Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Nut en kwaliteit SRC (marifoon met DSC) opleiding

Standaard Nut en kwaliteit SRC (marifoon met DSC) opleiding

Met een brevet SRC mag men een DSC radio gebruiken alsook EPIRB en SART.
    Vooraleer aan het examen van bipt deel te mogen nemen is men verplicht een opleiding bij een erkende organisatie te volgen. Ik koos voor Altair.
    Ik kan deze opleiding als volgt beschrijven:
    Vanuit een handboek dat voor een groot stuk uit een Nederlandse cursus was gecopieerd, en vol fouten stond, werd op de meest vervelende wijze een verhaal afgestoken, onvolledig en soms met fouten.
    Didaktische middelen :0
    Powerpoint: nooit van gehoord.
    De laatste les werd er geoefend op Simrad DSC radio's.
    ... tijdverlies...
    totale kostprijs (incl boek 180 euro)

Qua inhoud en ook qua oefenen lijkt mij dit een ideaal onderwerp om via e-learning te studeren, sneller, makkelijker en beter.
    Waarom houdt bipt deze geldklopperij nog in stand?

Wat zijn jullie ervaring met andere leveranciers van opleidingen?

(ja.. ik ben geslaagd... mits veel internet opzoekwerk)

Standaard

Ik vertik het al jaren om dit certificaat te halen. Een marifoon met DSC is gewoon een logische evolutie van de klassieke marifoon, en het DSC-gedeelte stelt qua gebruik totaal niets voor (marifoon koppelen met GPS en op distriss-knop drukken...). Alsof we na de introductie van de air bag, ABS en katalysator allemaal een nieuw rijbewijs zouden moeten gaan halen.

Als het de overheid menens is om kanaal 16 uit te faseren en men iedereen wil aanmoedigen om DSC te gebruiken dan zou men beter stoppen met deze onzin.

Standaard

Dankzij lobbywerk (?) van enkele organisaties heeft blijkbaar de grote waakhond BIPT enkele organisaties het alleenrecht gegeven om verplicht (ja, verplicht, want zonder deze te volgen mag je niet aan het examen deelnemen) cursus te volgen, wat de prijs verschrikkelijk de hoogte in joeg.
    Om meer te weten te komen over de leerstof voor SRC of zelfs GOC: de website egmdss(d)com geeft een mooi overzichtje met zelfs enkele simulatoren.

Standaard

Schrijf eens een e-mail naar de VYF (Vlaams Yachting Federatie) met de vraag wat hun bevindingen zijn en welke acties zij hebben genomen.
    Je zou toch kunnen verwachten dat de VYF de zeilende watersporter moet bijstaan en ondersteunen wanneer zulke verplichtingen vanuit de overheid opgelegd worden.
    BoatFinder™ - Zeiljachten, open boten en bootonderdelen verkoop je hier.
    Nautix Shop - Nautix antifouling voor wedstrijdjachten, van Volvo Ocean Race tot clubwedstrijden.
    WaterTrends - nieuws en trends van de toonaangevende watersportbedrijven

Standaard RYA SRC alternatief voor BIPT SRC

Het is ook mogelijk om het Britse RYA SRC te behalen. In Nederland is dit in ieder geval geldig, vrijwel zeker ook in België. RYA scholen zijn over het algemeen wat praktischer ingesteld waardoor de opleiding nuttiger kan zijn.
    Voor het examen hoef je niet naar Brussel, een paar scholen mogen dit zelf afnemen.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten