Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: ORC meetbrief voorzeilen

Hybrid View

Standaard ORC meetbrief voorzeilen

Ik heb een Dehler 39jv.
    Hiervoor heb ik een ORC meeting aangevraagd.
    Ik vaar veel shorthanded en meestal geen upward leeward banen maar meestal langere afstanden. Ik wil hem laten meten met een relatief laag bemannings gewicht en alleen een HA fok. De Genua 2 laat ik dan thuis.
    Nu heb ik een gennaker die ik op een spriet kan voeren en ik kan de gennaker ook van top voeren.
    Hoe moet ik hem laten meten? Krijg ik een zware penalty voor het sprietje? Is het misschien slim om het sprietje niet te gebruiken. Maakt het veel uit of ik de gennaker standaard 7/8 voer of vanuit de masttop? (zelfde gennaker)
    Ook heb ik een spinnaker. Wat vinden jullie, hoe wordt de rating als ik die mee laat meten? Waarschijnlijk niet zo zinvol omdat ik weinig pal voor de wind zal varen, of???????
    alvast bedankt voor het advies.

Peter
    "VAGEBOND"

Standaard

Kijk op het forum orc wijsheden en zeilkeuzen daar worden de meeste vragan beantwoord.
    als je veel langere afstanden vaart zou ik een zo groot mogelijke genua nemen voor lichtweer aan de wind en zeker ook voor halve windse rakken je komt anders m2 s tekort.
    Een double handid handicap staat automatisch op je meetbrief.
    Net mijn bemannings gewicht veranderd met een proefmeting bij orc club die ging van 359 kg naar 270 kg.
    De gph ging van 838.7 naar 839.7

Wat is een GPH?
    GPH, wat staat voor General Purpose Handicap is het meest basieke handicap getal en wordt vooral gebruikt om schepen met elkaar te vergelijken en om klassen in te delen. De GPH is niet zomaar een getal maar is de gemiddelde snelheid van het schip op een cirkelvormige baan (rondje om een eiland) De GPH wordt uitgedrukt in seconden per mijl. Een GPH van 600 betekent dat een schip gemiddeld 600 seconden over een mijl doet, dat is in een uur 6 mijl wat overeenkomt met een snelheid van zes knopen.

Geen idee hoe het zit met het sprietje.

Standaard

Leden van de Noordzeeclub kunnen gratis een ORC proefmeetbrief laten maken. Als je de gewenste veranderingen doorgeeft
    krijg je een uitdraai van een proefmeetbrief met de nieuwe GPH en nog veel meer gegevens.
    Zie http://www.noordzeeclub.nl/meetbrieven/

Standaard

Bel Gerard Schalkwijk van de Greyhound, die heeft het wiel al voor je uitgevonden. De Redan heeft ook nog wel wat tips voor je.

Standaard

De Redan is precies zo'n zelfde schip als ik heb maar die varen standaard met 8 of 9 man. Zij hebben dan altijd voordeel van een spinnaker t.o.v. de halfwinder en hebben dus de halfwinder niet op de meetbrief.
    De Greyhound is niet zo'n standaard schip een beetje moeilijk te vergelijken.
    Hoe zou het zijn zonder spriet, met de standaard spriet, of met een veel langere spriet met waterstag. Wat is slim voor de rating.

Standaard

Een D39 heeft standaard best wel veel zeil. Bij de SW hebben ze de Genua 3 als standaard zeil. Ik denk dat een grote genua, zeker bij een laag bemanningsgewicht niet veel gebruikt wordt en dus de handicap te veel verzwaard. Wel zou ik later de zeilovoering willen uitbreiden met een Code 0 die als gennaker gemeten moet worden.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pvddr@xs4all.nl Bekijk bericht
    Een D39 heeft standaard best wel veel zeil. Bij de SW hebben ze de Genua 3 als standaard zeil. Ik denk dat een grote genua, zeker bij een laag bemanningsgewicht niet veel gebruikt wordt en dus de handicap te veel verzwaard. Wel zou ik later de zeilovoering willen uitbreiden met een Code 0 die als gennaker gemeten moet worden.
    Als de genua 2 bij het standaart zeilplan hoort en geen echte ouderwetse is, dikker doek en heel vlak gesneden dan zou ik hem er bij laten meten als grootste voorzeil. Bij sw praten ze alleen over zonder genua 1 [150 %] d.w.z. als je geen genua 1 heb hoef je minder hard te varen.

kijk ook eens naar het onderstaande.

Oorspronkelijk geplaatst door FF110zeiler

oordeel zelf maar:

Hogere GPH
    http://noordzeeclub.nl/rating/orc_rms/rms/NED_6100.PDF

Lagere GPH
    http://noordzeeclub.nl/rating/orc_rms/rms/NEDC8116.PDF

Na genoeg de zelfde schepen, de 1 heeft een iets grotere genua en de ander een A en een S

Standaard

De genua 2 kan kan je gebruiken met weinig wind dan heb je geen bemannings gewicht nodig, als de wind hoek net niet goed is voor de spi, als de windhoek wel goed is voor de spi maar er net te veel wind staat en je kan hem met veel wind uitbomen.
    Zeker met kamelen wedstrijden is de genua 2 [lees m2] hard nodig omdat dit soort koersen vaak voor komt en er is niks zo erg als het hele "spul" je voorbij vaart.
    Bij up/down wedstrijden is je verlies minder zonder genua 2 omdat de schijnbare wind bij het opkruisen hoger is en je voor de wind de spi gebruikt.
    Als ik jouw situatie vergelijk met een dehler 28 bij ons op de plas met een 90 % fok, is de kievit 680 up wind sneller tot 2 beaufort [ boten solo gezeild]

Advies: aanstaande zondag is er een training in Colijnsplaat probeer met een boot mee te varen!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten