Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Heeft een schroef met meer spoed meer schroefeffect?

Standaard Heeft een schroef met meer spoed meer schroefeffect?

Momenteel ben ik bezig met de hermotorisatie van mijn zeilboot, hierbij heb ik een nieuwe schroef nodig. Ik zou een vaste 3-blads schroef willen. Volgens de fabrikant van de motor heb ik een 16''(diameter)x 11''(spoed) nodig. Volgens een schroeffabrikant heb ik een 16''x12'' nodig. Nu vraag ik mij af welke schroef het grootste schroefeffect zal hebben in achteruit, liefst zou ik zo weinig mogelijk schroefeffect willen hebben. Deze vraag staat natuurlijk los van de vraag wie de juiste schroef voor mijn boot/motor heeft berekend. Merci!

Standaard

Hoe groter de spoed, hoe dwarser de bladen op het water staan en hoe meer de schroef de boot opzij zal zetten vanuit stilstand.
    Een vaste 3-blads schroef... is het een motor-sailer?

Standaard

Ik zou eerder naar de motorbouwer luisteren en niet teveel spoed nemen.
    Onder mijn ouders hun bootje was in het begin de 3-blad maxprop met teveel spoed ingesteld, nochtans op een volvo T 2300 (45kW) turbodiesel motor en het toerental was niet boven de 2200 rpm was te krijgen (tegen 6,5 kn).
    Tegen stationair toerental in versnelling viel de motor zelfs uit.
    Gewoon niet genoeg koppel.
    Marig - First 27.7

Standaard

Het schroefeffect heeft meer te maken met het vermogen wat je er op zet, dan de spoed. Met een kleinere spoed draait de schroef bij hetzelfde vermogen meer toeren, maar zal de voor en zijwaartse kracht niet veel verschillen. De spoed moet zo gekozen worden dat motor bij kruissnelheid op het optimale toerental draait, meestal bouwt de leverancier echter een kleine reserve in zodat je de motor niet overbelast. De grootste veroorzaker van het schroefeffect is de hoek van de schroefas, hoe schuiner hoe meer. Bij een saidrive is het meestal amper te merken.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten