Bekijk resultaten enquête: Wie wint de Volvo Ocean Race 2011-2012?

Aantal stemmers
48. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Team Sanya (CHN)

1 2,08%
  • Team Telefónica (ESP)

3 6,25%
  • Abu Dhabi Ocean Racing (UAE)

4 8,33%
  • Camper (NZL)

13 27,08%
  • Groupama Sailing Team (FRA)

15 31,25%
  • Puma Ocean Racing (US)

12 25,00%
Pagina 3 van 10 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 99

Discussie: Wie wint de Volvo Ocean Race 2011-2012?

Standaard

Klopt, Future Fibres klinkt op papier erg mooi, maar de betrouwbaarheid is nog niet enorm. Als ik mij niet vergis had Oystercatcher xviiiiiiii (Degene die in engeland vaart) net voor cowesweek ook een future fibres mast. De cowes week werd gebruikt om de boot te tunen voor de fastnet, helaas brak toen ook de mast hier.

Laten we niet vergeten dat het raceboten zijn, waarbij lichter, beter is. Future fibres beloofde zelfde sterkte bij minder gewicht. Bovendien minder gewicht op een plaats waar je het ook echt lichter wilt hebben (hoog). Compu's bestaan al een hele tijd, Carbon ook, de drang om spullen lichter te maken ook. Door ervaring leert men (dat is ook altijd zo geweest).

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dingemans Bekijk bericht

Laten we niet vergeten dat het raceboten zijn, waarbij lichter, beter is.
    Tiens, in mijn handboek staat dat "winnen" beter is.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brunob Bekijk bericht
    Ik begrijp er eerlijk gezegd niks van.

We zijn toch 2011 hé?
    Hoelang geleden hebben we het carbon uitgevonden?
    Dat moet in de 70’er jaren geweest zijn.
    Hoelang geleden hebben we de pc uitgevonden? Rond diezelfde tijd?

Wat voor een bende knoeiers speelt het dan klaar om in 2011, 40 jaar later nota bene, een paal op een schuit te zetten die er bij de eerste de beste golf al afvliegt
    of een romp te bouwen die Godbetert na één week al delamineert?
    Of zeggen ze “Tiens, zo’n golven hadden we nu echt niet verwacht!”

“Het noodlot slaat toe” luidt het dan.
    Neen, de wetten van de fysica “slaan toe” op botenbouwers die er geen kaas van gegeten hebben!

Als ik nu mijn spiboom gebruik als boegspriet en die breekt in twee bij 3BF waarna één stuk mijn hersenpan doorboort, is dat dan het noodlot?
    Het lijkt mij eerder natuurlijke selectie!

De enige aanvaardbare rede die ik kan bedenken is dat die boten gebouwd zijn om
    zo snel mogelijk uiteen te vallen zodat ze
    zo snel mogelijk het nieuws halen en er
    zo snel mogelijk een stuk mast in beeld komt met de sponsor erop.

Als ik met een Trabant een reis rond de wereld wil maken en ik val na een half uur rijden in panne juist voor de brug van Willebroek,
    moet ik dan gedesillusioneerd zijn, de moed in de schoenen?

Nee, als ik voldoende verstand heb dan moet ik blij zijn!
    Omdat ik dan bij voorbaat weet dat het risico om langs de kant van de weg te staan asymptotisch naar 100% neigt
    en de brug van Willebroek bewijst dat mijn verstand niet gefaald heeft.

Het is natuurlijk onwijs gaaf om dan de volgende dag op de voorpagina van de “Rupelgalm” te prijken met de titel:

“Trabant van wereldreiziger zet brug van Willebroek in lichte laaie.”

Met een foto erbij waarop de sticker “Halfords spareparts” mooi in beeld komt.

Enfin, laten we hopen dat er nog wat budget over is om ergens waar ze aanspoelen een iPad te kopen
    waarop ze hun berekeningen eens kunnen overdoen…cijfers na de komma mogen ze weglaten.
    ik moet jeremy bijspringen,
    Sanya is inderdaad geen nieuwe boot en heeft er ondertussen al 2 voorbereidingen en 1 volvo ocean race op zitten.
    dit praat niet goed dat de delaminatie van de boeg niet had mogen voorvallen maar het is wel een feit dat deze pur sang racing yachts na 1 serie opgezeilt zijn.
    de boot heeft al laten zien dat ze de race aan kon, nu is het enkel wachten op bootbouwers die de VOR regels daadwerkelijk kunnen volgen (gebruik oude boten toejuichen)

om een vergelijking te maken, de Imoca 60 Hugo Boss had er minder mijlen opzitten als Sanya en leed ook aan delaminatie.

Standaard

en over he gebruik van een computer: in de jaren 80-90 zijn er veel bulkcarriers gezonken omdat ze op de "nieuwe" manier ontworpen zijn. gevolg was dat ze H-staal (zeer hoogwaardig staal) hadden gebruikt voor de gehele romp, dit lijkt een goed idee, ware het niet dat H-staal onbuigzaam is. het gevolg was dan ook dat er verschillende schepen zijn gezonken door deze onvoorzichtigheid.

moraal: computer kan de berekeningen doen, zekerheid heb je pas wanneer het in de praktijk wordt getest.

Standaard

in de zelfde trent als: als je nooit te vroeg start, start je dus altijd te laat;

als er nooit iets kapot gaat, dan push je niet hard genoeg.

De bakken waar mensen op varen/racen zijn cruisers geen raceboten met ditto onderhoudseisen en vele malen lagere toleranties.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeremy Bekijk bericht
    Bruno,

Sanya is geen nieuwe boot...
    Nieuwe boot of niet, het is niet de eerste keer. In 2005-2006 met de introductie van de nieuwe VO70 rule, waren er 3 van de 7 deelnemende entries, die (in de eerste etappe) problemen hadden met delaminatie of hun mast. Movistar onder leiding van Bouwe Bekking heeft heel de race niets anders dan problemen gehad. Die boot is overigens gezonken, tijdens de etappe van New York naar Portsmouth.

M.a.w. het kan dus nog erger...
    Laatst gewijzigd door M24; 9 November 2011 om 19:55

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viper Bekijk bericht
    en over he gebruik van een computer: in de jaren 80-90 zijn er veel bulkcarriers gezonken omdat ze op de "nieuwe" manier ontworpen zijn. gevolg was dat ze H-staal (zeer hoogwaardig staal) hadden gebruikt voor de gehele romp, dit lijkt een goed idee, ware het niet dat H-staal onbuigzaam is. het gevolg was dan ook dat er verschillende schepen zijn gezonken door deze onvoorzichtigheid.

moraal: computer kan de berekeningen doen, zekerheid heb je pas wanneer het in de praktijk wordt getest.
    Dat bewijst vooral dat je moet weten wat je met die computer doet en dat de persoon die er voor/achter zit moet weten wat de geldigheid is van de gebruikte modellen. Slijtage van composietmaterialen is niet erg makkelijk te modelleren, dus kan ik me ergens nog wel inbeelden dat je vroeg of laat gevallen als op Sanya krijgt met boten die al serieus gebruikt zijn. Een mast die het na amper gebruikt te zijn al begeeft, dat is in mijn ogen gewoon slechte engineering.
    Sigma 38 OOD "Enigma"

Standaard

2 x 4mm carbon met 70 alu honicom is redelijke slijtage gevoelig. zeker in de slam area,s voor de mast.

in de vorige VOR hadden ze er zo goed allemaal last van, en pak je dan een oude boot zo als sanya is
    kan je er gewoon op wacht, staat niemand vreemd van te kijken.

had je het niet aan zien komen? dan wist je niet waarmee je bezig was. imo

Laatst gewijzigd door gunnz; 11 November 2011 om 11:00 Reden: link fimpje ingevoegt, dit was geen scheurtje..

Standaard

Wil er iemand die hoop schroot verwijderen van de hoofdpagina van Clubracer aub? ;-)

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brunob Bekijk bericht
    Wil er iemand die hoop schroot verwijderen van de hoofdpagina van Clubracer aub? ;-)
    Voila (http://www.clubracer.be/2011/11/11/t...et-video-storm), niet dat het in die wedstrijd echt beter is met 14 (!) opgaven in de eerste week... ;-)

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten