Pagina 9 van 9 EersteEerste ... 789
Weergegeven resultaten: 81 t/m 86 van 86

Discussie: Oproep aan de Cruiser-racers uit ongemeten>10voorde creatie van een ORCvintage klasse

Standaard

Wij waarschijnlijk pas vanaf de lente van 2012. De volgende winter (2011-2012) gaan we het droog houden.
    The 6th Half Ton Classics Cup will be sailed in Boulogne-sur-Mer (FRA) in AUG 2013 - check www.halftonclasseurope.net

Standaard

Ook Snelle Vliet zal zich vanzelfsprekend onder IRC presenteren voor het komende goeffies seizoen, nu blijkt dat dit de gewenste keuze is (ipv ORC).

De Goeffies zijn inderdaad gezelligheidswedstrijden, maar dat zijn volgens mij de meeste wedstrijden toch (hopelijk)?

Wanneer we er evenwel veel tijd in steken en zoals de meesten al meerdere jaren iedere maand meedoen, dan is het een kleine moeite om de bijkomende inspanning te doen van een éénmalige grondige meting (liefst endorsed), waarbij je tenminste weet dat er met vergelijkbare wapens gestreden wordt en dat is bij ongemeten thans te veel in het ongewisse.

Standaard

Het IRC C systeem heeft volgens mij als nadeel dat het zoals CR te veel niet juist inschatbare verschillen wil bevoordelen of benadelen :

zou zijn volgens mij : dacron versus kevlar niet in te schatten, het leidt tot toestanden waar je schepen ziet met 2 sets zeilen en dan in CR zowieso met hun dacron varen omdat je de penalty er onmogelijk kunt uitvaren.

Hetzelfde geldt voor een rolfok of een klapschroef.

Zelfs de compensatie voor leeftijd kun je moeilijk inschatten.

Daarnaast nog een extra gunstige factor aanbieden om zo een cruiser tegen een racer te laten zeilen is helemaal natte vinger werk.

Vandaar dat het van belang is om zoveel mogelijk soort bij soort te laten zeilen : cruisers in ongemten met cruisers en cruiser racers met cruiser racers, liefst zoveel mogelijk van dezelfde generatie en dit binnen IRC.

Als Dacron niets meer oplevert in penalty zal men wel sneller dienen over te stappen op kevlar of mylar, maar dit is een fractie van de kost ipv een nieuw ontwerp te moeten kopen en het leidt tot opwaardering van oudere schepen.

Smile

Allez, dus er gaan veel cruiser/racers die anders CR/ongemeten varen vanaf volgend jaar IRC varen. Dat gaat het veld in CR tijdens de AR serieus doen afnemen....Wij blijven gezellig CR/ongemeten varen met onze cruiser :-), is ook kleiner dan 10meter natuurlijk..

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EMIEL Bekijk bericht
    Het IRC C systeem heeft volgens mij als nadeel dat het zoals CR te veel niet juist inschatbare verschillen wil bevoordelen of benadelen :

zou zijn volgens mij : dacron versus kevlar niet in te schatten, het leidt tot toestanden waar je schepen ziet met 2 sets zeilen en dan in CR zowieso met hun dacron varen omdat je de penalty er onmogelijk kunt uitvaren.

Hetzelfde geldt voor een rolfok of een klapschroef.

Zelfs de compensatie voor leeftijd kun je moeilijk inschatten.

Daarnaast nog een extra gunstige factor aanbieden om zo een cruiser tegen een racer te laten zeilen is helemaal natte vinger werk.

Vandaar dat het van belang is om zoveel mogelijk soort bij soort te laten zeilen : cruisers in ongemten met cruisers en cruiser racers met cruiser racers, liefst zoveel mogelijk van dezelfde generatie en dit binnen IRC.

Als Dacron niets meer oplevert in penalty zal men wel sneller dienen over te stappen op kevlar of mylar, maar dit is een fractie van de kost ipv een nieuw ontwerp te moeten kopen en het leidt tot opwaardering van oudere schepen.
    Emiel, zoveel oneer (-zin) over IRCc in één tirade kan ik niet onbeantwoord laten ;-)

1-
    "zou zijn volgens mij : dacron versus kevlar niet in te schatten, het leidt tot toestanden waar je schepen ziet met 2 sets zeilen en dan in CR zowieso met hun dacron varen omdat je de penalty er onmogelijk kunt uitvaren."
    Uw opmerking gaat niet op omdat IRCc ter vervanging is van CR. Je kán dus niet meer overstappen naar CR omdat het dan gewoon niet meer bestaat.

"Hetzelfde geldt voor een rolfok of een klapschroef."
    Rekening houden met een rolfok en een klapschroef is geen uitvinding van IRCc.
    Het zijn standaard gegevens op een IRC meetbrief die in rekening worden gebracht bij het bepalen van de IRC rating.

2- Compensatie van leeftijd

Lees ik nu goed dat je langs de ene kant een compensatie voor leeftijd verwerpt en langs de andere kant een klasse wil opzetten voor oude bakken?
    Er al eens over nagedacht welke parameters je gaat hanteren om te bepalen welke boot wél en welke niet in een klasse van OUDE generatie mag varen? Wanneer eindigt een botengeneratie en wanneer begint er een nieuwe? Wat doe je met een IOR boot met carbon mast en een nieuwe kiel? Is die ook van de oudere generatie? Wat zei je ook alweer over een natte vinger?

Laat mij de leeftijdsfactor en de extra “gustige factor” in IRCc even toelichten:
    Die dienen nu juist om een “oudere” generatie groep van boten aan te spreken en bv een KER46 niet.
    Was dat nu niet wat je zelf ook beoogde (maar dan zonder te zeggen hoe)?

Mag ik er nog aan toevoegen dat als je in IRCc vaart en je voelt je er niet in thuis, je gewoon devolgende wedstrijd meedoet in IRC (of omgekeerd)? Zonder extra meetbrief, want die heb je al!

3- De nattte vinger (maar niet voor iedereen)

“Vandaar dat het van belang is om zoveel mogelijk soort bij soort te laten zeilen : cruisers in ongemten met cruisers en cruiser racers met cruiser racers, liefst zoveel mogelijk van dezelfde generatie en dit binnen IRC.”
    De klasse SW of ongemeten is tot nader order dé natte vinger klasse bij uitstek.

Is het niet een beetje egoistisch om voor jezelf een aparte klasse in het leven te roepen en die “sukkelaars” van cruisers maar verder te laten “prutsen” in SW, het meetsysteem waar zoveel fouten in zitten en waar je zelf zo graag vanaf wil?

IRCc is voor iedere cruiser en cruiser-racer.

4- Dacron vs Kevlar

"Als Dacron niets meer oplevert in penalty zal men wel sneller dienen over te stappen op kevlar of mylar, maar dit is een fractie van de kost ipv een nieuw ontwerp te moeten kopen en het leidt tot opwaardering van oudere schepen"
    Ten eerste:
    Dacron zal ALTIJD een gustigere rating opleveren in IRCc.

Ten tweede:
    Men DIENT niet over te stappen naar kevlar, dat is geen verplichting.
    Het zal U misschien verbazen, maar er zijn zeilers die liever met Dacron zeilen voor een hele hoop redenen. Prijs, duurzaamheid, stevigheid, enz...

en ik vrees dat je nu al helemaal van je stoel gaat vallen:
    Die mensen zeilen ook graag wedstrijd en sommigen zijn daar nogal straf in ook.

Het is niet aan jou (of aan mij) om te bepalen waaraan andere mensen hun geld dienen te spenderen.
    Als dat niet aan kevlar zeilen is, so be it. Geef ze alleen de mogelijkheid om evenveel kans te maken op de overwinning. Dat doe je niet door ze op kosten te jagen maar door een compensatie.
    Laatst gewijzigd door Brunob; 31 January 2011 om 12:31

Standaard

Hoi Emiel, kom je een keer mee trainen op de braassem?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten