Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Short handed klasse tijdens de Goofies Race of niet?

Standaard Short handed klasse tijdens de Goofies Race of niet?

Ik zou wel eens willen weten(daar is ook een liedje van) of er zeilers zijn die bij de Goofies Short Handed willen zeilen in een aparte start/klasse.
    Ik stel voor in te kunnen schrijven voor solo of duo handed en een eigenstart of bij de laatste of de kleinste groep.
    Ik heb diverse wedstrijden gedaan ook de 50 mijls op het IJsselmeer een paar keer en is erg uitdagend en tegenwoordig staat het behoorlijk in de belangstelling
    Het zou op zich al leuk zijn en ook nog een goede oefening voor andere evenementen.
    Reageren maar................!?
    Laatst gewijzigd door Adri van de Velde; 3 April 2012 om 23:03
    Bij onze klasse is de First 31.7 altijd winnaar

Standaard

Waarom zou je een shorthanded klasse een aparte start willen geven en niet net als bij de Deltaweek mee laten starten in de reguliere startklassen? Zo druk is het echt niet bij de Goofies en bij de 40 mijls duohanded in BRU is het heel wat drukker in de startvakken.

Wat mij betreft zelfs geen losse klassereing maar, ook net zoals in de deltaweek, een iets gunstiger uitvallende rating voor de ongemeten klassen. Voor IRC gemeten boten is het al mogelijk om een shorthanded rating aan te vragen, dus die kunnen zowiezo in de reguliere uitslag worden meegescoord.

Dit alles natuurlijk om de, in sommige klassen, toch al kleine deelnemers aantallen niet verder te verdunnen.
    Laatst gewijzigd door Mathijsje; 4 April 2012 om 15:26

Standaard

Ik vind het wel een intressante discussie. Ik denk namelijk dat als er wel een short handed klasse zou worden gerealiseerd dat er wellicht meer deelnemers mee gaan doen. Er is geen compleet (veel-koppig) team nodig om te kunnen racen, wat meedoen voor bijvoorbeeld hobby-racers of echtparen ook leuk/mogelijk maakt. De bemanningspool hoeft ook niet zo groot te zijn ...

Standaard

En waarom zou je de shorthanded "klasse" niet gewoon meescoren in de reguliere klassementen? win-win situatie volgens mij

Standaard

Dat is denk ik eenvoudig; manoeuvres gaan langzamer, bij de tonnen wordt het dan een zooitje/bij de start...

Standaard

Ik denk dat dat wel meevalt.... bij de duohanded in BRU valt dit ieder jaar ook mee en voor IRC klasses hebben ze zelfs een speciale shorthanded rating om (onder andere) voor het tragere boathandling te corrigeren.

Kortom, de praktijk wijst uit dat duohanded varen geen probleem hoeft te zijn en er is goed voor te corrigeren tov volledig bemande boten qua rating. Ergo: lekker meerekenen met de normale klasses als je het mij vraagt (uitraard wel met aangepaste rating).

Standaard

Voor een shorthanded klasse is het denk ik wel interessant om een wat kortere baan te voorzien, het is namelijk veel intensiever zeilen. Op zich juich ik elk shorthanded-initiatief toe maar de winter is natuurlijk niet het meest geschikte tijdstip daarvoor. Meer kans op zwaar weer, dus de shorthanded zeilers zullen al sneller forfait geven dan een boot met uitgebreide bemanning (of geen forfait geven en onverantwoorde risico's nemen). Bovendien is het risico op ernstige problemen bij een MOB ook hoger, je bent al snel onderkoeld.

Standaard

Tot nu toe aardig wat positieve reacties.
    Er is wat voor te zeggen in de zelfde groep te starten als anders (je zult maar een andere 31.7 voorblijven die met zes man vaart) maar het is ook aardig om te zien hoe andere shorthanders het er af brengen.
    Zwaar weer is geen punt, we hebben een 50 mijls gevaren met 6-7 bft, ja dat is wel pittig maar dat is juist de uitdaging om alles te kun
    Het is inderdaad niet leuk om kriskrasbaantjes te gaan varen met z`n tweeŽn.
    Ik denk dat het wel verstandig is om met een duidelijke wimpel of vlag aan te geven dat je shorthanded vaart( dan kan de rest uit de weg gaan ( makkelijk bij de boeien :-)) in het geval je met je eigen klasse mee start.
    Bij onze klasse is de First 31.7 altijd winnaar

Standaard

Ik denk dat het wel verstandig is om met een duidelijke wimpel of vlag aan te geven dat je shorthanded vaart( dan kan de rest uit de weg gaan ( makkelijk bij de boeien :-)) in het geval je met je eigen klasse mee start.[/QUOTE]

adri , ik weet niet of dit putje winter zo verstandig is om met twee te gaan varen ; ongelukje is snel gebeurt
    de banen van de goofies lenen zich misschien ook gemakkelijker om nieuwe zeilers mee te brengen denk ik dan de grevelingen waar het zeker in de 317 een teamsport is door de windward leeward banen
    daarom allicht dat er ook een aantal 317's niet met de eenheidsklasse maar met de gemakkelijker te zeilen andere klassen meededen dit jaar
    de eerste boten in onze klasse trainden er ook voor en dat zie je in de rangschikking

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathijsje Bekijk bericht
    Ik denk dat dat wel meevalt.... bij de duohanded in BRU valt dit ieder jaar ook mee en voor IRC klasses hebben ze zelfs een speciale shorthanded rating om (onder andere) voor het tragere boathandling te corrigeren.

Kortom, de praktijk wijst uit dat duohanded varen geen probleem hoeft te zijn en er is goed voor te corrigeren tov volledig bemande boten qua rating. Ergo: lekker meerekenen met de normale klasses als je het mij vraagt (uitraard wel met aangepaste rating).
    Officieel heeft IRC heeft geen aangepaste rating wanneer je doublehanded zeilt. Je kan echter wel een tweede (aangepaste) IRC meetbrief krijgen als je onder een andere configuratie wil zeilen. Bijvoorbeeld 130% genua's met complete bemanning en 105% genua wanneer shorthanded. Of met symmetrische spi's met complete bemanning en met asymmetrische spi op roller wanneer shorthanded. Als de wedstrijdbepalingen aanduiden dat er een speciale shorthanded klasse is mag je je tweede (shorthanded) IRC meetbrief gebruiken.

Wanneer je dus enkel shorthanded wedstrijden zeilt onder IRC heb je eigenlijk maar ťťn meetbrief nodig. Is ook het advies van de RORC rating office.

Er is dus geen vergoeding qua tragere manoeuvres en boothandeling! Zou nogal moeilijk te verwezenlijken zijn omdat elke type boot een andere moeilijkheidsgraad heeft om te zeilen. Een First 31.7 met zijn tweeŽn gaat namelijk veel makkelijker rond de boeien dan een oudere half tonner met runners en checkstays.

Mijn advies is om deze een aparte start te geven. Een bezeilde start zoals we die meestal meemaken tijdens de Goofies gaat misschien nog zonder krassen en schrammen maar met een in de windse start tegen stroom richting Roompot is de moeilijkheidsgraad veel hoger. De juiste kant van de startlijn is dan heel makkelijk te bepalen; Iedereen wil uit de stroming en zit daarom dicht tegen de kant. Een boot met volledige bemanning heeft dan minstens 7 tot 8 ogen aan boord met dubbel zoveel armen om te anticiperen en snelle acties toe te laten. Een boot met zijn tweeŽn is nu eenmaal wat trager in de boothandeling en kan ook niet alles onmiddellijk gezien hebben met 30 boten om je heen.
    BoatFinderô - Zeiljachten, open boten en bootonderdelen verkoop je hier.
    Nautix Shop - Nautix antifouling voor wedstrijdjachten, van Volvo Ocean Race tot clubwedstrijden.
    WaterTrends - nieuws en trends van de toonaangevende watersportbedrijven

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten