1. Vervangen door harde antifouling? Ja, als je bereidt bent om de boot min. 3 keer uit te halen of te laten opduiken tijdens het seizoen. Het resultaat is beter maar er is werk aan. Het groeit namelijk harder aan en je krijgt anders effectief een baard (en dat wil je niet)
2. Vervangen huiddoorvoeren: op bepaalde schepen bv. Courier du Coeur en andere fabrieks Beneteau-First boten waar Trenteseaux op zeilt worden deze zelfs volledig geëgagaliseerd en weggewerkt en bijgevolg onbruikbaar. Heb je ze nodig?
3. De waterhappers vind je al geruime tijd in allerhande ergonomische vormen.
4. De zinkanode: hangt een beetje af van waar je ligt en hoe geregeld je de boot uithaalde. Als je een anode op de schroefas monteert kan je deze met plamuur aanwerken om een mooie flow te krijgen. Monteerde destijds op de as twee anodes kort achter elkaar en dat bleek geen probleem.
5. Overgang naar klapschroef: is normaal bij een Gory of gelijkaardige schroef reeds min of meer geshaped. Wat je hier kan winnen lijkt me minimaal.
6. Merkteken aandrijfas: ja als je een long-distance zou zeilen maar voor de doorsnee baantje lijkt dit me niet in verhouding.
7. Het afwerken van kiel en roer aan de achterzijde heeft meer met de uitstroom te maken. Zo kan je door het afvlakken de trillingen op het roer reduceren. Let wel: ik spreek over schuin afvlakken waarbij dus een asymmetrie ontstaat en de flow aan bak en stuurboord een iets andere weg aflegt.
Is dit de moeite waard.
Ja, om te opteren voor een harde antifouling mits je bereidt bent de boot geregeld af te spuiten of op te duiken.
(Uithalen/Antifoulen doen we met Bolderik 2*per jaar en tussentijds wordt opgedoken)
Ja om eventueel alle onnodige uitvoeren (toilet, spoelbak vor/spoelbak keuken) te egaliseren mocht je deze toch niet gebruiken.
Dus: hangt er van af welke wedstrijden je gaat varen en op welk niveau de boathandling nu zit. Een perfect glad onderwaterschip dat de nodige zorg krijgt moet ruimschoots volstaan om hier mee te draaien. Als je dan een Spi Ouest top 3 zou nastreven dien je misschien nog even verder te kijken maar met een dosis energie, schuurpapier en harde antifouling kom je al een eind!
Succes!

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers