Klopt, Future Fibres klinkt op papier erg mooi, maar de betrouwbaarheid is nog niet enorm. Als ik mij niet vergis had Oystercatcher xviiiiiiii (Degene die in engeland vaart) net voor cowesweek ook een future fibres mast. De cowes week werd gebruikt om de boot te tunen voor de fastnet, helaas brak toen ook de mast hier.
Laten we niet vergeten dat het raceboten zijn, waarbij lichter, beter is. Future fibres beloofde zelfde sterkte bij minder gewicht. Bovendien minder gewicht op een plaats waar je het ook echt lichter wilt hebben (hoog). Compu's bestaan al een hele tijd, Carbon ook, de drang om spullen lichter te maken ook. Door ervaring leert men (dat is ook altijd zo geweest).
ik moet jeremy bijspringen,
Sanya is inderdaad geen nieuwe boot en heeft er ondertussen al 2 voorbereidingen en 1 volvo ocean race op zitten.
dit praat niet goed dat de delaminatie van de boeg niet had mogen voorvallen maar het is wel een feit dat deze pur sang racing yachts na 1 serie opgezeilt zijn.
de boot heeft al laten zien dat ze de race aan kon, nu is het enkel wachten op bootbouwers die de VOR regels daadwerkelijk kunnen volgen (gebruik oude boten toejuichen)
om een vergelijking te maken, de Imoca 60 Hugo Boss had er minder mijlen opzitten als Sanya en leed ook aan delaminatie.
en over he gebruik van een computer: in de jaren 80-90 zijn er veel bulkcarriers gezonken omdat ze op de "nieuwe" manier ontworpen zijn. gevolg was dat ze H-staal (zeer hoogwaardig staal) hadden gebruikt voor de gehele romp, dit lijkt een goed idee, ware het niet dat H-staal onbuigzaam is. het gevolg was dan ook dat er verschillende schepen zijn gezonken door deze onvoorzichtigheid.
moraal: computer kan de berekeningen doen, zekerheid heb je pas wanneer het in de praktijk wordt getest.
in de zelfde trent als: als je nooit te vroeg start, start je dus altijd te laat;
als er nooit iets kapot gaat, dan push je niet hard genoeg.
De bakken waar mensen op varen/racen zijn cruisers geen raceboten met ditto onderhoudseisen en vele malen lagere toleranties.
Nieuwe boot of niet, het is niet de eerste keer. In 2005-2006 met de introductie van de nieuwe VO70 rule, waren er 3 van de 7 deelnemende entries, die (in de eerste etappe) problemen hadden met delaminatie of hun mast. Movistar onder leiding van Bouwe Bekking heeft heel de race niets anders dan problemen gehad. Die boot is overigens gezonken, tijdens de etappe van New York naar Portsmouth.
M.a.w. het kan dus nog erger...
Laatst gewijzigd door M24; 9 November 2011 om 18:55
Dat bewijst vooral dat je moet weten wat je met die computer doet en dat de persoon die er voor/achter zit moet weten wat de geldigheid is van de gebruikte modellen. Slijtage van composietmaterialen is niet erg makkelijk te modelleren, dus kan ik me ergens nog wel inbeelden dat je vroeg of laat gevallen als op Sanya krijgt met boten die al serieus gebruikt zijn. Een mast die het na amper gebruikt te zijn al begeeft, dat is in mijn ogen gewoon slechte engineering.
Sigma 38 OOD "Enigma"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
2 x 4mm carbon met 70 alu honicom is redelijke slijtage gevoelig. zeker in de slam area,s voor de mast.
in de vorige VOR hadden ze er zo goed allemaal last van, en pak je dan een oude boot zo als sanya is
kan je er gewoon op wacht, staat niemand vreemd van te kijken.
had je het niet aan zien komen? dan wist je niet waarmee je bezig was. imo
Laatst gewijzigd door gunnz; 11 November 2011 om 10:00 Reden: link fimpje ingevoegt, dit was geen scheurtje..
Wil er iemand die hoop schroot verwijderen van de hoofdpagina van Clubracer aub? ;-)
Voila (http://www.clubracer.be/2011/11/11/t...et-video-storm), niet dat het in die wedstrijd echt beter is met 14 (!) opgaven in de eerste week... ;-)
Favorieten/bladwijzers