangrijk zijn om de trim van je boot goed te snappen.

Wat superbelangrijk is bij praktijk examen is het "man-over-boord". Zelf buiten proportie veel aandacht. BLOSO leert aan via gyp en de overboordgevallen fokkenmaat moet zorgen dat fok niet rond voorstag ronddraait. (Eum ...). Ik heb via overstag gedaan en ik was de enige toen op 18 mensen. (ik geef toe de eerste poging voor A-brevet was ik gebuisd door man-over-boord dat toen echt slecht was).

Ook het aanleggen = stilliggen op 5mm voor de kant, is moeilijk maar te doen.

Ik moet zeggen dat het A-brevet me veel heeft bijgebracht op het vlak van bootbeheersing, echt oefenen voor die zaken waaraan ze belang hechten (aanleggen volledig met opschieter en volledig loos in de schoten, maar in praktijk gebruik je toch mengvorm)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten