Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31

Discussie: Optimalisatie onderwaterschip

Standaard Optimalisatie onderwaterschip

Hi,
    Mijn archambault grand surprise staat op de wal en ik wil binnekort mijn onderwaterschip optimaliseren, dit is wat ik zou willen doen, heeft iemand intressante tips of ervaring:
    - Vervangen AF international micron zelfslijpend door een harde gladde bv nautix A4
    - Vervangen van de huiddoorvoeren (toilet, lavabo) door een verzonken versies (van forespar in marlon): hoe werk je dat best af, met watertite expoy plamuur of sika ?
    - Vervangen van waterhapper voor motorkoeling door een verzonken versie (ook forespar): nu zit daar een bronzen versie met zeefje, de nieuwe verzonken heeft geen zeef. De motor is voorzien van een wierpot.
    - De zinkanode op de aandrijfas vervangen door een meer gestroomlijnde versie.
    - De overgang aandrijfas-klapschroef meer geleidelijker laten verlopen: opzetstukje ?
    - Een merkteken op de aandrijfas (binnen na de motor) zetten zodaning dat de klapschroef vertikaal staat (minder turbulentie)
    - De vinbulbkiel heeft nu een achterkant die ongeveer 1 cm breed is: bijplamuren tot een vloeiende overgang (idem voor roer, maar is hier maar 5 mm dik)

Kent nog iemand andere mogelijheden tot optimalisatie ? Is dit alles de moeite waard ?

Wim

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zigzag Bekijk bericht
    Hi,
    Mijn archambault grand surprise staat op de wal en ik wil binnekort mijn onderwaterschip optimaliseren, dit is wat ik zou willen doen, heeft iemand intressante tips of ervaring:
    - Vervangen AF international micron zelfslijpend door een harde gladde bv nautix A4
    - Vervangen van de huiddoorvoeren (toilet, lavabo) door een verzonken versies (van forespar in marlon): hoe werk je dat best af, met watertite expoy plamuur of sika ?
    - Vervangen van waterhapper voor motorkoeling door een verzonken versie (ook forespar): nu zit daar een bronzen versie met zeefje, de nieuwe verzonken heeft geen zeef. De motor is voorzien van een wierpot.
    - De zinkanode op de aandrijfas vervangen door een meer gestroomlijnde versie.
    - De overgang aandrijfas-klapschroef meer geleidelijker laten verlopen: opzetstukje ?
    - Een merkteken op de aandrijfas (binnen na de motor) zetten zodaning dat de klapschroef vertikaal staat (minder turbulentie)
    - De vinbulbkiel heeft nu een achterkant die ongeveer 1 cm breed is: bijplamuren tot een vloeiende overgang (idem voor roer, maar is hier maar 5 mm dik)

Kent nog iemand andere mogelijheden tot optimalisatie ? Is dit alles de moeite waard ?

Wim
    1. Vervangen door harde antifouling? Ja, als je bereidt bent om de boot min. 3 keer uit te halen of te laten opduiken tijdens het seizoen. Het resultaat is beter maar er is werk aan. Het groeit namelijk harder aan en je krijgt anders effectief een baard (en dat wil je niet)
    2. Vervangen huiddoorvoeren: op bepaalde schepen bv. Courier du Coeur en andere fabrieks Beneteau-First boten waar Trenteseaux op zeilt worden deze zelfs volledig geëgagaliseerd en weggewerkt en bijgevolg onbruikbaar. Heb je ze nodig?
    3. De waterhappers vind je al geruime tijd in allerhande ergonomische vormen.
    4. De zinkanode: hangt een beetje af van waar je ligt en hoe geregeld je de boot uithaalde. Als je een anode op de schroefas monteert kan je deze met plamuur aanwerken om een mooie flow te krijgen. Monteerde destijds op de as twee anodes kort achter elkaar en dat bleek geen probleem.
    5. Overgang naar klapschroef: is normaal bij een Gory of gelijkaardige schroef reeds min of meer geshaped. Wat je hier kan winnen lijkt me minimaal.
    6. Merkteken aandrijfas: ja als je een long-distance zou zeilen maar voor de doorsnee baantje lijkt dit me niet in verhouding.
    7. Het afwerken van kiel en roer aan de achterzijde heeft meer met de uitstroom te maken. Zo kan je door het afvlakken de trillingen op het roer reduceren. Let wel: ik spreek over schuin afvlakken waarbij dus een asymmetrie ontstaat en de flow aan bak en stuurboord een iets andere weg aflegt.
    Is dit de moeite waard.
    Ja, om te opteren voor een harde antifouling mits je bereidt bent de boot geregeld af te spuiten of op te duiken.
    (Uithalen/Antifoulen doen we met Bolderik 2*per jaar en tussentijds wordt opgedoken)
    Ja om eventueel alle onnodige uitvoeren (toilet, spoelbak vor/spoelbak keuken) te egaliseren mocht je deze toch niet gebruiken.
    Dus: hangt er van af welke wedstrijden je gaat varen en op welk niveau de boathandling nu zit. Een perfect glad onderwaterschip dat de nodige zorg krijgt moet ruimschoots volstaan om hier mee te draaien. Als je dan een Spi Ouest top 3 zou nastreven dien je misschien nog even verder te kijken maar met een dosis energie, schuurpapier en harde antifouling kom je al een eind!
    Succes!

Standaard

1. Is het echt zo erg met harde AF ? ik lig in Wemeldinge. Ik dacht dat regelmatig varen dit toch min of meer tegengaat.
    2. Ik wil ze nog gebruiken, daarom zou ik verzonken huiddoorvoeren nemen.
    5. zie foto, waarom heb je 2 anodes gemonteerd, lijkt mij nog meer weerstand.
    7. Ik voel een bepaalde trilling en grommend geluid in het roer vanaf 7,5 knopen, het lijkt alsof de boot het een tevreden is met de snelheid. Ik ga eens proberen wat je voorsteld. Moet er dan materiaal weggeschuurd worden of juist iets bijplamuren en dat schuin zetten ?
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)

Standaard

Hi,
    Dat lijkt mij bij een klapschroef niet echt nodig. Bij een vaste tweebladschroef daarentegen...

Bert
    The 8th Half Ton Classics Cup will be sailed in Nieuwpoort (BEL) on 17-23 AUG 2015 - check www.halftonclasseurope.net

Standaard

1. Is het echt zo erg met harde AF ? ik lig in Wemeldinge. Ik dacht dat regelmatig varen dit toch min of meer tegengaat.
    Je buurman met de Pogo 6.5 gebruikt sinds vorig jaar Nautix A4 en die heeft vorig seizoen toch enkele keren mogen duiken, er was meer aangroei dan hij gewoon was (inclusief pokjes).

Standaard

Ik voel een bepaalde trilling en grommend geluid in het roer vanaf 7,5 knopen, het lijkt alsof de boot het een tevreden is met de snelheid. Ik ga eens proberen wat je voorsteld. Moet er dan materiaal weggeschuurd worden of juist iets bijplamuren en dat schuin zetten ?
    Dat had ik ook vorig seizoen, tot het roer afbrak ... ;-). Het is inderdaad zo dat de achterkant van een kiel of roerblad best niet volledig messcherp en symmetrisch afgewerkt wordt in tegenstelling tot wat je zou verwachten. Of je zomaar materiaal kan wegschuren zonder door het blad te gaan is natuurlijk afhankelijk van de constructie. Heb je al eens gechecked of het roer perfect in lijn staat met de kiel?

Standaard

Hoi Wim,

Een vriend van me heeft vorig jaar een dehler 36 gekocht en de kiel was flink uit model. Hij heeft de tekeningen opgevraagd bij de werf (cadcam) en ergens een paar profielen laten frezen die hij er nu tegenaan houdt. De loze ruimte vult hij op met epoxy. Er schijnt heel veel op te moeten, en ook flinke verschillen tussen links en rechts.

Ik heb nu ook de tekeningen van onze GS al opgevraagd bij Archambault, die zal ik je wel mailen.

Het trillende roer heb ik ook. (en veel andere schepen) Vermoedelijk ook omdat het zo een smal diepstekend roer is. We hebben vorig jaar wel het roer er uit laten zakken en de lagers (gewone glijlaggers) goed schoongemaakt, scheelt niet in het trillen maar loopt wel lekker licht)

Afsluiters: Er schijnen flush afsluiters te zijn, die ook het gat afsluiten als je ze dichtdraait zodat het helemaal glad is. Playmate had ze bij ons op de haven. Ik ben er wel mee bezig geweest, maar heb ze nog niet. Gelukkig hebben wij met onze riante inrichting net zo heel veel afsluiters! :-)

Schroef ben ik ook mee bezig geweest. Welke schroef heb jij er onder? Ik heb nog de standaard Radice schroef, niet echt geweldig. Ik overweeg er een Gori op te zetten. Die is ook wat gestroomlijnder. Ik heb ook naar een echte raceschroef van Gori gekeken, maar die wordt niet in onze maat geleverd. Het schijnt lastig te zijn om zo een schroef te produceren in deze maat. Je hebt al heel snel onbanlans in de schroef, hij beschadigt makkelijk, en het voordeel is beperkt volgens hun.

In je lijst mis ik nog de schroefas en schroef. Kaal laten levert bij ons in Ijmuiden 100% een grote kluit kokkels op. Is ook lastig te verwijderen in het water. Wij duiken altijd gedurende het seizoen wel 2 a 3 keer onder de boot door. Ik smeer hem ieder jaar in met AF, maar dat houdt niet. Hempel heeft er spuitbussen voor, eerst een primer en dan AF.(Wordt niet in NL geleverd) Komende keer dat hij uit het water gaat doen we dat spul er op. (En misschien een andere schroef)

Edit: Zag later de foto, je hebt al een Gori. en ook ingesmeerd. Houdt dat wel bij je?
    Laatst gewijzigd door Vuurflits; 24 January 2011 om 15:09

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk bericht
    Je buurman met de Pogo 6.5 gebruikt sinds vorig jaar Nautix A4 en die heeft vorig seizoen toch enkele keren mogen duiken, er was meer aangroei dan hij gewoon was (inclusief pokjes).
    Dat klopt, harde Nautix A4 T.speed antifouling heeft wat meer onderhoud nodig dan zachte of zelfslijpende Nautix A3 T.Speed . Je moet het slijm (lees dode algen) verwijderen en de waterlijn (oppervlakte vervuiling van het water) rein houden omdat dit een goede voedingsbodem is voor aangroei zoals pokken.
    De wrijvingsweerstand daarentegen is bij harde antifouling wel minder. Hetgeen je zeker bij licht weer gaat voelen.
    BoatFinder™ - Zeiljachten, open boten en bootonderdelen verkoop je hier.
    Nautix Shop - Nautix antifouling voor wedstrijdjachten, van Volvo Ocean Race tot clubwedstrijden.
    WaterTrends - nieuws en trends van de toonaangevende watersportbedrijven

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vuurflits Bekijk bericht
    Afsluiters: Er schijnen flush afsluiters te zijn, die ook het gat afsluiten als je ze dichtdraait zodat het helemaal glad is. Playmate had ze bij ons op de haven. Ik ben er wel mee bezig geweest, maar heb ze nog niet. Gelukkig hebben wij met onze riante inrichting net zo heel veel afsluiters! :-)
    Dat zijn waarschijnlijk de "Flowtech" afsluiters van Forespar. Op de site van Forespar staan de montage instructies. Ze staan dit jaar ook in de Navimo catalogus, dus als je in Wemeldinge ligt gewoon te bestellen via v.d. Rest.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door IPV Bekijk bericht
    Dat zijn waarschijnlijk de "Flowtech" afsluiters van Forespar. Op de site van Forespar staan de montage instructies. Ze staan dit jaar ook in de Navimo catalogus, dus als je in Wemeldinge ligt gewoon te bestellen via v.d. Rest.
    Pech ik heb reeds de flush mounts ontvangen.

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten