Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 37 van 37

Discussie: Laatste Goofie's Race van seizoen 2010-2011

Standaard Guy Clappaert is de morele winnaar van de Goofies!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guy Clappaert Bekijk bericht
    Was helemaal geen heroische redding. We zeilden gans de Schaar van Colijns in de buurt van Hullabaloo. Na het ronden van de laatste boei, de SvK11 vierden ze te laat de grootschoot waardoor Hullabaloo uit het roer liep, zwaar ging hellen en een bemanningslid over boord ging. Dit gebeurde 3 bootslengtes voor ons. De persoon in kwestie had geen reddingsvest en aangezien wij vlak in de buurt waren hebben we onmiddellijk de hoefzijerboei gegooid, MOB maneuver uitgevoerd en onze sterke voorzeiltrimmer, den Werner, kon hem aan lij (lage boord kant) aan dek trekken. We hebben hem droge kleren gegeven en de wedstrijd verder uitgevaren. Hoogst waarschijnlijk zou Hullabaloo er ook wel in geslaagd zijn hun bemanningslid terug op te pikken, maar je weet maar nooit.

Over de rescue rib heb ik Kees nog horen zeggen dat hij nog prijzen had binnengekregen - met een luttele 1 euro per zeilend hoofd zouden de onkosten ruimschoots gedekt zijn - en dus vermoed ik dat tegen het volgende seizoen er wel degelijk werk zal van gemaakt worden. Grtz !
    Guy: toch knap gedaan! Je verdient voor mij de overwinning in je klasse! Het getuigt van goed zeemanschap.
    Dat die gast geen reddingsvest aan had is een schande!!! Dan mag hij echt van geluk spreken dat je daar was! Stel je voor dat die boot laatst lag!! Met een reddingsvest heb je minder dan 10 minuten/ Zonder reddingsvest: nobody knows! Dit moet dringen gepenaliseerd worden! Wacht maar tot er eens iemand sterft: ik kan je het scenario al voorspellen: gedaan met de goofies!
    Die rib is een must! Winterwedstrijden anno 2012 zonder rescue is eigenlijk onverantwoord.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wim vandesande Bekijk bericht
    Guy: toch knap gedaan! Je verdient voor mij de overwinning in je klasse! Het getuigt van goed zeemanschap.
    Dat die gast geen reddingsvest aan had is een schande!!! Dan mag hij echt van geluk spreken dat je daar was! Stel je voor dat die boot laatst lag!! Met een reddingsvest heb je minder dan 10 minuten/ Zonder reddingsvest: nobody knows! Dit moet dringen gepenaliseerd worden! Wacht maar tot er eens iemand sterft: ik kan je het scenario al voorspellen: gedaan met de goofies!
    Die rib is een must! Winterwedstrijden anno 2012 zonder rescue is eigenlijk onverantwoord.
    Beste wim (en anderen),

hoe zien jullie dit eigenlijk voor jullie? Moet de rib gewoon de gehele dag meevaren, of moet hij stand-by liggen in de haven? Kijk bijvoorbeeld naar de laatste goofies, het hele veld is dan toch aardig uit elkaar getrokken, en duurt het sowieso even voordat ze er zullen zijn mocht er iets gebeuren. Een andere mooie oplossing zou wellicht een waterscooter kunnen zijn, vele malen sneller en wendbaarder! Maarja of dat verantwoord is om die op pad te sturen midden december!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk bericht
    Wat ik zaterdag van Kees gehoord heb is dat ze het niet gaan doen omdat je, ik citeer; eigenlijk 2 ribs nodig hebt en je geen vrijwilligers in extreme omstandigheden op het water wil sturen.
    Dit vind ik wel een grappige!
    300 zeilers de hort op sturen in extreme omstandigheden: geen probleem,
    maar 4 man in een rescue rib: ho maar!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brunob Bekijk bericht
    Dit vind ik wel een grappige!
    300 zeilers de hort op sturen in extreme omstandigheden: geen probleem,
    maar 4 man in een rescue rib: ho maar!
    Op het water met een zeilboot van laten we zeggen een 10 meter is toch wel heel anders dan in een RIB, de kans op onderkoeling is vele malen groter! Daarbij is het natuurlijk van elk van die 300 zeilers zijn of haar eigen keuze om die extreme omstandigheden op te zoeken.

Waar zijn trouwens de dichtstbijzijnde KNRM stations op de oosterschelde? Mochten er echt schepen (of mensen) in nood zijn, kunnen zij natuurlijk ook worden ingeschakeld....

Standaard

Dus, even samenvatten:

- We hebben gezien dat de organisatie wedstrijden tijdens extreme weersomstandigheden verantwoord vindt en deze laat doorgaan.
    - De organisatie wijst hierbij alle verantwoordelijkheid af.
    - De zeilers vinden het onverantwoord, gaan toch wedstrijdzeilen maar willen in deze omstandigheden een rib.
    - De organisatie vindt het onverantwoord om rescue-ribs het water op te sturen omdat de weersomstandigheden te extreem zijn.

Ik zou de KNRM er voorlopig maar niet bijroepen want die mannen gaan hun oren niet geloven...
    Laatst gewijzigd door Brunob; 9 April 2011 om 23:23

Standaard

Tijdens de vorige discussie over een reddingsdienst (na de februari Goofy) werd een link gegeven door Ruud Nieuwenhuis ivm de aansprakelijkheid van zeilwedstrijdorganisaties.
    Dit is de moeite waard om te lezen. http://www.noordzeeclub.nl/media/pdf...20-11-2010.pdf
    Vandaar dat ik niet goed begrijp dat de organisatie geen actie neemt hieromtrent, wetende dat
    - zeilers bereid zijn te betalen voor een reddingsdienst
    - een andere zeilorganisatie wil meewerken aan de uitbouw van een reddingsdienst
    - een controle op het dragen van reddingsvesten (toch wel het minste wat gedaan kan worden) kan worden ingevoerd.

Erik

Standaard

Waarom steeds die verantwoordelijkheid bij de organisatie leggen? Wil je dat je crew een reddingsvest draagt doe er dan 1 aan! Organisatie moet zich toch niet gaan bezig houden met controle van de schepen/crew.
    Want dan moet je ook de schepen zelf laten checken, veiligheidsmateriaal...sommigen dragen wel een reddingsvest maar kunnen nog niet deftig een reef steken(bij wijze van zeggen).
    Laatst gewijzigd door christophe; 21 April 2011 om 17:28

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten