Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 38

Discussie: Reddingsdienst tijdens de Goofies Race

Hybrid View

Exclamation Reddingsdienst tijdens de Goofies Race

Met alle respect voor het werk en engagement van de Goofen denk ik dat het hoog tijd wordt om rond het veiligheidstopic iets te ondernemen.
    Elke wedstrijd die een dergelijk aantal starters aantrekt zou in een rescue moeten voorzien.
    Wanneer het dan nog eens gaat om winterwedstrijden is het eigenlijk bijna om met rode kaken te staan dat we dit punt nu moeten aankaarten.
    De enige manier om de veiligheid te kunnen bevorderen (ik schrijf niet garanderen want dat is onmogelijk) is het klaar houden van een rescue-RIB.
    Een RIB van een meter of 6 met een 125 tal PK en twee opvarende die van aanpakken weten volstaat.
    Zorg er voor dat die boot bij de haveningang klaar ligt en dat de opvarenden vertrekkenklaar zijn.
    Gisteren bleek eens te meer dat wanneer het fout gaat er geen noodplan of assistentie voorzien is.
    Ik denk dat iedere eigenaar toch bereid is (of zou moeten zijn) om laat ons zeggen € 5,00 neer te leggen per wedstrijd.
    Met een 40-tal starters heb je dan voldoende om de bezine en een etentje voor de rescue-crew te regelen.
    Ik hoop dat hierrond iets ondernomen wordt want dit blijft niet voor eeuwig en altijd goed aflopen!

Standaard

Ik ben het hier volledig mee eens !

Kamperen op de pijlers van de Zeelandbrug met 8 BFT, dat loopt normaal niet goed af.
    Als die mensen te water geraakt waren dan was het anders geweest.
    En enkel met een RIB kan je iemand snel en overal bereiken.

Ook zouden best de nuttige telefoonnummers van de haven / wedstrijdleiding meegedeeld worden.

Standaard

Volledig mee akkoord.
    Op een dag loopt het eens verkeerd af en dan is het van hadden we maar...

Standaard

Meteen bereid om daarvoor te betalen !
    The 8th Half Ton Classics Cup will be sailed in Nieuwpoort (BEL) on 17-23 AUG 2015 - check www.halftonclasseurope.net

Standaard

Een RIB kan ook buiten goofies/wedstrijden gebruikt worden, voorbeeld op een training met iemand met kennis van zaken erop die dan tips kan geven.
    Dan worden de kosten ook wat meer gespreid en is de stap voor aanschaf van een RIB misschien wat kleiner.
    Sigma 38 OOD "Enigma"

Standaard

het is wel makkelijk de verantwoordelijkheid van veiligheid op de wedstrijdleiding/(opgeroepen) hulpdiensten af te schuiven maar iedereen vergeet volgens mij de belangrijkste regel van het zeilen:

PART 1
    FUNDAMENTAL RULES
    1 SAFETY 1.1 Helping Those in Danger
    A boat or competitor shall give all possible help to any person or vessel in danger.

dus iedereen op het water is verantwoordelijk voor iedereen op het water op voorwaarde dat hij zichzelf niet in gevaar brengt

Standaard

Telefoonnummers hebben naar mijn idee een beperkt nut. Beter zou zijn dat iedereen marifoon heeft aanstaan op het afgesproken kanaal en dat iedereen in de kuip ook kan horen wat er gezegd wordt. Verder zou dan elk bemanningslid moeten weten hoe de marifoon te gebruiken in noodsituatie.

Standaard

MAar een marifoon-antenne die door de Zeelandbrug gesloopt wordt geeft niet veel ontvangst meer.....

Standaard

Wel oppassen met het juridisch aspect. Zijn vrijwilligers die met een RIB voor de veiligheid zorgen, zelfs indien slechts de onkosten worden terugbetaald, juridisch aansprakelijk bij ongeval. Moet toch wel even uitgezocht worden zodat je vrijwilligers kan vinden die dit willen doen zonder zelf in de problemen te komen. Misschien zijn er juristen onder ons die hierop kunnen antwoorden.
    Erik

Standaard

zal morgen het juridische aspect eens voorleggen aan DAS rechtsbijstand en horen wat hun mening is

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten