Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Overlevingspak welke?

Standaard Overlevingspak welke?

Maar door de uitstekende zeilkleding waren de zeilers volgens de KNRM toch beschermd tegen het ijskoude water en de koude wind op het Veerse Meer.
    Ik wil best graag weten wat voor kleding dezen mannen droegen.
    Ik overweeg een overlevingspak te kopen maar twijfel welk type.
    Er zijn droogpakken (duur€300-400)maar is dat niet erg warm en stug en kan je dan nog wel een plas doen?
    Er zijn overlevingspakken(€100-200) waar je wel nat in wordt als je overboord gaat maar niet koud.
    Bij ons is er deze winter ook één overboord gegaan en daar zijn we toch wel van geschrokken.
    Ik hoor graag ervaringen vooral van Esseveld
    Bij onze klasse is de First 31.7 altijd winnaar

Standaard

Hoi Adri,

Volgens mij droegen ze Musto en het ging om Hans van Esseveld en zijn vrouw. Hun boot is een Lanaverre 520 en hij vertelde dat ze zijn omgeslagen. Hij kreeg de boot weer een eind recht maar zijn vrouw hing aan lij en de boot kapseisde weer. Daarna liep de boot vol. Toen hij merkte dat het niet ging lukken heeft hij zelf met een mobiele telefoon gebeld net als de mannen van de Blue Moon. De havenmeester van de wsvw heeft haar aan boord genomen en hij heeft zijn bootje mee helpen bergen met de mannen van de reddingsbrigade en rijkswaterstaat. Hij dacht dat hij ongeveer 30 min. in het water had gelegen/op de onderkant van zijn bootje had gezeten. Watertemperatuur ongeveer 5 graden. Volgens mij waren het vrij normale zeilpakken, maar daar ben ik niet zeker van. Havenmeester Hans weet wellicht meer! Hoe ging dat bij jullie met de MOB / was dat op het Grevelingenmeer? Succes met de aanschaf van de pakken!

Groet,

Raoul
    Steun Stichting Sail4Charity door mee te zeilen in juni 2015 op de Oosterschelde!

Standaard

Ja, bij ons was dat op de Grevelingen bij de Wintercup.
    Die heeft niet langer dan een minuut of 4-5 in het water gelegen en dat bleek al lang genoeg.
    Als ik hoor dat Hans van Esseveld pas na een half uur uit het water is gehaald is het nog een mirakel dat hij hier zo goed vanaf komt en dan met "gewone"pakken.
    Geeft maar weer eens aan dat we met het winterzeilen toch wel grote risico`s nemen.
    Vandaar mijn vraag over een overlevingspak.
    Ik twijfel of een droogpak zo lekker draagt en of een gewoon survivalpak niet veel prettiger en warmer is.
    Die kan je voor € 120,--180,- kopen.
    Bij onze klasse is de First 31.7 altijd winnaar

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Adri van de Velde Bekijk bericht
    Ik wil best graag weten wat voor kleding dezen mannen droegen.
    KNRM draagt Exposure/Immersion suits van "Viking" welke door SOLAS reglementeringen goedgekeurd zijn. Hier hangt een stevig prijskaartje aan en is niet bepaald een gemakkelijke outfit om op een jachtje te dragen.

De kleding lijn van Viking heeft ook aangepaste (iets soepelere) pakken voor het zeilen zoals,
    Flotation suit :
    http://www.viking-life.com/viking.ns...product=PS5078
    Immersion Suit :
    http://www.viking-life.com/viking.ns...product=PS5002

Mullion heeft ook een gamma aan pakken:
    http://www.mullion.org/products/cata...evel/1MG4A2N07
    Laatst gewijzigd door Scumke; 24 February 2011 om 15:06
    The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.

Standaard

Alle Mini zeilers gebruiken de Sea Survival Suit van Guy Cotton. Dit is een TPS. En dit is een goedgekeurd pak waarin je nog aardig kunt bewegen. Bij echt heftig weer doe ik hem gewoon aan op de mini. Comfortabel, warm en echt veilig! Hiermee kun je uren in het water liggen.

Ook heb ik een mooi droogpak van Magic Marine. Deze is droog, maar zeker niet warm. Het goeie van dit pak is dat je er goede kleding onder draagt! Ik denk dat het voor Dhr. en mevr. Esseveld (ik ken ze niet) net zo belangrijk is geweest dat ze goede zeilkleding aanhadden als de lagen er onder. Hoe meer lagen, hoe beter in deze situaties.

thermo ondergoed, Extra tussenlaag, fleece midlayer (zo'n overall is lekker), een bodeywarmer (Softshell), goede sokken, een neopreen of waterresistant muts (de meeste warmte verdwijnt via je hoofd) en dan een degelijk zeilpak (beter materiaal - Goretex oid.) gaat je ook veel helpen.

Succes!

PS. Heel nuttig kan zijn eens een Sea Survival Training te doen. Dan leer je wat wel en niet werkt! In Belgie: NaviClass.be In Nederland: Aquaplanning.org

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten