Ook als je niet aan dip-polen doet en een spi van formaat met een beetje wind moet gijpen ben je blij met je dubbele schoten...
The 6th Half Ton Classics Cup will be sailed in Boulogne-sur-Mer (FRA) in AUG 2013 - check www.halftonclasseurope.net
Ook als je niet aan dip-polen doet en een spi van formaat met een beetje wind moet gijpen ben je blij met je dubbele schoten...
euh 2e geworden in winterscheveningen 42 voet spirit geen dubbele schoten
Met een ring voor rond de schoot bedoelde ik zoiets als in bijlage. Lijkt toch meer en meer gebruikt te worden, kan weinig aan stuk gaan en is veel kleiner en lichter dan een blok dat rond onze spi-schoten past. Hoe dan ook blijven wij in normale windomstandigheden met dubbele schoten varen, zonder is gewoon vragen om ongewenste toestanden op het voordek van zodra het wat waait. Het feit dat in onze eenheidsklasse in UK iedereen met dubbele schoten vaart betekent voor mij toch ook wel wat. In Scheveningen doet men wat men wilt, ik weet wat ik het veiligst vind.
Sigma 38 OOD "Enigma"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Dat dubbele schoten makkelijker zijn voor de voordekker is een feit zeker als het wat waait.
Maar wat is er mooier dan dat jouw spi'tje er net wat harder aan trekt als die van een ander met licht weer.
Geen slechte oplossing de ring maar met een blokje gaat het trimmen van de lijschoot onder alle omstandigheden lichter. :]
vroeg op.
Om te proberen kan je een lijntje aan de voetrail maken zodat de haak net boven de zeerailing uitkomt.
Dat is gemiddeld de juiste stand voor de wind en als je richting halve wind gaat de haak losmaken van de lijschoot.
Favorieten/bladwijzers