Pagina 3 van 8 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 74

Discussie: Bavaria B/ONE sportboot

Standaard

O.a. De open mind vd volvo ocean zeilers in allicante en spaanse zeilers waar we gewoon na 30 seconden kennismaking mee mochten zeilen naar de inport race was een van de dingen die de doorslag gaf om weer een zeilteam op te starten. We hebben binnen no time 15 zeilers die meedoen, gewoon uit positivisme, een b one (of soortgelijk) kan daar zomaar een aanvulling op zijn. Weinig interessant voor deze zeilers waar zo'n boot van gebouwd is.

De "locals only" houding van de SB-ers , en de zwart/wit houding, geeft negatieve energie. Erg jammer.

Standaard

Blijkbaar weet je inderdaad niet hoe je het moet gebruiken. Coremat bestaat uit een soort zacht achtige vilt wat zich vol zuigt met hars en hier zijn volume stevigheid uit haalt. Eigenlijk heb je dus een sandwich kern wat bestaat uit een klomp hars. Oh ja dat was ik vergeten, binnen de irc is er een speciale coremat vergoeding en inderdaad je ziet het meeste van die goedkopere boten rondvaren maar daar ging de discussie niet over. Gelukkig heel veel 2e hands alternatief voor dit soort wanproducten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk bericht
    Coremat wordt in enorm veel boten gebruikt, en zeker niet enkel in minderwaardige ontwerpen. Het zuigt zich niet vol als je weet hoe je het moet gebruiken. Het levert niet de lichtste boten op maar dat hoeft ook niet voor een one design. Ook voor mixed fleet wedstrijden is er niet noodzakelijk een probleem want je krijgt gewoon een aangepaste rating (en in IRC worden lichtgewicht construties extra zwaar afgestraft).

Met een andere constructiemethode zou de boot heel wat duurder worden, en dus een minder groot publiek aanspreken. Een high tech 26 voet sportboot kost bijna evenveel als 33 voet Bavaria/Hanse/Jeanneau. Moet je mij eens vertellen wat je het meest ziet rondvaren...

Standaard

Eerste B/One te water:

bone3.jpg 9c2b1bdc6e.jpg
    Blijkbaar geen achterstag, benieuwd of dat gaat werken aan de wind.

http://bavariaone.wordpress.com/2012/05/23/bone-seglar
    Laatst gewijzigd door Geert; 25 May 2012 om 23:53

Standaard

Blijkbaar niet. Kijk maar naar de video die Theo Bakker geplaatst heeft. Aan de wind vrij veel voorstag doorhang en kijk eens hoever de mast voorover buigt voor de wind. Wanneer er een vlaag inkomt gaat hij zelfs bol staan, kan natuurlijk aan de verstaging liggen, maar denk dat een achterstagje niet ongewenst is. Ik verwacht running backstays of een aangepast grootzeil met achterstag binnen een jaar op dit bootje.

Ook vind ik dat de bemanning erg ongemakkelijk op dit bootje zit. Een SB3 lijkt mij nog comfortabeler. En het bootje vertrekt ook niet zoals een sb3 of Melges 24. Ik ben niet echt overtuigd van dit bootje.

Standaard

Mailtje gestuurd naar Bavaria en de B One uitgedaagd om een dinsdag avond wedstrijd op de Braassem te komen varen tegen, j22, maxfun, 5.5m, minicupper , dynamic 2000 enz.
    Ben benieuwd of er een reactie komt.
    Het lijkt mij wel een leuke boot en zonder achterstag varen hoeft geen probleem te zijn het is wel nodig elke keer als je gaat varen de wanten af te stellen op de windsterkte.
    Maar ja als je eenheidsklasse vaart ben je dat wel gewend.

Standaard

Vond de tuigage/zeilvoering ook nog niet overtuigen. Zeilsnit aanpassing en achterstag zal nog wel komen. Ton, je kan je opgeven bij hollandsailing voor kennismakingsdagen. Het zal ook wel vd marketing af gaan hangen of het succesvol wordt vermoedt ik.

Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=MeaUjRxsGyM

Veel wedstrijden gevaren op een microcupper zie filmpje, ook zonder achterstag en aan de wind heeft bijvoorbeeld een sprinta sport het knap moeilijk tegen een micro van 5,5 meter lengte.
    En voor de wind spuit je bij 4 beaufort boten van 9 meter voor bij, het belangrijkste is de rompvorm, het gewicht van de boot en een goede zeilmaker.

Standaard

Gebrek aan achterstag hoeft geen probleem te zijn. Daar kun je nog best wat kanten mee op. Door extra spanning op de voorstag en diamantverstaging te trimmen kun je elke gewenste buiging in de mast krijgen. Met een paar voorzorgen gaat een gennaker op een boot zonder achterstag prima.
    Los van het commerciele verhaal het lijkt me een goed idee dat Bavaria in deze klasse stapt. Daar steken ze als werf nog veel van op.
    Zal me dan ook niet verbazen als er in 2013/14 een B-one-R (Boner...? ) op de markt bijkomt die 200 kg lichter is, gewijzigde rompconstructie en met carbon mast en giek. Met oa. zeilen en beslag van topmerken. Tegen veelmeerprijs uiteraard. En ook een B-one-C comfort, de cruiser voor de familie, B-one-T trailersailer, B-one-B basic voor oa. solozeiler, verhuurbedrijf.
    Zou het wel weten als Bavaria baas.

Standaard

En kijk, het bestaat écht!

BVSpeed.jpg

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten