Of het gene je allemaal beschrijft toegelaten is door het ORC, IRC of CRC meetsysteem wil ik nog buiten beschouwing laten.
Wat ik je wel kan vertellen is dat je het moet doen met kennis van zaken. Ga niet zomaar in het wilde weg kielen verlengen of verzwaren. Ik ken voorbeelden genoeg (zie ClubRacer zeilblunders) die tot desastreuze ongelukken hebben geleid met dodelijke afloop. Neem altijd contact op met de ontwerper en vraag na of het constructief allemaal wel kan. Bestaat of vind je de ontwerper niet meer neem dan een andere ontwerper onder de arm die ervaring heeft met de bouwmethode van je boot.
Ik heb diverse boten (IMX 40, Salona 37, First 40.7,...) aangepast om ze beter te laten passen in het IMS, ORC en IRC systeem en altijd heb ik gehandeld na goedkeuring van de werf. Voor elke wijziging stuurde ik de werf 2D en 3D CAD-tekeningen en pas na goedkeuring werden de aanpassingen uitgevoerd in de praktijk. Het duurt wel iets langer zo maar je weet tenminste dat het goed is.
Ik kan je straks een lelijk voorbeeld geven van hoe het niet moet (ga er een foto van nemen).

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers