Ik geloof dat David Raison (de schipper en ook de ontwerper) toch wel een pionier is hierin om deze rompvorm mee te nemen naar de kielboot-racerij op open water.
Scows zijn bepaald niet nieuw (wikipedia linkje), en het concept is ouder dan meneer Melges.
Ik was vooraf ook wel sceptisch was over de capaciteiten aan de wind van deze boot. Maar in de kwalificatieraces had de boot al laten zien dat hij aan de wind niet zo veel erg veel laat liggen.
Mooi voorbeeld van out of the box denken en ook nog eens de ballen hebben om het te proberen. Respect.
Er zal vast meer mee geëxperimenteerd gaan worden, al ben ik bang dat in de meeste open klassen de regels toch iets te strikt zijn om dit soort onconventionele rompen mogelijk te maken.
Bij de nieuwe Volvo 70's bijvoorbeeld zie je ook een verschuiving naar meer volume in de boeg om de boot daarmee nog meer vormstabiliteit te geven en de power-reach snelheden nog verder te verhogen.
Natuurlijk visueel niet zo zichtbaar als deze boot, maar in concept het zelfde, alhoewel veel conservatiever toegepast.

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers