Pagina 3 van 16 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 155

Discussie: Antwerp Race 2011

Standaard

Door toch een CR-meetbrief uit te reiken legt men de eindbeslissing bij de wedstrijdorganisatie. Op zich niet slecht want dat geeft organisaties de ruimte om zelf te bepalen wie er mag deelnemen, het biedt dus de mogelijkheid om sportboten toch toe te laten. Blijkbaar doet enkel de AR er moeilijk over, en dat eigenlijk op vage criteria want er varen in CR wel meer boten en teams waarop de CR-termen "eerste stap naar het wedstrijdvaren", "enkel bestemd voor recreatief wedstrijdzeilen", "familiale sfeer" en "geen wedstrijdboten" niet van toepassing zijn. (Je mag bvb wel met 20k€ 3DL zeilen varen maar niet met Melges 24 die in zijn geheel 20k€ gekost heeft). Voor mij gewoon een bevestiging dat heel de insteek van CR achterhaald is. In de CR-top wordt even serieus geraced als in andere klasses.
    Laatst gewijzigd door Geert; 1 September 2011 om 16:07

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk bericht
    In de CR-top wordt even serieus geraced als in andere klasses.
    Wat staat dan nog iemand in de weg om zich op een (inter-)nationale schaal te wegen binnen een internationaal erkend systeem? Ik denk dat een weekend zoals Breskens Sailing heel wat zeilers weer even met beide voeten op de grond zet. Het niveau ligt hoog in België en Nederland. Dat merk je wanneer je de internationale uitslagen bekijkt. We zien heel wat Benelux-boten top zeilen op een Fastnet, Spi Ouest of Cowes Week én ja ... de kans dat je van één van hen op je donder krijgt is heel reëel maar zo heb je wel een benchmark om naartoe te werken. In plaats van de concurrentie in een klasse te ontlopen zouden we beter in één vloot varen.

Standaard een vloot

hoe zie je dat dan? ook in cowes , round the island ... zijn er erg veel verschillende starten voor de vele klassen en niet één 'vloot '
    maar enige jaren geleden was er een m i schreeuwlelijk maar snelle one off , grote open dinghy , met dacht ik zelfs trapeze te zien (met reklame voor een duits biermerk dacht ik ) , echt een voorbeeld van een zeewaardig jacht , in irc of cr onmeetbaar , die de line honours nog net wel of niet heeft gewonnen
    Een Melges 24 heeft nog in irc 3 in Breskens meegdaan , ik dacht drie jaar terug (boot van dochter van Vroon)

Standaard

Nu ben ik ook wel van mening dat een Melges 24 niet thuishoort in CR, maar als je de eindbeslissing bij de wedstrijdorganisatie gaat leggen ipv bij de CR commissie, dan is alle logica zoek.
    Je wordt dan overgeleverd aan de grillen en persoonlijke meningen van de organisator. Je kan zelfs geweerd worden omdat je een te grote bedreiging bent voor de boot van de penningmeester die nu eindelijk ook eens wil winnen. Chaos en willekeur!

De CR commissie gaat hier duidelijk in de fout door de meetbrief af te leveren en de wedstrijdleiding gaat in de fout door een Melges24 met een geldige CR brief te weigeren.

Als je overigens wil dat iedereen in één en hetzelfde vloot vaart zou ik beginnen met wedstrijden te organiseren voor één en dezelfde vloot.

Ook zou ik de verschillen tusssen CR en IRC en de beweegredenen om één van beiden te kiezen nog wel eens willen uitleggen, maar er zullen er altijd zijn die het nooit zullen snappen.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brunob Bekijk bericht
    Ook zou ik de verschillen tusssen CR en IRC en de beweegredenen om één van beiden te kiezen nog wel eens willen uitleggen, maar er zullen er altijd zijn die het nooit zullen snappen.
    Dit heeft niets meer te maken met het oorspronkelijk opzet van CR. Het is niet langer de klasse voor zij die met vrouw en kinderen varen. Het is een alternatief geworden voor zij die de confrontatie uit de weg willen gaan in IRC. CR is een systeem dat de toerzeiler zou aanspreken... Niet dus ... de CR-zeiler van tegenwoordig is een competitief zeiler met getrainde bemanning. Fout? Weet ik niet . Maar wel een evolutie! Zolang we maar zeilen én vooruit komen.
    PS: ook op het Light Vessel Weekend zien we deze nieuwe generatie CR-zeilers aan de start verschijnen. Zorgt voor een stevige competitie waarin zowel de oudere garde als de nieuwelingen zich kunnen meten én het zorgt er voor dat iedereen scherp staat. Succes mannen (en vrouwen) het zal pittig worden!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WD Bekijk bericht
    Dit heeft niets meer te maken met het oorspronkelijk opzet van CR. Het is niet langer de klasse voor zij die met vrouw en kinderen varen. Het is een alternatief geworden voor zij die de confrontatie uit de weg willen gaan in IRC. CR is een systeem dat de toerzeiler zou aanspreken... Niet dus ... de CR-zeiler van tegenwoordig is een competitief zeiler met getrainde bemanning. Fout? Weet ik niet . Maar wel een evolutie! Zolang we maar zeilen én vooruit komen.
    PS: ook op het Light Vessel Weekend zien we deze nieuwe generatie CR-zeilers aan de start verschijnen. Zorgt voor een stevige competitie waarin zowel de oudere garde als de nieuwelingen zich kunnen meten én het zorgt er voor dat iedereen scherp staat. Succes mannen (en vrouwen) het zal pittig worden!
    Gaat niet alleen over de bemanning he, is ook het type schip, high - techzeilen etc. En verder de competitie in je klasse, het is nu eenmaal plezanter om tegen min of meer gelijke schepen te varen. Moesten wij in de UK wonen zouden we IRC varen, zeker weten...tegen de Folkboats, Contessa's, Hunter's etc..maar hier is dat wel enigszins anders.

Standaard

Als je met tennis,voetbal,biljarten noem maar op , te goed bent geworden in je klasse ga je een stapje hoger waarom met zeilen niet?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tonvanmaarseveen Bekijk bericht
    Als je met tennis,voetbal,biljarten noem maar op , te goed bent geworden in je klasse ga je een stapje hoger waarom met zeilen niet?
    Omdat dat misschien net iets teveel kost? Ga eens racen in IRC (waar geen penalties zijn voor high tech zeilen) met je oude dacron lappen ... de lol zal er snel af zijn en zo is er wellicht weer een deelnemer minder. Nu biedt de CR een soort vangnet, maar ook daar lijkt de opmars van 3DL en consoorten niet te stoppen.
    The 8th Half Ton Classics Cup will be sailed in Nieuwpoort (BEL) on 17-23 AUG 2015 - check www.halftonclasseurope.net

Standaard

Er zijn al 61 boten in CR1-2 ingeschreven, dat zal drummen worden aan de start. Zou die indeling van de start niet herbekeken moeten worden ?
    bv CR1 (18 boten) samen met IRC1 (18 boten) , CR2 (43 boten) , IRC2a (10 boten) en of IRC2b (19 boten).

Standaard

ik ben er van overtuigd dat je met nieuwe/betere zeilen wel iets harder gaat maar dat het zeker geen garantie is dat je gaat winnen.[spreek uit eigen ervaring]

heb je al eens met irc meegevaren? je word op zeker geen laatste!

ik vind het ook raar dat iemand met een sportboot met de cr klasse mee wil doen.

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten