Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Scow boeg nieuwe trend ?

Standaard Scow boeg nieuwe trend ?

Bij het lezen van het artikel over de Mini 650 Team Work Evolution is er blijkbaar een nieuwe trend in botenland, de scow boeg, oa gebruikt bij melges scow en misschien andere.
    Zou dit de volgende jaren doorbreken ?
    Ik vindt het wel een beetje een raar zicht, maar het werkt blijkbaar, zeker op ruimwindse koersen.

Thumbs up Respect voor meneer Raison

Ik geloof dat David Raison (de schipper en ook de ontwerper) toch wel een pionier is hierin om deze rompvorm mee te nemen naar de kielboot-racerij op open water.
    Scows zijn bepaald niet nieuw (wikipedia linkje), en het concept is ouder dan meneer Melges.

Ik was vooraf ook wel sceptisch was over de capaciteiten aan de wind van deze boot. Maar in de kwalificatieraces had de boot al laten zien dat hij aan de wind niet zo veel erg veel laat liggen.
    Mooi voorbeeld van out of the box denken en ook nog eens de ballen hebben om het te proberen. Respect.

Er zal vast meer mee geŽxperimenteerd gaan worden, al ben ik bang dat in de meeste open klassen de regels toch iets te strikt zijn om dit soort onconventionele rompen mogelijk te maken.

Bij de nieuwe Volvo 70's bijvoorbeeld zie je ook een verschuiving naar meer volume in de boeg om de boot daarmee nog meer vormstabiliteit te geven en de power-reach snelheden nog verder te verhogen.
    Natuurlijk visueel niet zo zichtbaar als deze boot, maar in concept het zelfde, alhoewel veel conservatiever toegepast.
    Dit jaar te vinden in de Maxfun 25 en de Laser SB3

Standaard

David zal vandaag, als er geen onvoorziene omstandigheden zijn,met ruime voorsprong de tweede etappe winnen van de Transat en dit misschien wel in een recordtijd (althans voor de tweede etappe). Ook in de eerste etappe zat hij niet ver achter de eerste, en deze etappe werd vooral door weinig en aan-de-windse rakken gekenmerkt. David heeft het schip zelf ontworpen. Ook tijdens de tweede etappe van de Transgascogne, een etappe van 700 mijl aan de wind, was hij tweede op een uur van de eerste. De eerste etappe had hij echter, al reachend, de rest naar huis gezeild en kwam met meer dan 10 uur voorsprong aan. In 2009 en 2010 kende het schip nog vele pechmomenten, verlies roeren, verlies mast tijdens de Fastnet, etc. Maar nu het schip betrouwbaar is geworden, zijn er maar weinig andere proto's die kunnen volgen. Uitgezonderd aan-de-wind, waarbij het schip ca. dezelfde snelheid heeft als andere proto's, ligt zijn snelheid ca. 10 a 15% hoger dan de rest. Misschien niet aantrekkelijk voor het oog, maar waanzinning snel en een subliem zonnedek...

Toch een minpuntje: aan de wind in een stevig bries loopt het niet zo vlot. Gelukkig voor David hebben we dit jaar bijna uitsluitend gevaren aan de wind in < 20 kn.

Ik heb ergens beelden van David die mij voorbij vliegt (terwijl ik al dik 12kn ging). Ik zal ze eens opzoeken en ergens posten.

ciao
    Bert

Standaard

Het lijkt mij als je met hoge snelheid en korte golfslag een golf induikt dat de boot in 1 keer zoveel afremt dat de mast er af gaat of je gaat over de kop.
    De boeg is helemaal in tegenstelling met bijvoorbeeld v.o.r. schepen die met de lange smalle punt min of meer door de golven heen gaan en veel water over krijgen.
    Dit is bewust gedaan, geeft minder weerstand en is een stuk veiliger.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tonvanmaarseveen Bekijk bericht
    Het lijkt mij als je met hoge snelheid en korte golfslag een golf induikt dat de boot in 1 keer zoveel afremt dat de mast er af gaat of je gaat over de kop.
    De boeg is helemaal in tegenstelling met bijvoorbeeld v.o.r. schepen die met de lange smalle punt min of meer door de golven heen gaan en veel water over krijgen.
    Dit is bewust gedaan, geeft minder weerstand en is een stuk veiliger.
    je moet de nieuwe generatie VO70 eens goed bekijken de boeg van bv. Abu Dhabi OR is veel stomper dan die van Sanya (ex. telefonica) en deze waren al stomper in vergelijking met de ABN Amro's.
    er komen andere krachten op maar een goede ontwerper kan hiermee rekening houden in zijn ontwerpen.
    smalle rechte boegen zijn vooral efficiŽnt in het opkruisen het verminderd namelijk de weerstand van het water.

Standaard

Als je met ruime wind echt hard gaat haal je de golven in, na een surf duik je in de volgende golf dat geeft het zelfde effect als met opkruisen en remt al af met een puntige boeg laat staan bij een scowboeg.
    De nieuwe v.o.r. schepen hebben inderdaad een voller onderwaterschip aan de voorkant, denk wel dat de punt blijft.

Standaard

ja, zo extreem als de mini zal het wel niet worden voorlopig.

natuurlijk bij golven inhalen en duiken in de volgende golf geeft een volle boeg wel meer lift waardoor je in theorie een droger dek en een betere lengte hoek van de romp krijgt.(net zoals de sleuven in telefonica en Team Russia vorige editie)

Standaard

Paar keer voor dekker geweest op een snelle boot van 6.5 meter met wat wind en een gijp terwijl ik vlak bij de mast stond water in de zeillaars gekregen.
    Of dat op een mini ook zo is weet ik niet dat zullen de mini zeilers zelf moeten vertellen.
    Over v.o.r. schepen kunnen we beter op Wie wint de Volvo Ocean Race 2011-2012? (5) "praten" anders krijgen we ineens allemaal rode lettertjes.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten