Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 23 van 23

Discussie: Neerhouder spiboom aanpassen

Standaard

Volgens mij maken jullie meer zorgen dan nodig over dit systeem. Het is op bijvoorbeeld de X35 het standaardsysteem en werkt ideaal.

- de pit bedient de downhaul, dus er zijn geen probleem met loefschoot etc.
    - ik heb nog nooit een goede voordekker de downhaul zien gebruiken om de boom te pakken, deze staat immers nooit zo hoog dat je er niet bijkan
    - het blok A uit het schema zit in principe niet aan de boom maar juist aan een stuk dyneema waardoor je voor een groot deel maar 1 lijn omhoog hebt lopen tijdens het spinakeren
    - de blokjes op het voordek zitten vlak naast elkaar waardoor de twee lijnen praktisch 1 zijn
    - op > 35 voet is het voordek ruim genoeg voor drop-peel-hoist situaties ongeacht wat voor set-up je hebt voor je downhaul

kortom: top systeem, problemen ermee liggen aan je voordekker en niet aan je setup

Standaard

De onderdelen zijn intussen verzameld, op de lijn na. Hoelang moet je de trimlijn nemen in een dubbel systeem? 3x de afstand spiboomeind-klem in de kuip lijkt mij voldoende, maar ik stel liever niet vast dat de lijn eigenlijk te kort is voor vlot gebruik.
    Sigma 38 OOD "Enigma"
    http://zeilteam_enigma.webs.com/

Standaard

Neem hem goed lang, misschien nog iets langer dan je aangeeft. In het heetst van de strijd heb je altijd wel eens dat er veel lijn naar één kant is doorgetrrokken. Als je dan aan de verkeerde kant staat kan je hem lastig lossen. Uiteraard houdt een goede pitman wel in de gaten dat de lijn aan beide kanten lag genoeg blijft, maar als de lijn wat langer is zal het minder snel gebeuren.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten