Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: Nieuwe Salona 38

Standaard Nieuwe Salona 38

De Salona 38 is naast de Salona 60 het nieuwste ontwerp van Salona Yachts getekend door het ontwerpduo J&J in samenwerking met Jason Ker Design.

Meer weten: www.watertrends.be/2011/6/22/nieuwe-salona-38
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)
    BoatFinder™ - Zeiljachten, open boten en bootonderdelen verkoop je hier.
    Nautix Shop - Nautix antifouling voor wedstrijdjachten, van Volvo Ocean Race tot clubwedstrijden.
    WaterTrends - nieuws en trends van de toonaangevende watersportbedrijven

Standaard

Gave boot.... zelfs op papier.... op de salonayacht.com site staat nu ook een video.

Standaard

Lijkt wel een kopie van de XP38: http://www.x-yachts.dk/uploads/xp38_-_cam4_edit1.jpg

Waarom is men op dit soort formaat boten toch zo'n fan van dubbele stuurstanden? Op een 50-voeter gemaakt voor lange offshores kan ik me zoiets voorstellen, maar het lijkt me dat dit soort boten toch prima met een lichtere/goedkopere helmstok besturing te varen is.

Standaard

Scheelt wel een heleboel geld met een XP38. De Salona komt 'kaal' op 142.500 en de XP38 op 258.000

Voor mij een eenvoudige keuze. Ik denk dat qua performance er niet veel verschil in zit, als je de polairen bekijkt (en dat is theoretisch op basis van VPP) dan in ieder geval niet. Opvallend verschil is dat de hoogste snelheid bij de Salona 38 op 120 true is en bij de XP38 op iets in de 140. Maar de praktijk zal het uitwijzen. Feit is in ieder geval dat de Salona 37 het erg goed doet rond de boeien.

In het begin was ik ook niet zo gecharmeerd van dat dubbele stuurwiel, maar de boten worden steeds breder naar achteren dat een enkel stuurwiel wel erg huge wordt en een enorme sta in de weg. Ik vernam van Bach Yachting dat het erg licht stuurt en erg direct.
    Laatst gewijzigd door zoutezoen; 19 August 2011 om 12:30

Standaard

Een 'kale' prijs van een boot zegt bijna niets, je zou ze moeten vergelijken met dezelfde uiteindelijke upgrades. Als de Salona bijvoorbeeld standaard met goedkope deckgear wordt geleverd en de Xp met top-of-the-line spullen, dan scheelt dat nogal wat. Maar je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat de Xp38 een goede slag duurder is in vergelijkbare uitvoering. Blijft natuurlijk wel zo dat een X-yacht iets meer kan rekenen op zijn "X-factor" dan een salona (net zoals een (dure) audi altijd een streepje voor zal hebben op een (goedkopere) VW), dus tijd zal leren welke de meest verkochte boot gaat worden en zijn vertegenwoordigers het meest verrijkt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zoutezoen Bekijk bericht
    Feit is in ieder geval dat de Salona 37 het erg goed doet rond de boeien.
    Hebben we het dan alleen over de *aanzielijk* aangepaste (lees: andere mast en kiel etc) versies van Ice en Erik van Vuuren of ook over de *gewone* uitvoeringen?

Die hoogste snelheid in de polairen is misschien ook behoorlijk afhankelijk van het soort zeilen en het wel of niet installeren van infuckers etc, dus ook dat zal op het water bewezen moeten worden.

Een enkel stuurwiel is bij de huidige boten inderdaad niet echt meer mogelijk, maar wat is er mis met de goeie ouwe helmstok? Dit is allemaal onnodige techniek en gewicht lijkt mij, niet voor niets varen de huidige generaties TP52s allemaal weer met helmstokken. En dat Bach Yachting zegt dat het licht en direct stuurt..... dat lijkt me een behoorlijke inkopper van een vertegenwoordiger.
    Laatst gewijzigd door Mathijsje; 19 August 2011 om 15:04

Standaard

.... op de salonayacht.com site staat nu ook een video.
    http://www.automotovision.hr/temp/salona-eng/

Standaard

Ik ga het in ieder geval bekijken op de natte Hiswa en ook proefvaren. Lijkt me uitstekende value for money. Jammer dan van de X-factor. Ik heb de prijslijst van de XP38 gezien, en daar ga je nog van verschieten wil je die in een meer race uitvoering krijgen. Alleen dat boegsprietje kost al 5.000 euri

Standaard

Ik ga het in ieder geval bekijken op de natte Hiswa en ook proefvaren. Lijkt me uitstekende value for money. Jammer dan van de X-factor. Ik heb de prijslijst van de XP38 gezien, en daar ga je nog van verschieten wil je die in een meer race uitvoering krijgen. Alleen dat boegsprietje kost al 5.000 euri
    Wat een schreeuwlelijk ding, dat opgevezen boegsprietje. Lijkt wel een add-on van bij Halfords.
    Ik hoop dat ze daar nog iets gaan aan doen...

Standaard

Lijkt me een zeer mooie cruiser-racer (in die volgorde).
    Alleen de opspanner voor de achterstag is niet mijn ding. Op filmpje precies een hydraulisch pompje. Vind ik persoonlijk achterhaald en wijst m.i. op cruiserkarakter.
    Heb in Croatia paar jaar terug de Salona 40 gehuurd en die boten zijn zeer gebalanceerd. Kortom schitterende zeilers.

De 38 lijkt me zeer geschikte boot voor sportievelingen die nu en dan ook in de boot willen overnachten.
    Een favoriet !

Negatief was de kwaliteit van het interieur. Maar voor iemand die vooral op snelheid uit is, lijkt me dat minder belangrijk. Mijn ervaring : Salona zeilt preciezer en prettiger dan de First serie van Beneteau.

Heeft iemand idee over IRC rating ? Denk dat die gunstig zal zijn.

Standaard

Die hekstagspanner is een optie uit het performance pakket. Salona ziet dat dus niet als cruising. Er is voor IRC racing een speciale mast beschikbaar dan komt de verstaging op de dekromp uit.

Er is ook een optie om de romp in vinylester/vacuum infusie te nemen, vinden jullie dat een waardevolle optie?

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten