Ook de Central Lechera Asturiana zeilt sinds gisteren naar Cape Town wegens problemen met de hydraulische cylinder op de kiel.
http://www.barcelonaworldrace.org/en...pe-town-0-9597
2e opgave al nadat ook Président mast had gebroken
Sigma 38 OOD "Enigma"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Ook de Central Lechera Asturiana zeilt sinds gisteren naar Cape Town wegens problemen met de hydraulische cylinder op de kiel.
The 6th Half Ton Classics Cup will be sailed in Boulogne-sur-Mer (FRA) in AUG 2013 - check www.halftonclasseurope.net
Van non-stop is al lang geen sprake meer:
Virbac-Paprec is na een tweede stop alweer vertrokken uit Wellington, Groupe Bel gaat pitstop doen om zeilen te herstellen en Hugo Boss moet misschien ook stoppen omdat ze een deel van hun mainsailtrack kwijt zijn en niet meer met vol grootzeil kunnen varen. Ook de meeste andere boten overwegen een stop in Nieuw-Zeeland om de boten wat op te lappen. Elke stop die ze nu maken is verplicht wel minimum 48 uur.
Sigma 38 OOD "Enigma"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Sir Robin Knox-Johnston heeft volgens mij geen enkele stop gemaakt. Was hij niet de eerste die "NON-STOP" rond de wereld ging. Nu zijn er een hele hoop die dat ook gaan doen, maar oei de mast breekt, de zeilen hebben een onderhoud nodig,... is dit non-stop. Sorry hier heb ik geen respect voor. Stoppen is stoppen!
Wou ik eigenlijk ook nog zeggen: weining respect voor Sir Robin Knox-Johnston!
ik vindt het wel slim van de organisatie dat ze stops doen, maar doen het met maten. Bv. 1 stop in de hele race van minimaal 72 uur
er starten maar een beperkt aantal boten, anders valt er waarschijnlijk 2/3 uit net als in de vendee globe. alleen wordt hier nog harder gepusht
Heel begrijpelijk, na 50 dagen continue racen met maar 2 man aan boord en gemiddeld 15 knopen in een natte omgeving en met sterke competitie, een omgeving waarin het materiaal veel harder wordt getest dan in de voorbereiding mogelijk is en waar de regels toestaan om reparaties uit te voeren met hulp van buitenaf (na 140-Oost met minimum van 48uur als penalty) zou ik ook geen respect meer hebben voor deze zeilers...
Wacht... ik bedoel natuurlijk dat ondanks dat verschillende boten stoppen deze zeilers nog steeds veel meer hebben bereikt dan ik tot nu toe en dat ze nog steeds volgens de regels spelen en dat ik geen idee heb wat het moet zijn om met 20+ knopen door de zuidelijke oceanen te racen met alle ijs-waarschuwingen en 50 dagen achtereen nat te zijn en...
Als je het zo zegt heb je dus ook geen respect voor Chris Bullens die besloten heeft niet door te varen in de V5O ondanks dat hij na een mast breuk vlak voor de start van de race toch nog een vervangende boot heeft gevonden, zich daar in gekwalificeerd heeft en deel heeft genomen aan de race ondanks de vele problemen om dan toch de stekker er uit te trekken omdat het gewoon niet veilig meer was.
Het is natuurlijk je reinste onzin om een non-stop race te houden waarin het toegelaten is om stops te maken.
Natuurlijk dat iedereen stopt, dat heeft niks met respect te maken maar met de wedstrijdregels.
Als je in deze race met een boot aan de start zou komen die gemaakt is om écht non-stop rond de wereld te varen heb je geen schijn van kans.
Of hoe je zand kan strooien in je eigen ogen...
Toch gek hé, na de President (ex-Ecover 3) net vóór de Kaapverdische Eilanden brak daarnet de mast van de Central Lechera Asturiana. Dat is de ex-Ecover 2. Je zou bijna stellen dat de schepen van Mike Golding behekst zijn...
The 6th Half Ton Classics Cup will be sailed in Boulogne-sur-Mer (FRA) in AUG 2013 - check www.halftonclasseurope.net
Toch gek?
Hoe wil je anders de media halen?
Niet door als een grijze mus op de 11e plaats mee te "toeren".
Nu zíjn die masten al niet ontworpen om de wereld mee rond te varen maar je doet zoiets natuurlijk best juist vóór een eiland of zo.
Kassa kassa. De foto's met sponsors gaan de wereld rond.
Even staan ze dan toch in het middelpunt van de belangstelling en daar is geen mast aan gebroken zou ik zeggen.
Even non-stop de haven binnenlopen en als je terug vertrekt sta je opnieuw in de kijker.
"weinig respect" zou de Frut zeggen ;-)
NB
Weet je wat ze eens zouden moeten gebruiken om een mast te maken?
Alu.. euh alu..dinges "aluminium" of zoiets...
Véél sterker dan zwarte plastiek naar 't schijnt.
Laatst gewijzigd door Brunob; 2 March 2011 om 16:09
Favorieten/bladwijzers