Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Hoe manoeuvreren met een dubbel roer?

Standaard Hoe manoeuvreren met een dubbel roer?

Ik ben net terug van een weekje Kroatië, goede wind gehad dus goed kunnen zeilen. De boot die we hadden was een nieuwe Bavaria 50 cruiser (nieuw, ttz 2011)

Nu had ik toch wel één iets dat ik eens wilde delen/navragen; het manoeuvreren (in de haven) met die bavaria was echt abominabel...
    Ik ging ervan uit dat dit kwam door de dubbele roerbladen... Dat was het enige dat ik als oorzaak kon vinden. Immers er was slechts één schroef en die stond nog steeds in het midden, en dus niet recht voor de bladen...

Zijn er nog mensen die hier ervaring mee hebben en bepaalde tips en trics hebben om hier mee om te gaan??

Alvast bedankt!

Standaard

Altijd genoeg snelheid aanhouden en als dat niet mogelijk is achteruit varen, dat laatste werkt altijd...

Standaard

Ik zie dat een Bavaria 50 Cruiser geleverd kan worden met een kiel(tje) voor een diepgang van 1,85m.
    Voor een 50 voeter is dit natuurlijk belachelijk weinig.
    In combinatie met zo'n wind oppervlak kan ik me voorstellen dat het niet de handigste boot zal zijn om in een box te wringen...
    Op motor lopen Bavaria's meestal nogal goed.

Standaard

Op onze Sun Fast 26 staan ook 2 roerbladen. Het is mijn ondervinding dat je nog meer rekening moet houden met de schroefwerking. Er zit een klassieke schroefas met rechtsdraaiende schroef op. Stilliggend of achteruitvarend gas vooruit geven, betekent dat de boeg zwaar naar bakboord en de spiegel naar stuurboord uitwijkt. Het schroefwater dat daarbij achteruitgestuwd wordt, stroomt tussen de twee roerbladen en ondervindt dus geen weerstand. Bij een enkel centraal roerblad wordt bij eenzelfde manoeuver het schroefwater tegen dat roerblad gestuwd. Als je dan de helmstok naar bakboord uitduwt, wordt het stuwwater naar stuurboord omgebogen, waardoor je spiegel naar bakboord wordt geduwd, wat dus zorgt voor compensatie van de schroefwerking. Bij dubbele roerbladen heb je die compensatie dus niet.

Ook jachten met een saildrive hebben die compensatie iets minder, omdat de schroef verder af staat van het roerblad en de kracht van het achteruit gestuwde schroefwater al verminderd is tegen dat het botst met het roerblad.

Als je gas achteruit geeft wordt het schroefwater naar voor gestuwd en kan er dus nooit compensatie optreden ter hoogte van het roerblad.
    Laatst gewijzigd door Guy Clappaert; 16 April 2012 om 11:05

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Philipp Bekijk bericht
    Altijd genoeg snelheid aanhouden en als dat niet mogelijk is achteruit varen, dat laatste werkt altijd...
    Misschien was dit het probleem ja...

In sommige havens (Vodice bvb.) is er tussen al [pandi's] niet al te veel plaats. Met grote vaart daar tussen manoeuvreren was nu niet direct iets wat ik daar deed. Zeker niet als er dan nog eens 20kts wind staat

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten