Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 86

Discussie: Oproep aan de Cruiser-racers uit ongemeten>10voorde creatie van een ORCvintage klasse

Standaard Oproep aan de Cruiser-racers uit ongemeten>10voorde creatie van een ORCvintage klasse

Sportieve schepen waarvan het ontwerp dateert van bijvoorbeeld voor 2000 kunnen niet op tegen moderne IRC of ORC schepen, een oude Porche turbo van 1985 maakt ook geen kans tegen zijn 2010 versie, zodat meedoen in de gewone IRC/ORC vanaf de start tot een kansloze wedstrijd leidt.

Anderzijds zijn deze oude racers ook niet vergelijkbaar met boten met doghouses of andere centrale stuurtoestanden : je kunt een 13 ton zware Halbergrassy, Contest of Trintella niet serieus laten zeilen tegen een 6 ton wegende racer van dezelfde lengte, geen enkel meetsysteem kan zulke grote "karakterverschillen" opvangen, wat dan ook weer tot relatief saaie uitslagen leidt door te veeleisende ratings voor de enen en omgekeerd.

Mijn voorstel aan de eigenaars is dan ook om de oude racers zoals de Schamrock, Pinta92,Dynamic, Sigma's, X 412, Oysters, Firsten 36.7 en 40.7 in een ORC (of IRC) Vintage klasse te plaatsen en anderzijds de echte cruisers zoals de Halbergrassies, Najads, Breehrons, Doghouse boten, tweemasters, zware schepen in het algemeen gewoon verder ongemeten hun ding te laten doen.

De start is nog altijd samen, maar 2 klassementen.

Onze klasse is meer dan groot genoeg en het zal leiden tot sportievere wedstrijden met ratings die veel meer aan elkaar gewaagd zijn dan nu het geval is : spannende uitslagen zullen het gevolg zijn, zoals ook een opwaardering van de oudere racers.

De Cruiser-racers wil ik bijgevolg oproepen om zich te laten meten en zo een aparte groep te vormen binnen de startgroep van de ongemeten.

Desgevallend zijn ook jongere schepen welkom, maar dan wel met een cruising tintje eraan, zoniet is de logica helemaal weg.

Haalbaar vanaf het Goeffeisseizoen 2011-2012 ?! of vanaf de Antwerprace ??

Alle suggesties zijn welkom, om te bespreken op de volgende Goeffies....

Standaard

als er veel deelnemers zijn en dan de vloot verdelen in een gold en zilver groep op grond van prestaties in het verleden ok.

in orc en sw hebben oude boten zeker en kans, denk aan leeftijdsvergoeding en gewicht daar word rekening mee gehouden in de handicap berekening .

ik ben niet 100% zeker maar een tijdje geleden hebben de moderne lichtgewicht schepen zelfs een minder zware handicap gekregen t.o.v. tourboten.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EMIEL Bekijk bericht
    Sportieve schepen waarvan het ontwerp dateert van bijvoorbeeld voor 2000 kunnen niet op tegen moderne IRC of ORC schepen, ...

Mijn voorstel aan de eigenaars is dan ook om de oude racers zoals de Schamrock, Pinta92,Dynamic, Sigma's, X 412, Oysters, Firsten 36.7 en 40.7 in een ORC (of IRC) Vintage klasse te plaatsen
    Ooit al eens tegen een (goed gezeilde) IOR boot gezeild op een WW/LW baan met licht weer? Ik ben niet degene die een oordeel velt over welke zeker zal gaan winnen, maar in de juiste omstandigheden maken de oudere boten zeker nog een kans tegen het moderne semi-lichtgewicht geweld. Uiteraard in de veronderstelling dat beide boten in dezelfde staat van onderhoud zijn en op een gelijkwaardig niveau gevaren worden.

Standaard

In ongemeten >10m zie ik toch nooit echte moderne IRC-bakken varen, die varen eigenlijk toch allemaal in ORC? Als je naar de uitslagen kijkt dan zie je ook gewoon dat de betere zeilers meestal bovenaan staan. Het zou inderdaad wel leuk zijn om al die wat oudere boten iets nauwkeuriger met elkaar te kunnen vergelijken dan met SW, maar als een meetbrief nodig is denk ik dat de meesten zullen afhaken...Wat je eventueel wel kan doen is op basis van de IRC-rating van elk type boot(voor de meeste boten kan je wel ergens een IRC-rating vinden) eens de uitslag herberekenen en zien wat je dan uitkomt. Als er hiaten voorkomen in de uitslagen heeft dat vaak te maken met de baan, vb als er geen kruisrak in zit kan je dat vaak ook zien aan de uitslag.
    Sigma 38 OOD "Enigma"
    http://zeilteam_enigma.webs.com/

Standaard

Zijn Firsten 36.7 en 40.7 nu ook al "vintage"?

De baasjes gaan het niet graag horen denk ik ;-)

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brunob Bekijk bericht
    Zijn Firsten 36.7 en 40.7 nu ook al "vintage"?

De baasjes gaan het niet graag horen denk ik ;-)
    Idd, dit zijn hedendaagse cruiser racers. Als je de resultaten bekijkt van de Goofies, begrijp ik eigenlijk de vraag van Emiel niet zo goed. Waarom kan je niet met een Breehorn 37 tegen een Oyster 41 varen? Het blijft een handicap systeem, of je nu ongemeten vaart of IRC.
    Breehorn 37, Den Onzen vaart toch regelmatig goede resultaten...Crossroads is toch ook geen racer.

Trouwens best spannend in ongemeten, Prince, Bolderik, Guanabara, Snelle Vliet, Crossroads, Playstation etc.

Voorts ben ik het eens met Christof, belangrijkste blijft de crew. Je mag dan nog een snel schip hebben met topzeilen, als je geen goede crew hebt kan je het vergeten.

Standaard

Ik ben het eens met christof, ik denk (op basis van ervaring op de goofies) de oudere cruiser racers zoals de sigma's nog zeker ene kans maken. In ongemeten vind je niet zo snel de nieuwere racers terug want die varen inderdaad in ORC, IRC. Tevens zijn de oudere cruiser racers toch nog steeds sneller dan de moderne cruisers zoals de Najad, ed.

Als je met een cruiser racer vaart hoor je toch sneller te varen is dit niet het geval, dan zijn er 2 mogelijkheden. De cruiser bemanning vaart de boot erg goed, of er gaat bij jezelf wat mis. Ik denk dat de ratings in ongemeten toch echt wel min of meer kloppen.

Daarnaast is die ongemeten rating er toch juist omdat mensen hun boot niet willen laten meten. Ik denk dat als er dan toch een meting zou komen de meesten dan meteen voor een ORC meetbrief zouden kiezen.

ten slotte is de 36.7 toch echt geen oude boot hoor, die boot draait toch nog mee aan de top van IRC, ORC.

Standaard

Ik denk niet dat het probleem zit in het feit dat men een meetbrief moet vragen. Je kan toch niet ontkennen dat de "oudere" cruiser - racers niet meer mee kunnen in een IRC klassement, ook al worden ze goed gevaren (behoudens soms een zeer extreme baan of weersomstandigheden).
    Die boten gaan dan ongemeten varen omdat je daar schepen terugvindt die zich in dezelfde positie bevinden.
    Met een meetbrief en in een aparte klasse zouden ze beter tot hun recht komen.

En wat betreft ongemeten: ik denk dat daar toch serieuze hiaten in zitten. De Cross-roads moet alleen zijn snuit uit het stakeltsel steken om te winnen, en de Prince de Petarq zou beter Prince de PETAAR worden. Zelfs met een matige start en zonder spi wordt je nog 3de. (Wat trouwens niets afdoet aan mijn sympathie voor de bemanning van de Prince de P.)

Ook moet bij de ongemeten klasse denk ik ook wat geschaafd worden aan de basiskennis van de reglementen. Tijdens de laatste wedstrijd hebben wij op gijpkoers over bakboord grote kunsgrepen moeten uithalen om een over stuurboord varende schipper (die overigens zeer verbaasd opkeek) te ontwijken...

Standaard

Ik zie het nut van een 'vintage'-klasse niet echt in voor de Goofies (en ook niet voor andere wedstrijden eigenlijk). Welke boten winnen nu in ongemeten? Diegene die je als 'vintage' zou kunnen aanduiden.
    Zelfs in IRC en ORC kunnen goed gezeilde 'vintage'-schepen het halen van moderne schepen. Ooit de Winsome van Harry Heist gezien? Al eens de strijd aangebonden met een uit 1978 stammende halftonner? Hoe komt het dat de Shamrock met Cowes week met een gelegenheids-amateurbemanning een 11de plek haalt in het eindklassement, en daarbij heel wat moderne schepen het nakijken geeft? Ongemeten, SW, CR, IRC en ORC kunnen perfect oude tegen nieuwe ontwerpen laten zeilen. Zet de Checkmate bemanning op de Crossroads en in ORC/IRC-wedstrijden vind je ze steevast in te top-3 terug. Je mag dan al een gloednieuwe boot hebben, de laatste nieuwe zeilen, maar een slecht maneuver kost je véél meer.

Wat je wel kan doen is eens iets organiseren voor al wat dateert van vóór 1985 of zo.
    The 6th Half Ton Classics Cup will be sailed in Boulogne-sur-Mer (FRA) in AUG 2013 - check www.halftonclasseurope.net

Standaard

ik wil graag de twee mensen die het meest twijfelen aan de handicapsystemen uitnodigen om 2 trainingen s'zondags op de braassem mee te doen en daarna door de weeks, orc 5 met dedeltaweek een paar wedstrijden mee te varen.
    er word nagenoeg elke zondag getraind

dagschema training braassem: start 10.00 uur/13.00 - 13.30 pauze/ 13.00-16.00 uur trainen/16.00- ? evaluatie.

dag schema delta week: 6 uur op , zoveel mogelijk weerberichten kijken/eten/wat doet de stroming/welke banen kunnen het worden vandaag/taktiek van de drie meest waarschijnlijke banen doornemen/vroeg het waterop/boothandeling even doen/starten bij startschip of pin/wedstrijd varen/biertje niet meer dan 3/eten/weerbericht volgende dag/tussen 10.00 en 10.30 naar bed.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten