Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25

Discussie: Suggestie lesboot

Standaard Suggestie lesboot

Hallo,

met de jeugdbeweging zijn we op zoek naar nieuwe of tweedehandse open zwaardboten. Deze worden gebruikt om de kinderen vanaf 12 jaar te leren zeilen op een plezante manier.

Nu, het probleem van onze huidige vloot is dat de boten ofwel te onderhoudsintensief, ofwel te klein en dus niet geschikt zijn om met een relatief grote groep eens het water op te kunnen. Zo stappen we wat van de stalen zeilvletten af (erg onderhoudsintensief), We hebben ook 2 4M's in ons bezit maar deze zijn te sportief als lesboot en er kan max 3 man aan boord.

Wat zijn dus jullie suggesties? Dit zijn zowat de vereisten:
    - Polyester/Kunststof boot
    - Licht en trailerbaar, met een paar man slipway-opduwbaar
    - 4-5 man aan boord

Ik heb al wat rondgekeken, maar in de 5-meter klasse vind ik enkel sportieve daysailertjes maar niet echt goede ouwe klassieke caravelles. Welke producenten maken er nog zo'n soort bootjes?

Alvast bedankt!

Standaard

Zijn dat toevallig Lelievletten? Binnen onze vereniging worden deze ook gebruikt, en wij kijken ook rond voor vervangers. (ondingen zijn het, zowel als zeilboot, roeiboot, en in onderhoud)
    Binnen een scoutinggroep is iemand bezig met een nieuw type boot, geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 10(als bemanning), maar ook sportief genoeg voor de oudere jeugd. Helaas wel in aluminium, vandaar dat wij het nog even afwachten. (een polyester boot kunnen we zelf gemakkelijker en goedkoper bouwen)
    Als je interesse hebt stuur je maar een berichtje, dan breng ik je in contact met de initiatiefnemer.

Standaard

Drascombe longboats?
    Waar varen jullie?
    The 6th Half Ton Classics Cup will be sailed in Boulogne-sur-Mer (FRA) in AUG 2013 - check www.halftonclasseurope.net

Standaard

Een Valk..?

Standaard

Inderdaad lelievletten. Wordt bij ons enkel nog mee geroeid, niet gezeild.

De zeilboten worden gebruikt op binnenwater. Pittig detail daarbij is da we geen ligplaatsen te water kunnen verkrijgen.
    Dit betekent dus dat de boten elk weekend via de slipway te water moeten.

Dat maakt een longboat zowiezo al te zwaar en een valk zit natuurlijk ook met een vaste kiel.

Dit is zowat wat we zoeken.

Lookout 16
    http://www.wanaboat.fr/annonces/8811...vente-occasion

Polyester Caravelle
    http://www.nautisme-lacs-gabas.fr/sp..._IMG_0368_.jpg

Jammer genoeg niet echt populair op de tweedehandsmarkt, daarom zoeken we dus alternatieven in deze trend.

Groetjes

Standaard

Anders moet je eens contact opnemen met Bloso Nieuwpoort, daar geeft men les in een polyester Caravelle.
    Ik heb er vorig jaar een paar dagen les meegegeven en vond dat ze als lesboot vrij deftig waren, zelf heb ik maar amper een half uur gezeild want ik gaf les vanuit een RIB.
    Dat deze gemakkelijk op en af een trailer gelegd kunnen worden op een slipway is een ander probleem vrees ik. Ik veronderstel Bloso wel een dealer kan geven.

Op de KLYC worden dan weer boten van het type Hunter 170 gebruikt, ongeveer 5m lang.
    Deze lijken mij iets gemakkelijker te vervoeren op een trailer.
    Deze is te koop in Nederland volgens de site: http://www.huntermarine.com/europe/F...lerEurope.html

Standaard

Een centaur of een valk. Beide onderhoudsvriendelijk en stevige boten. (je kan er al eens ergens mee tegen zitten) Je krijgt in beide boten ook wel wat kids en ze zeilen wel leuk. Persoonlijk verkies ik de Centaur omdat die nog net iets beter zeilt!

Standaard

De eigenaar van de zeilschool waar ik jaren zeilles heb gegeven heeft een nieuwe lesboot ontworpen en laten bouwen ter vervanging van de polyvalk of voor er bij. De polyvalk is en blijft een prima boot, maar het kan allemaal wel wat hipper en bovendien kan een polyvalk om.... Aangezien het seizoen bij ons langer en langer wordt (zie artikel over de Berenburg Cup) was hij op zoek naar een nog veiligere boot die ook nog voldoet aan de CE normen. Het eindresultaat is de Keus22, meer info op www.keus22.nl

Ben trouwens ook erg benieuwd naar jullie mening over de boot!
    de punt mut naar de boei!

Jeremy's schermafbeelding
    Jeremy is offline Senior Member ClubRacer Moderator

Standaard

De keus is in mijn ogen echt lelijk, sorry!
    ...Sailing is an ART...

Standaard

Nou das duidelijk Jeremy ;-)

Ik vind een Melges 20 ook mooier dan de Keus, maar de Keus weer mooier dan een Valk of Centaur. Kan je je mening iets toelichten? Dan kan ik het misschien beter plaatsen.
    de punt mut naar de boei!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten