Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 31

Discussie: Optimalisatie onderwaterschip

Standaard

Op mijn roer heb ik dit jaar international trilux harde AF gezet en op de romp international micron gezet. Trilux is gladder en geef wel iets meer slijm, wat er trouwens direkt af is na reiniging of afspuiten.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)
    Laatst gewijzigd door zigzag; 24 January 2011 om 20:40

Standaard

Hallo vuurflits,
    Ik heb mijn lagers begin van het seizoen vervangen (door POM lagers), dit was echt een verademing, het roer draait soepel ook bij hogere snelheden.
    Ik heb de standaard klapschroef van radice http://www.elicheradice.com/technica...ns-sail-drive/
    ik zou ook liever die van gori plaatsen maar zijn aan de dure kant.
    Ik heb de schroefas, klapschroef en schroefassteun met international trilux (brons) behandeld (2 lagen) en daar zat echt niets van aangroei op, dus dat ga ik nog gebruiken. De tandwielen van de klapschroef heb ik met watervast vet ingesmeerd bij het begin van het seizoen, verder niets meer.
    Zoals je kan zien op de foto van de schroefas zou het, denk ik, beter zijn de zinkanode iets dichter bij de assteun te plaatsen zodat daarond minder werveling onstaat.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zigzag Bekijk bericht
    Op mijn roer heb ik dit jaar international trilux harde AF gezet en op de romp international micron gezet. Trilux is gladder en geef wel iets meer slijm, wat er trouwens direkt af is na reiniging of afspuiten.
    Biedt weinig voordelen die Trillux op een polyester of epoxy. Groeit aan als de pest en is een ellende om op te schuren aangezien het klontert op de schuurschijven. Toch even verder kijken denk ik.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zigzag Bekijk bericht
    1. Is het echt zo erg met harde AF ? ik lig in Wemeldinge. Ik dacht dat regelmatig varen dit toch min of meer tegengaat.
    ?
    Ja, het is zo erg.
    Zeker als je de doorvoeren flush gaat uitvoeren wil je niet al die moeite doen om dan met een slijmlaag rond te varen.
    Met Micron CSC duik ik vanaf mei tot oktober toch 1x per maand om een perfect zuiver onderwaterschip te behouden.

Standaard

Is de "coppercoat" een goed alternatief ? Zij beweren dat dit 10 jaar goed blijft. Enkel de kleur moet je erbij nemen als nadeel...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janvh Bekijk bericht
    Is de "coppercoat" een goed alternatief ? Zij beweren dat dit 10 jaar goed blijft. Enkel de kleur moet je erbij nemen als nadeel...
    Ook zij die met coppercoat zie ik het ganse seizoen opduiken en afborstelen. Het groeit dus ook aan. Tijdens het winteronderhoud wordt het enkel met een schuursponsje glad gezet. Duur in aanschaf en weinig effectief.

Standaard voorbereiding romp

at brunob : waarom zelfslijpende ?
    ik gebruik nu een harde antifouling van international , moet ook van mei tot oktober wel duiken om de maand , gaat er goed af
    voordeel van de harde is dat je er hard kunt blijven op wrijven , als je de zelfslijpende een aantal maal goed met een schuurspons behandeld is ie weg vond ik , en vooral aan de waterlijn kan je soms flink moeten schrobben
    na oktober , op de grevelingen , groeit er niet veel meer , te zien als ik hem in april eruit haal voor een maand
    dan enkel wat slijm erop
    of zie ik het verkeerd

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandman Bekijk bericht
    at brunob : waarom zelfslijpende ?
    ik gebruik nu een harde antifouling van international , moet ook van mei tot oktober wel duiken om de maand , gaat er goed af
    voordeel van de harde is dat je er hard kunt blijven op wrijven , als je de zelfslijpende een aantal maal goed met een schuurspons behandeld is ie weg vond ik , en vooral aan de waterlijn kan je soms flink moeten schrobben
    na oktober , op de grevelingen , groeit er niet veel meer , te zien als ik hem in april eruit haal voor een maand
    dan enkel wat slijm erop
    of zie ik het verkeerd
    Omdat zelfslijpende minder aangroeit dan harde.
    Omdat het daarom niet nodig is om hard te moeten wrijven en je geen schuurspons nodig hebt.
    Omdat mijn adem te kort is om hard te moeten wrijven onder water.
    Omdat je door op zelfslijpende antifouling te wrijven steeds nieuwe biocides vrijmaakt waardoor de aangroei langer wegblijft.
    Omdat er op het einde van het seizoen nog genoeg antifouling overblijft maar ook weer niet teveel om lagen-opbouw te vermijden.
    Omdat al wat ik win altijd potten zelfslijpende antifouling zijn.
    Laatst gewijzigd door Brunob; 26 January 2011 om 19:48

Standaard

at brunob
    ik hou mijn adem niet in , ik duik met een fles , gaat veel rustiger en je hebt met een 5 liter fles genoeg voor een dertigvoeter , minder stress ook
    als je dan wrijft krijg jij de biocides wel in het water , niet erg gezond als je daar rondzwemt
    maar ik zal het dit jaar eens zelfslijpend doen ter vergelijking

Standaard

Als ik harde AF wil zetten moet eerst die zelfslijpende eraf, nu zijn er verschillende manieren om dat te doen en één ervan is soda blasting, iemand ervaring mee ? google eens met sodablasting boat

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten