Satisfaction is verkocht, Michiel van de Tissum is zich in de Mini's aan het verdiepen en wij(Lecas) varen eenheidsklasse in de Solent. Mijn top 4 voor CR 5-6 is:Er zijn een paar pertinente vragen die we ons al meteen kunnen stellen:
CR1-2:
Wie gaat de “lowest rating” Prince De Petarcq kloppen in CR1-2 na z’n opgemerkte Goofies prestatie?
We mogen natuurlijk niet overdrijven, er zijn wel een paar dikke kanonnen die al wat bewezen hebben in de Schelderegatta en ze zullen er allemaal zijn: Asterix (Atalante), Xiffe en Andiamo, een andere “low rating” boot in de CR1-2 klasse die wel eens verassend uit de hoek kan komen.
Ik vrees alleen dat de X99 wat licht is als het goed waait.
Dan zijn er nog de Bounty, de Lender en de Snelle Vliet.
Het zal zaak zijn voor Emiel om “niks tegen te komen”.
Als hij goed en wel aankomt voorspelt dat meestal een plaatsje achteruit voor de meeste tegenstanders.
Een beetje flauw, maar ik gok dat er aan de Asterix weer niet veel te doen gaat zijn bij een harde ZW wind.
CR3-4:
Wie gaat de TIBO kloppen in CR3-4?
De TIBO is een race machines die als een pijl uit een boog zal wegschieten bij een dragende wind en die voorspelen ze.
Nu is een dragende wind wel het enige dat de Tibo kan toelaten om haar duivels te ontplooien en de Schelderegatta te winnen.
Iets teveel kruisrakken en hij kan het op zijn buik schrijven met z’n rating.
Inderdaad, wat rating betreft spant deze Franchi 28 met 0.988 de kroon in CR3_4 samen met de Extra Fun.
Hij laat zelfs nog 3 andere CR1-2 boten achter zich; de Prince, de Andiamo en de Con Spirito.
De lage BArating is de enige rede dat we deze boot terugvinden in CR3-4.
Nu zal je zeggen, de Extra Fun, een X332 sport van Marc Herssens heeft ook 0.9887, maar de X zal het meer moeten hebben van z’n allround en aan de windse eigenschappen.
Een verkeerde keuze voor de Schelderegatta 2011 vrees ik.
In real time verwacht ik de TIBO toch een pak sneller in Antwerpen dan de Extra Fun.
Verder merken we nog op dat Philip De Cort zijn blauwe Asterix met z’n enorme spi blijkbaar verkocht heeft want we vinden hem nu terug in CR1-2 met een X412 en de goede oude Asterix is verdwenen.
Ook geen Easy Glider dit jaar en al lang geen Bojangles Dehler 34 meer.
Als Red Baron Too zijn vijfde versnelling terugvindt is dit ook nog een geduchte kandidaat!
CR5-6:
Waar zijn de Tissum, de Satisfaction, de Bura en de Lecas?
De hele top 5 van 2010 is hier verdwenen op de oerdegelijke Spirit 32 Cappuccino na.
Zij zal het een pak gemakkelijker hebben om deze editie op haar naam te schrijven.
Oppassen voor de Famous Gull, een goede boot die blijkbaar goed gevaren wordt en volgens mij roet in het eten kan gooien!
De J24 Bolero vaart single-handed dit jaar. Dapper, maar niet echt een boot om alleen te varen als je wil winnen.
Dus, mijn top 3:
CR1-2:
1- Asterix
2- Xiffe
3- Prince De Petarcq
CR3-4:
1- Tibo
2- Avanti
3- Red Baron Too
CR5-6
1- Capuccino
2- Famous Gull
3- Humidor
Nu maar hopen dat iedereen zijn juiste CR zeilen uit de kast haalt en ze op de juiste plaats vast maakt...
1. Humidor
2. Capucino
3. Tita (nieuwe spi van Elvstrom)
4. Famous Gull
Succes en 't amusement iedereen...

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers