Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 456
Weergegeven resultaten: 51 t/m 58 van 58

Discussie: IRC en ORC klassenindeling

Standaard

Zoals hierboven al gemeld moeten de ORC1-boten misschien gewoon zelf hun conclusie trekken en ASAP een IRC rating aanvragen, dan zouden ze nu (of vanaf volgend seizoen) ook in een mooi veld van minstens 8 boten zitten. Op zich vind ik dat niet zo'n gek idee want voor zo'n grote boten is het niet ongewoon om internationaal actief te zijn, en dan is een IRC-rating toch bijna onontkoombaar.

Standaard

Flexibele indeling en geen jaarklassement lijkt me het beste, en de makkelijkste oplossing.

Standaard 'Avanti' (Grand Soleil 43) in IRC 2

Ben eens benieuwd hoe de heren van de Noordzeeclub omgaan met het feit dat de 'Avanti' (Grand Soleil 43) in IRC 2 nu tussen de 33-38 voeters zeilt.

Tijdens de Van Uden Race Stellendam regatta van 2012 viel het verschil nogal mee wegens de korte baantjes en de bijhorende manoeuvre perikelen met veel wind. Tijdens zeewedstrijden tegen stroom en met windkracht 4-5 zijn de kleinere boten mathematisch kansloos, zelfs als die GS43 achteruit over de startlijn gaat. Na 5 minuten kruisrak heeft hij toch vrije wind en zeilt hij zijn eigen strategie.
    BoatFinder™ - Zeiljachten, open boten en bootonderdelen verkoop je hier.
    Nautix Shop - Nautix antifouling voor wedstrijdjachten, van Volvo Ocean Race tot clubwedstrijden.
    WaterTrends - nieuws en trends van de toonaangevende watersportbedrijven

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ice Bekijk bericht
    Ben eens benieuwd hoe de heren van de Noordzeeclub omgaan met het feit dat de 'Avanti' (Grand Soleil 43) in IRC 2 nu tussen de 33-38 voeters zeilt.

Tijdens de Van Uden Race Stellendam regatta van 2012 viel het verschil nogal mee wegens de korte baantjes en de bijhorende manoeuvre perikelen met veel wind. Tijdens zeewedstrijden tegen stroom en met windkracht 4-5 zijn de kleinere boten mathematisch kansloos, zelfs als die GS43 achteruit over de startlijn gaat. Na 5 minuten kruisrak heeft hij toch vrije wind en zeilt hij zijn eigen strategie.
    Is dit niet een inherent probleem voor het zeilen in een handicap-systeem? In theorie zou het niet uit moeten maken of je een grote boot (met hoge rating) of een kleine boot (met lage rating) neemt, hier is de handicap-factor immers voor. Echter, niet alle boten presteren gelijk bij bepaalde omstandigheden. Boten met een lange waterlijn (zoals de GS43) zullen beter presteren bij tegenstroomse kruisrakken terwijl boten zoals de Ker 32 goed zullen presteren bij tegenstroomse voordewindse rakken met hoge golven (surf-condities).

Ik ben het met je eens dat racen met een 32-voeter tegen een 43-voeter redelijk appels met peren vergelijken is (de omstandigheden zijn hier belangrijker dan de kunde van de crew), maar in essentie is dit voor alle onderlinge boten in een handicap-klasse het geval naar mijn idee.

Volgens mij is precies dit probleem nu ook gaande in IRC/ORC 1 waarin de Swan 45's zo groot zijn en zoveel tactische mogelijkheden wegvangen voor de "kleintjes" in die klasse, dat er weinig lol meer aan is om niet in een Swan 45 in de start mee te varen. Volgens mij is het probleem in IRC 2 nog redelijk binnen de perken door de bovengrens van de rating-band.

Standaard

Inschrijvingen van de NSR beginnen op stoom te komen. Ook hier weer de verschillen in deelnemers aantallen. In het voor ons relevante ORC veld is het afhankelijk van het moment dat je kijkt de verdeling ongeveer zoiets

11 ORC 1
    21 ORC 2
    14 ORC 3/4
    __
    46

46/3 = 2 x 15 en 1 x 16

Zoals al eerder gezegd: wat mij betreft lekker zo laten. Maar misschien willen alle voorstanders van het onzinnige plan van het door elkaar husselen van deelnemersvelden eens namen en rugnummers noemen van iedereen die zou moeten verkassen Omdat ze dat, denk ik, toch niet doen doe ik het maar even.

De volgende boten zouden voor deze keer naar ORC 1 moeten .

NED 7833 Julia E. Ooteman E. Ooteman 613.6 ORC2
    NED 7449 X-Stream Bart Houben Bart Houben 614.3 ORC2
    NED 7935 Flying Dolphin Willem de Jonge van Ellemeet Willem de Jonge van Ellemeet 617 ORC2
    NED 7386 MOSHULU Hans-Albert de Graaf Hans-Albert de Graaf 619.1 ORC2

en als er nog een paar boten bijkomen is de eerst volgende die richting ORC 1 zou gaan
    NED 9110 Lenco Erik van Vuuren Lenco website 619.4 ORC2

Ook de volgende boot zou dan voor een keer moeten verhuizen naar ORC 3
    GER 4392 GANXO Frank Zaun Frank Zaun 651.7 ORC2

www.funx.xfl.nl

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door magnum16 Bekijk bericht
    Inschrijvingen van de NSR beginnen op stoom te komen. Ook hier weer de verschillen in deelnemers aantallen. In het voor ons relevante ORC veld is het afhankelijk van het moment dat je kijkt de verdeling ongeveer zoiets
    En waar moet je nu zijn voor de moeilijkste eerste plaats, ORC 2 of IRC 2?
    In de ORC mis je de goed gezeilde Captain Jack, Intention, Xcentric Ripper,... en nog 15 andere IRC 2 boten. En in de IRC mis je diegene die jij opnoemt. Dus als je wint ben je winnaar maar ook niet echt...
    BoatFinder™ - Zeiljachten, open boten en bootonderdelen verkoop je hier.
    Nautix Shop - Nautix antifouling voor wedstrijdjachten, van Volvo Ocean Race tot clubwedstrijden.
    WaterTrends - nieuws en trends van de toonaangevende watersportbedrijven

Standaard

Van mij mogen ze het op een grote hoop vegen met een systeem en een lekker groot veld, prima. Wat het ook gaat worden.

Daar moet alleen het verhaal over gaan en niet over die 5 of 6 klassen eerlijk verdelen.

Maar op en rond het IJsselmeer wedstrijd varen en dan IRC gaan varen is gewoon nu geen optie. Dus daarom ORC.

En voor een keer in de twee jaar een keer Antwerprace varen doe je geen meetbrief en of spullen. Ook logistiek niet.

Net weer het tripje Breskens - Scheveningen voor de retour na de winterberging voor het aanbrengen gedaan. Allemaal heel leuk maar het vreet tijd en logistiek. Dat doe je alleen als je 48 vakantiedagen per jaar hebt

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ice Bekijk bericht
    En waar moet je nu zijn voor de moeilijkste eerste plaats, ORC 2 of IRC 2?
    In de ORC mis je de goed gezeilde Captain Jack, Intention, Xcentric Ripper,... en nog 15 andere IRC 2 boten. En in de IRC mis je diegene die jij opnoemt. Dus als je wint ben je winnaar maar ook niet echt...
    Redan is een ORC boot, fractionele spi en overlappende 135% genua. 8 ton zwaar en onder deze (niet IRC geoptimaliseerde) omstandigheden hebben we een redelijk zware IRC handicap. Tijdens de VUR hebben hebben we toch aardig gepresteerd en menig IRC kanon achter ons gelaten. (omgerekend ook IRC1 boten). Binnen de ORC2 hadden we afgelopen jaar een flinke strijd om bovenin mee te varen. Dit schrijf ik niet om onszelf op de borst te kloppen maar alleen om aan te geven dat het nivo in ORC ook op een hoog nivo ligt. Het wordt weer een leuke exercitie om de Vuurschepenrace door te rekenen . . .

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten