Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Veiligheid ristricties Volvo Ocean Race

Standaard Veiligheid ristricties Volvo Ocean Race

Zojuist het artikel van de Pers conferentie van Ian Walker over het breken van de mast gelezen. Wat mij opviel was dit stuk:

“Wade Morgan did a great job,” Walker said. “We had with the rig and sails in the water and ordinarily you might chop the rig away before it damages the boat. But we couldn’t do that because we only have one mainsail. We are only allowed 17 sails for the race so you can’t go throwing two sails over the side. So we had to retrieve our sails and all of them were on locks at the top of the mast."(volledig artikel: http://www.volvooceanrace.com/en/Emo...3874/news.html)

Wat mij opviel was dat de enige reden om iemand het water in te sturen om de zeilen te redden was dat er een ristrictie is op het aantal zeilen, waardoor er geen reserve grootzeil beschikbaar is op dit moment. Ik vind dit best schokkend. Deze regel zorgt ervoor dat mensen hun leven en boot moeten riskeren doordat de budgetten beperkt gehouden moeten worden. In hoeverre vinden jullie dit redelijk? Ik vind zelf dat teams die deelnemen aan de Volvo over voldoende grote budgetten beschikken die deze krappe ristrictie overbodig maken. Hun deelname zal niet afhangen van 10 zeilen meer voor de duur van de race.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Yan T. is offline Senior Member ClubRacer Editor
    Oostbekistan (vlak naast Westbe... ge weet wel)

Standaard

Good point.

Standaard

de regels van de VOR zijn strenger en strenger aan het worden om alles zo "goedkoop" mogelijk te houden, het is aan de teams te beslissen hoe ver ze hierin willen gaan. bij een laser of vaurien zijn er ook limieten op wat voor en hoeveel zeilen je per raceseizoen mag gebruiken.

in de huidige economische omstandigheden willen zij een dure aangelegenheid toegankelijk maken voor meer bedrijven, de 17 sails rule zorgt ervoor dat ze dit jaar niet hetzelfde zullen meemaken als tijdens de vorige editie (2 schepen die zonder budget komen te zitten).

deze schepen behoren net als de IMOCA 60's tot de veiligste ter wereld

Standaard

1) de regels waren bekend voor deelname
    2) eigen risico om niet een 2e grootzeil klaar te hebben (onderdeel van de tactische beslissingen over het grootzeil, dat 2e grootzeil heb je sowieso nodig deze race dus die sailcard gebruik je toch)
    3) GEEN van de schippers zal iemand in direct gevaar brengen om een zeil te redden (dus blijkbaar vond Wade het risico het waard)
    4) Als het budget zo makkelijk te halen is, waarom zijn er dan maar 5 volledig gefinancierde teams?

Ongetwijfeld is er extra risico genomen omdat de beslissing gemaakt was aan boord dat het relatief veilig kon worden uitgevoerd. Als je dus op een of andere manier toestaat zonder grote penalty zeilen te verliezen, waarom zou je dan niet voor een opgeblazen spinnaker een pitstop kunnen maken en een nieuwe aan boord brengen? Waarom (waarschuwing: volledige hypotethisch en in geen enkele vorm een aanval op een specifieke producent of boot) zou je het goed praten in de regels dat je met "ondeugdelijk" materiaal aan de race mee doet?

In de voorbereiding waren er alleen positieve geluiden over de limitatie in de hoeveelheid zeilen. 'off the record' bleek dat opvallend veel teams toch wel hetzelfde zeilenplan hebben. De vorige race was er ook een limiet op de zeilen en bestonden verschillende meer uit plak dacron dan uit het originale doek. De meeste teams hebben voor deze race nog maar 2 vrije slots (geen plan voor welk zeil daar voor gebruikt gaat worden, bijvoorbeeld om een zeil van een concurrent te kunnen kopieren of voor een onvoorziene omstandigheid), de andere zijn wel al bezet zelfs als die zeilen nog niet gebouwd zijn.

De quotes van mr Walker moeten daarom in context gezien worden, behalve dat hij een fantastische schipper is die heel erg goed voor zijn bemanning zorgt wil hij ook graag de race winnen. Om in de eerste 24 uur meteen een joker te moeten gebruiken is heel duur voor de rest van de race. Dat er geen 2e grootzeil is geloof ik niet, daarentegen heeft het trainingsgrootzeil al veel uren gehad en mist het verfijningen in de vorm en is de 2e versie van het racezeil ongetwijfeld nog niet klaar (verwachte ingebruiksname in Miami dus; eind april klaar).

Naar mijn mening ligt de onus bij de teams, de regels zijn door de teams geaccepteerd en vanuit de sponsoren zijn de verschillende manieren om de kosten te reduceren ook positief ontvangen.

Standaard

helemaal mee eens lucas.
    op de opmerking over de maar 5 teams: het budget is haalbaarder dan de vorige jaren, hoog niveau zeilen (TP52, AC-cup, VOR, IMOCA 60,...) zal altijd enorm duur zijn.
    ik vind het persoonlijk een goed initiatief om zulke wedstrijden goedkoper te maken, het geeft meerdere mensen de kans om hieraan mee te doen. (relatief gezien).

Standaard

begint met man in het water bij 0:20
    het ziet er wel te doen uit, niet heel risco vol en doordacht voor ze begonnen.
    de extra zeilen zijn nog niet klaar, de zeilmaker wil eerst weten of dit zeil goed genoeg is en wat er verandert moet worden

en nog iets dat je vast nog niet wist, er zijn meer zeilen dan die 17!
    Number of sails per boat for the race:
    17 sails and two In-Port spinnakers, with the exception of storm sails.
    Number of sails per Leg:
    7 sails and 3 storm sails
    bron: www.volvooceanrace.com
    en ik denk dat die storm zeilen geeneens meetellen.

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten