Pagina 4 van 8 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 74

Discussie: Bavaria B/ONE sportboot

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peach Bekijk bericht
    Door extra spanning op de voorstag en diamantverstaging te trimmen kun je elke gewenste buiging in de mast krijgen. Met een paar voorzorgen gaat een gennaker op een boot zonder achterstag prima.
    Waar zie jij een diamantstag, of bedoel je het onderwant (diagonalen)? Op het filmpje zie je dat het voorstag enorm doorhangt. Zonder achterstag moet je extreem veel spanning op de zijstagen zetten om voldoende voorstagspanning te krijgen, zoveel dat het niet de eerste boot zou zien die op die manier uit elkaar getrokken wordt. Dat geld zeker wanneer de zalings niet extreem gepeild zijn.

Op mijn eigen boot lukt het totaal niet om (bij harde wind) via de zijstagen voldoende voorstagspanning te krijgen zonder het achterstag loeihard door te zetten, en die heeft dan nog 2 paar zalings en rod rigging.

Standaard

Kan wel eens een succesvol golfje worden waar op de B one blijkbaar zit: genomineerd voor "european yacht of the year" . Iemand al gevaren ?

Standaard

! geen diamantverstaging ! Helemaal gelijk, deze ontbreekt op de B-1. Abusievelijk was ik er ervan uitgegaan dat er op kleine bootjes standaard een diamantverstaging met achterwaarts gerichte zalingen wordt aangebracht. Dit stond zo beschreven in de handleiding van Selden masten, maar de situatie op mijn franse mast is exact hetzelfde. Ook komt deze verstaging op meerdere catamarans voor, dus ik was ervan overtuigd geraakt dat dit de 'standaard' was. Niet dus, ik zal aandachtiger naar de plaatjes kijken.

In onze situatie is de voorstag strak te krijgen, maar het gaat wel om een korte mast, 3/4 getuigd. Hierdoor zijn de hoeken met de mast vrij groot. Voor de rest is de grootschoot je achterstag bij veel wind.

Overigens is de markt in dit soort boten na jaren ineens in beweging. Laat die B-1 maar eens meevaren met een van de nieuwe modellen van andere merken.

Het sterkste punt van Bavaria is dat je bijna overal ter wereld wel een dealer in de buurt hebt zitten. De B-1 boot is bijna even makkelijk te bestellen als een bak pils.
    Laatst gewijzigd door peach; 21 July 2012 om 02:35

Standaard

Mijn 2cts in deze discussie.

Als je qua kosten een instap boot wilt die in een eenheidsklasse gevaren kan gaan worden dan moeten er keuzes gemaakt worden. Qua tuigage en romp gewicht zijn er uiteraard mooiere configuraties te bedenken. Enpassant wordt hier dan wel even vergeten dat we dan wel het dubbele voor een boot betalen. Is een melges 24 technisch een beter boot? Natuurlijk! De vraag is of je hiermee jongeren aan het zeilen krijgt.

Voor zover ik het zie is de B-one een mooi compromis waarmee snel gevaren kan worden en die niet om exorbitante investeringen vraagt. Met klasse regels waarbij geen aanpassingen toegestaan zijn maakt het niet uit dat een Melges 24 sneller is en gaat het er weer om dat de beste zeiler wint.

Ik ga a.s. zondag met mijn zoon proef varen en ik ben benieuwd. Helaas wordt dat wel met licht weer en zal de achterstag discussie geen enkel punt zijn maar jullie krijgen mijn mening over hoe de boot vaart binnen kort.

Groeten, Bob
    Laatst gewijzigd door Anilla; 21 July 2012 om 09:52

Standaard

En... beviel het?

Standaard

http://www.aamcowesweek.co.uk/web/co...12&boatref=704

Deze b/one vaart mee met de cowes week, zal hem eens in de gaten houden (zelf overigens hebben we als trainingsboot een jod 24 aangeschaft in drimmelen). Zeilersgroet, TB

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peach Bekijk bericht
    En... beviel het?
    Bob zal verslag uitbrengen zodra hij herstelt is van het ongeluk met de mast.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk bericht
    Bob zal verslag uitbrengen zodra hij herstelt is van het ongeluk met de mast.
    Je bedoelt toch niet met de mast van de... Bavaria B/ONE?
    BoatFinder™ - Zeiljachten, open boten en bootonderdelen verkoop je hier.
    Nautix Shop - Nautix antifouling voor wedstrijdjachten, van Volvo Ocean Race tot clubwedstrijden.
    WaterTrends - nieuws en trends van de toonaangevende watersportbedrijven

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ice Bekijk bericht
    Je bedoelt toch niet met de mast van de... Bavaria B/ONE?
    Inderdaad

....

Maar het was een grapje he.
    Ter compensatie zal ik iets zinvol bijdragen; de prijslijst: http://www.sail-b1.com/fileadmin/fil...ne_01-2013.pdf

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk bericht
    Inderdaad

....

Maar het was een grapje he.
    Ter compensatie zal ik iets zinvol bijdragen; de prijslijst: http://www.sail-b1.com/fileadmin/fil...ne_01-2013.pdf
    Mhm, ik zie no. of berths 4... Zou hij dan een CR meetbrief krijgen? :-D

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten